تعریف رسانه

رسانه و نقش آن در زندگی ما

رسانه چیست؟ رسانه چه نقشی در زندگی ما دارد؟ آیا هر محتوایی را می‌توانیم از نوع مدیا در نظر بگیریم؟ منظور از محتوای چند رسانه‌ای یا مالتی‌مدیا چیست؟ در این مقاله به پاسخ این سوالات می‌پردازیم.

سرفصل‌های محتوا

رسانه

کلمه رسانه ترجمه‌ی واژه‌ی انگلیسی (media – مدیا) است. این واژه در لغت به معنای واسطه، وسیله یا رابط بین دو چیز، حد فاصل و وسیله‌ی نقل و انتقال آمده است.

رسانه‌‌ها در واقع وسایل و پل‌های ارتباطی بین پیام‌دهنده و پیام‌گیرنده هستند و انواع مختلفی دارند که رسانه‌های دیداری و شنیداری مهم‌ترین آنها هستند.

حواس پنجگانه‌ی ما که شامل حس بویایی، شنوایی، بینایی، لامسه و چشایی می‌شوند، هرکدام نقش خود را در یادگیری انسان ایفا می‌کنند اما میزان اثرگذاری هریک از آنها یکسان نیست. حس لامسه ۶٪، بویایی و چشایی هرکدام ۳٪، شنوایی ۱۳٪ و بینایی ۷۵٪ درصد در یادگیری نقش دارند.

همانطور که شما در حال خواندن این مقاله با چشمانتان هستید و آن را در ذهن می‌سپارید. این نشان‌دهنده‌ی نقش موثر پیام‌های تصویری و مدیا دیداری و شنیداری در زندگی انسان‌هاست.

ادگار دیل یکی از کارشناسان در حوزه‌ی کاربرد حواس در یادگیری انسان‌هاست. او یک الگوی هرمی شکل را به نام (مخروط تجارب یادگیری) ارائه کرده است:

هرم تجارب یادگیری

هرم تجارب یادگیری

همان‌طور که مشاهده می‌کنید، در بالای این هرم رسانه‌های شنیداری و دیداری از قبیل رادیو و تلویزیون، فیلم‌ها و انیمیشن قرار دارند. البته جای خالی فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی در این هرم به وضوح حس می‌شود.

تحقیقات زیادی در رابطه با این موضوع (نقش مدیا‌‌های دیداری و شنیداری) در حوزه‌ی آموزش و یادگیری روی انسان‌ها انجام شده است که نتایج جالبی بدست آمده :

  1. تکرار ارائه‌ی محتوای یک فیلم یا بخشی از آن در افزایش یادگیری تاثیر زیادی دارد.
  2. همراه بدن گفتار و تصویر در یادگیری موثر است.
  3. انسان‌ها از پیام‌های تصویری، تفسیرهای گوناگونی می‌کنند، بنابراین استفاده از کلمات برای جلب توجه مفید است.
  4. موسیقی تاثیر زیادی در یادگیری دارد.
  5. جلوه‌های ویژه و انیمیشن در ذهن مخاطب ماندگاری دارد.
  6. نتیجه‌ی این تحقیقات را در دنیای امروز در حوزه‌ی کسب و کارها می‌توانیم مشاهده کنیم.

نتیجه‌گیری

چشم‌ها دریچه‌ای برای ورود به ذهن‌هاست، دیدن باور کردن است، پس این ماییم که انتخاب می‌کنیم چه ببینیم و در واقع چه چیز را وارد ذهنمان کنیم. رسانه نقش موثری در باورهای انسان‌ها دارد، گرچه مدیا‌‌های دیداری و شنیداری فقط به حوزه‌ی فیلم و انیمیشن محدود نمی‌شوند اما تاثیر این دو در تبلیغات و کسب و کار را نمی‌توان نادیده گرفت.

با توجه به این موضوع گروه می‌چند در این حوزه شروع به فعالیت کرده است تا به تمامی کسب و کارها چه نوپا و چه آنها که تصمیم به تغییر و وارد شدن به دنیای رسانه‌های دیجیتالی را دارند، کمک کند، بنابر‌این ما آماده پاسخگویی به سوالات شما در بخش دیدگاه‌های این مقاله هستیم.

5/5 - (5 امتیاز)

از بچگی افراد خلاق و سازندگان انیمیشن‌ها و بازی‌های ویدیویی را دوست داشتم. علاقه بسیارم به آن‌ها باعث شد که تلاش کنم و دست به کار‌های متفاوتی بزنم که شاید برای بیشتر افراد معقول به نظر نمی‌رسید. جاهای مختلفی کار کردم و تجربیات زیادی را کسب کردم. در تلاشم کار‌های نو را تجربه کنم و این تجربه را به اشتراک بگذارم. در این راه همراهم باشید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × پنج =