10 نکته مفید برای نویسندگان متن

10 نکته‌‌ی تولید محتوا متنی برای نویسندگان حرفه‌ای و بلاگرها

چگونه در تولید محتوای متنی کسب و کار خود بهترین استراتژی را در نظر بگیریم؟ به عنوان یک نویسنده حرفه ای چه نکاتی را باید در نوشته‌هایتان رعایت کنید؟ در این مقاله به بیان ۱۰ نکته برای تولید محتوا می‌پردازیم که با توجه به آن‌ها می‌توانید کیفیت کار خود را بهبود دهید.

نکاتی مهم برای نویسندگان و بلاگر ها

درصورتی که در کار خود به نویسندگی و تولید محتوای متنی می‌پردازید، با صرف نظر از حیطه‌ی فعالیت، تولید محتوای با کیفیت مطمئنا اصلی‌ترین اولویت شما است. نویسندگان همگی باید قوانینی پایه را رعایت کرده و به آن‌ها پایبند باشند تا بتوانند در این بازار شدیدا رقابتی، چیزی برای عرضه داشته‌باشند.

۱. تحقیق کنید

به عنوان یک نویسنده، شما مرتبا مجبور به پوشش مطالبی می‌شوید که با آن‌ها آشنایی ندارید. در اینگونه مواقع باید با جستجو در اینترنت تا حد امکان اطلاعات مرتبط کسب کنید تا بتوانید مطلبی منسجم تولید کنید. حتی در صورت نوشتن مطلبی در موضوع تخصصی خود هم بهتر است به اندکی تحقیق بپردازید چرا که یادگیری هیچ‌وقت به شما آسیبی نمی‌زند!

۲. صاحب سبک باشید

انسان‌ها با انسان‌های واقعی دیگر به خوبی ارتباط برقرار کرده و از افراد و طرز بیان‌های جعلی دوری می‌کنند. مطالب را به سبک و سیاق خود بنویسید و از تقلید کار دیگران دوری کنید. دقت داشته باشید که نوشتن به سبکی جدی‌تر و رسمی‌تر از طرز بیان خودتان کار درستی نیست؛ بهتر است خودتان باشید و لحن خود در نوشتن را به صحبت کردن عادی خود نزدیک کنید.

۳. تلاش کنید

هنگام نوشتن مطالب اندکی بیشتر از قبل تلاش کنید. سعی کنید مطالب خود را از نظر طول یا عمق پیشرفت دهید تا خوانندگان بیشترین اطلاعات ممکن را کسب کنند. این پشتکار منجر به دیده شدن مطلب در میان انبوه مطالب موجود در اینترنت می‌شود و بسیاری از خوانندگان به دنبال کردن کار شما می‌پردازند.

۴. دقیق باشید

اعتبار یکی از اصلی‌ترین بخش‌های نویسندگی است. به عنوان یک نویسنده همیشه مرز میان اطلاعات غلط و نظر شخصی را رعایت کنید. حتما به دنبال دلایل و مدارک برای مطالب نوشته‌شده باشید و بدانید که حتی یک جمله‌ی غلط هم می‌تواند به اعتبار شما به عنوان یک نویسنده آسیب بزند؛ پس در کار خود محتاط بوده و هنگام بیان مطالب از همه‌ی زمینه‌ها اطمینان حاصل کنید.

۵. از عنوانی مناسب و گیرا استفاده کنید

اولین کلماتی که خواننده با آن‌ها برخورد می‌کند، عنوان مطلب است. در صورتی که از عنوان مطلب نوشته‌شده راضی نیستید، از ابزارهای بازنویسی استفاده کنید. عنوان باید محکم و گیرا باشد و نویسندگان را به مطالعه‌ی بقیه‌ی مطلب ترغیب کند.

۶. مطلب خود را با جمله‌ای جذاب شروع کنید

اولین جمله‌ی مطلب هم مانند عنوان آن مهم است. در همان ابتدا باید توجه خواننده را جذب کرده و پیش‌نمایشی مناسب از ادامه‌ی مطلب ارائه کنید. این کار ممکن است از دیگر موارد لیست سخت‌تر باشد،‌ اما اهمیت آن در جذب خواننده بسیار بالا است. هر مطلب مانند یک داستان است و وظیفه‌ی این جمله معرفی مسیر داستانی به خواننده است. برای تهیه‌ی یک جمله‌ی مناسب، می‌توانید از ابزار بازنویسی پاراگراف استفاده کرده و تمام مطلب خود را در آن وارد کنید تا با دیدی کلی‌تر به نوشتن نخستین جمله‌ی آن بپردازید.

۷. مطالب نوشته‌شده را تصحیح کنید

هیچ مطلبی بی‌نیاز از تصحیح نیست. حتی اگر نصف مطالب نوشته‌شده در این فرایند حذف شوند، باز هم از تصحیح کامل آن خودداری نکنید. در صورتی که نمی‌توانید حین فرایند اصلاح بی‌طرفی خود را حفظ کنید، این کار را به شخص دیگری بسپارید تا بتوانید مطلبی مناسب و باکیفیت برای خوانندگان خود تهیه کنید.

۸. برای خوانندگان بنویسید

به نظرات بازدیدکنندگان سایت خود توجه کنید و مطالبی متناسب با سلیقه‌ی کاربران بنویسید. برای دست‌یابی به نگاهی کلی از نظرات آن‌ها بهتر است علاوه بر کامنت‌های سایت خود، در فضای مجازی هم فعالیت داشته و صحبت‌های خوانندگان خود را در آن‌جا هم دنبال کنید. اجازه ندهید که علایقتان شما را از نظرات و خواسته‌های کاربران غافل کند و حتما به تولید محتوای مورد نظر آن‌ها هم بپردازید.

۹. ظاهر نقشی کلیدی دارد

برای افزایش گیرایی مطلب نوشته‌شده، از تصاویر و ویدئوهای مناسب استفاده کنید؛ چرا که همه‌ی ما انسان‌ها به ظاهر اهمیت بالایی می‌دهیم. علاوه بر ویدئو و تصویر، اینفوگرافیک ها هم عناصری جدید و کاربردی برای بالا بردن کیفیت محتوا هستند و استفاده از آن‌ها در حال افزایش است.

۱۰. با خواننده ارتباط برقرار کنید

حین نوشتن به خواننده فکر کرده و سعی کنید با او ارتباط برقرار کنید. این نکته را همیشه و برای نوشتن هر مطلبی از همان ابتدای امر رعایت کنید و پست خود را متناسب با نیازهای خواننده شکل دهید.

نتیجه‌گیری

نویسندگی نیازمند تمرین فراوان است. ضمن رعایت نکات بالا، از اشتباهات خود درس گرفته و عادت‌های خوب خود را حفظ کنید.

پیشنهاد می‌کنیم، همینطور که یک نویسنده خوب هستید از دیگر محتوا صرف نظر نکنید و محتوای تصویری و محتوای صوتی را نیز جدی بگیرید و آموزش‌های مربوط به تولید محتوا های مختلف را بیاموزید.

اگر سوال، پیشنهاد یا انتقادی داشتید، خیلی خوشحال میشیم که آن را با ما به اشتراک بگذارید.

منبع : Allinformer

5/5 - (3 امتیاز)

امیر دانشجوی پزشکی دانشگاه گیلان - در اوقات فراغت برای می‌چند مقاله می‌نویسد. امیر از سری علاقمندان به شاخه‌های متفاوت هستش. زمانی که با امیر آشنا شدیم درحال ترجمه کمیک‌هایی برای یک وب سایت ایرانی بود. خلاقیت بالایی داره، ازش شنیدیم که یک زمانی هم بازی‌سازی می‌کرده. پزشک نویسنده کمیک‌باز بازی‌ساز ... چه شود... (تحریریه می چند)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 + سه =