منظور از گیمیفیکیشن چیست؟

گیمیفیکیشن گامی پویا برای بازاریابی مدرن

در این مقاله قصد داریم تا در مورد گیمیفیکیشن صحبت کنیم و ببینیم که گیمیفیکیشن چیست؟ در چه شرایطی می‌توانیم از گیمیفیکیشن در بازاریابی مدرن استفاده کنیم.

پادکست این مقاله : حمید رضا مظاهری

 

گیمیفیکیشن چیست و چگونه به رشد مشاغل کمک می‌کند؟

گیمیفیکیشن یا بازی‌پردازی یک ابزار نوین برای دست‌یابی به اهداف مشاغل است. امروزه بیشتر مشاغل کوچک و استارت‌آپ‌ها به علت ترس از هزینه‌های سرسام‌آور، از این ابزار دوری می‌کنند؛ این در‌حالیست که علی‌رغم استفاده‌ی شرکت‌های بزرگ از گیمیفیکیشن، این مورد به خودی خود قیمت بالایی ندارد و برای بیزینس‌های تازه‌وارد هم کاملا مناسب است و حتی می‌تواند آن‌ها را در رقابت با شرکت‌های بزرگ هم یاری کند.

گیمیفیکیشن چیست؟

ساده‌ترین تعریف این کلمه عبارت است از فرایند ادغام مکانیسم بازی‌ها در چیزی که به هدف جلب توجه و همکاری کاربران تدوین شده‌است.

این مورد می‌تواند مربوط به هرچیزی از جمله سایت‌ها، فضاهای مجازی، کارهای روزمره، ارتباط با مشتریان یا هر چیز دیگری باشد.

بازی‌وارسازی عناصر مربوط به عرصه‌ی بازی را به کارهای نامربوط به بازی وارد می‌کند و بدین‌ترتیب میزان جذابیت آن‌ها را افزایش می‌دهد.

از جمله‌ی این عناصر می‌توان به رقابت، امتیازبندی، اچیومنت(جایزه یا پاداش)، قوانین یا ایجاد جامعه‌ای مجازی جهت بیان نظرات اشاره کرد.

مکانیسم‌های بازی

مکانیسم‌های بازی

مکانیسم‌های بازی

اجزای بازی‌ها را مکانیسم‌های آن می‌نامند که می‌تواند برای گیمیفیکیشن هم تعریف و استفاده شود. ۱۰ مورد زیر از جمله مکانیسم‌های پرکاربرد هستند که ترکیب مناسبی از آن‌ها می‌تواند برای بازی‌وارسازی موارد مختلف به کار رود:

  • فیدبک سریع
  • شفافیت
  • هدف و چالش
  • اچیومنت (جایزه یا پاداش)
  • سیستم لول‌آپ (افزایش مرحله)
  • تشویق به ادامه
  • رقابت
  • همکاری
  • ایجاد جامعه‌ی مخصوص
  • استفاده از سیستم امتیازات

تعاریف غلط گیمیفیکیشن

دقت داشته‌باشید که ساخت بازی برای یک شرکت در این تعریف جایی ندارد. به گفته‌ی شرکت Bunchball (یکی از پرچم‌داران عرصه‌ی گیمیفیکیشن)، بازی‌پردازی حقیقی، فرایند ادغام عناصر مربوط به بازی‌ها در یک ایده‌ی از پیش‌تعیین‌شده است.

فعالان عرصه‌ی گیمیفیکیشن

فعالان عرصه گیمیفیکیشن

فعالان عرصه گیمیفیکیشن

شرکت Bunchball کار خود را در سال ۲۰۰۷ و به ریاست Rajat Paharia شروع کرد و امروزه به شرکت‌های بزرگی مثل EA، Bro و Adobe در یافتن راه‌های مناسب برای پیشرفت کمک می‌کند.

با این وجود بد نیست بدانید که خدمات این شرکت محدود به کمپانی‌های بزرگ نیست و مشاغل کوچک هم می‌توانند از Bunchball کمک بگیرند.

از جمله‌ی دیگر شرکت‌های فعال در عرصه‌ی بازی‌وارسازی می‌توان به MLevel، LevelEleven، Badgeville و Intuitive اشاره کرد که در زمینه‌های مختلف از جمله فروش، آموزش و ارتباط با مشتری فعالیت می‌کنند.

بیشتر این شرکت‌ها استفاده‌ی دوره‌ای رایگان با خدمات محدودی را به مشتریان خود پیشنهاد می‌کنند تا قبل از خرج پول و وقت، از توانایی‌های آن‌ها آگاه شوند.

در صورت علاقه به استفاده‌ی رایگان از این‌گونه خدمات بد نیست به سایت OpenBadges نیز مراجعه کنید.

این پلتفرم توسط شرکت Mozilla راه‌اندازی و به صورت اوپن‌سورس عرضه شده‌است و قابلیت اهدای Badge (عنصری معمول در بازی‌ها) به کاربران بابت انجام کارهای متفاوت را دارد.

مثال‌های گیمیفیکیشن

مثال‌های گیمیفیکیشنی

مثال‌های گیمیفیکیشنی

Samsung Nation از دیگر مثال‌های گیمیفیکیشن است. همانطور که حتما می‌دانید، سامسونگ کاربران خود را برای انجام اعمال متفاوت توسط Badgeهای متنوع تشویق می‌کند و بدین‌ترتیب حس موفقیت را به آن‌ها القا می‌کند.

اما نباید بزرگی شرکتی مثل سامسونگ دارندگان مشاغل کوچک‌تر را از روی آوردن به بازی‌وارسازی دلسرد کند. همیشه در خاطر داشته‌باشید که با افزایش اندازه‌ی شرکت، امکانات کاربران تغییر خاصی نمی‌کند و همچنان آن‌ها از همان ابزار سابق مانند کامپیوتر، گوشی یا تبلت استفاده می‌کنند و بازی‌وارسازی برای اکثر آن‌ها قابل اجرا است.

همچنین بد نیست به این نکته‌ی جالب هم اشاره کنیم که بسیاری از استارت‌آپ‌ها بدون اطلاع قبلی خود، در حال استفاده از گیمیفیکیشن هستند؛ برای مثال بسیاری از شرکت‌ها مدت‌هاست که به ارائه‌ی کوپن‌های متنوع به کاربران خود می‌پردازند و علاقه‌ی آن‌ها به شرکت خود را از این راه افزایش می‌دهند.

نقش گیمیفیکیشن در مشاغل کوچکتر

نتایج این فرایند امری ثابت شده‌است و بررسی آن توسط ابزارهای آنالیز معمول کاملا عملی است. برای مثال تصویر زیر مربوط به آنالیز آماری شرکت Bunchball است.

همانطور که می‌بینید گیمیفیکیشن منجر به افزایش فعالیت در فضای مجازی، افزایش بازدید و نیز میزان فروش شده‌است.

البته مسلما گیمیفیکیشن باید به شکل درست انجام شود؛ اجرای غلط این ایده می‌تواند در برآورده کردن انتظارات بالای کاربران شکست بخورد. پس هیچ‌گاه نباید بازی‌وارسازی را به عنوان جایگزینی برای محصول نهایی در نظر گرفت و همیشه باید به آن به چشم ابزاری مکمل نگاه کرد.

نتیجه‌گیری

برای موفقیت گیمیفیکیشن، باید این فرایند به خوبی برنامه‌ریزی و اجرا شود. روش‌های بازی‌وارسازی بسته به نوع شرکت و محصول متفاوت است و اطلاعات کسب شده توسط آن باید برای بهبود محصول اصلی در کنار فرایند گیمیفیکیشن استفاده شود.

گیمیفیکیشن یک معجزه نیست و موفقیت آن نسبتی مستقیم با کیفیت محصول و ایده‌ی اصلی دارد؛‌ اما مسلما افزودن آن به تجارت می‌تواند باعث بهبود چشم‌گیر در زمینه‌های مختلف شود.

منبع : SmallBizTrends

5/5 - (2 امتیاز)

امیر دانشجوی پزشکی دانشگاه گیلان - در اوقات فراغت برای می‌چند مقاله می‌نویسد. امیر از سری علاقمندان به شاخه‌های متفاوت هستش. زمانی که با امیر آشنا شدیم درحال ترجمه کمیک‌هایی برای یک وب سایت ایرانی بود. خلاقیت بالایی داره، ازش شنیدیم که یک زمانی هم بازی‌سازی می‌کرده. پزشک نویسنده کمیک‌باز بازی‌ساز ... چه شود... (تحریریه می چند)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × پنج =