اهمیت انیمیشن در بازاریابی

اهمیت انیمیشن در تبلیغات

انیمیشن چیزی بیش از کارتون و فیلم است و امروزه تا سطوح بسیار بالایی پیشرفت کرده‌است؛ به طوری که می‌تواند در موفقیت تبلیغات شرکت‌ها هم شدیدا موثر باشد. در این مقاله می‌خواهید در رابطه با اهمیت انیمیشن ها صحبت کنیم.

بسیاری از ما هنوز ناخودآگاه انیمیشن را رسانه‌ای تفریحی می‌دانیم چرا که در همان دوران آغازینش با آن آشنا شدیم. در این مقاله به بررسی روند رشد انیمیشن پرداخته و اثر آن بر مشاغل متفاوت را بیان می‌کنیم.

پادکست مقاله : نوید معدن نژاد

اهمیت انیمیشن در دنیای امروز

همانطور که می‌دانید انیمیشن کار خود را به شکل طراحی در چندین فریم شروع کرد و به تدریج با رشد تکنولوژی حالتی کامپیوتری‌تر و درنتیجه اتوماتیک‌تر به خود گرفت که این مورد منجر به کاهش شدید زمان ساخت شد. در ادامه با ظهور CGI مسیر پیشرفت انیمیشن کاملا تغییر کرد و به حالت امروزی خود درآمد؛ حالتی که می‌توان آن را رابطه‌ای ظریف میان هنر و تکنولوژی دانست. پیشرفت انیمیشن منجر به حضور آن در صنایع متفاوت شده‌است و امروزه در معماری، تورهای مجازی، آموزش، تبلیغات، دیجیتال مارکتینگ و ساخت ابزار مختلف کاربرد دارد. در رابطه با نحوه استفاده از انیمیشن در تبلیغات قبلا صحبت کرده ایم.

انواع انیمیشن

انیمیشن بر اساس معیار های متفاوت به دسته های مختلفی تقسیم می‌شود:

  • انیمیشن سنتی: انیمیشن های نتیجه ی دست که حس حرکت را به کاربر القا می‌کنند. این نوع امروزه در ساخت نسخه های اولیه و آزمایشی تبلیغات به کار می‌رود.
  • انیمیشن دوبعدی: شباهت این دسته به دسته‌ی قبل کم نیست و تفاوت اصلی آن ها، استفاده از کامپیوتر در این مورد است.
  • انیمیشن سه بعدی کامپیوتری (CGI): نوعی واقع گرایانه تر و سه بعدی که توسط سیستم های رایانه ای ساخته می‌شود.
  • موشن گرافیک: استفاده‌ی این دسته در ارائه‌ی پروژه‌های متفاوت است و در آن از تصویر یا نوشته به هدف القای پویایی استفاده می‌شود. از مثال‌های این مورد می‌توان به لوگو های متحرک و تیتراژ آغازین فیلم ها اشاره کرد.
  • استاپ موشن: تصاویر تهیه‌شده از اشیا در حالات متوالی که پخش آن‌ها پشت سر هم منجر به القای حس حرکت تصویر می‌شود.

مزایای استفاده از انیمیشن برای مشاغل

استفاده از انیمیشن برای مشاغل مزایای بسیاری دارد و اهمیت انیمیشن ها را نشان می‌دهد که در زیر آن ها مورد بررسی قرار می‌دهیم.

انتقال سریع پیام

مردم در دنیای امروزی زندگی‌های بسیار شلوغی داشته و اکثرا وقت مطالعه‌ی تبلیغ‌ها را ندارند. انیمیشن‌های کوتاه یا استاپ‌موشن راهی ایده‌آل برای انتقال سریع پیام هستند. این ویدئوهای شش ثانیه‌ای نکات کلیدی محصول را به خوبی برجسته‌کرده و به اطلاع بیننده می‌رسانند؛ این مورد به خصوص برای پیام‌های پیچیده‌تر حائز اهمیت است. انیمیشن توانایی جان بخشیدن به محصولات را دارد و باعث جذب بیننده توسط ظاهری ساده و شخصی‌سازی‌شده می‌شود.

 آموزش در کنار سرگرمی

در دنیای پراسترس امروزی همه به دنبال ساده‌ترین راه برای دریافت اطلاعات هستند. یکی از این راه‌ها، استفاده از بستر تفریح و سرگرمی است. انیمیشن منجر به پردازش آسان اطلاعات توسط کاربر شده و آن‌ها را از پیچیدگی‌های اضافی دور می‌کند. با پیشرفت روزافزون فضای مجازی، اخبار به سرعت منتقل می‌شوند که این ویژگی برای انتقال تبلیغات ویدیویی بسیار مناسب است. همیشه این مورد را در ذهن داشته‌باشید که هدف مردم از حضور در فضای مجازی سرگرم شدن است و یکی از بهترین راه‌ها برای این کار، استفاده از ویدئو است.

انتقال احساسات

انیمیشن راهی عالی برای ایجاد ارتباطی احساسی با مشتری است. مردم با انیمیشن به خوبی ارتباط برقرار می‌کنند و تصاویر نشان داده‌شده را راهی برای سرگرمی و نه نوعی تبلیغ می‌دانند. نمادهای انیمیشنی شرکت‌های متفاوت هم از این موضوع به خوبی استفاده می‌کنند و ضمن قوی‌تر کردن این ارتباط، بر تاثیر تبلیغات هم می‌افزایند.

نمایش هویت خود

سوالات اولیه‌ی کاربران از مشاغل مختلف معمولا به یک شکل است: چه چیزی این شرکت را خاص می‌کند؟ سود استفاده از این محصول چیست؟ چه افرادی مشتریان آن هستند؟

القای حسی درست در اولین ارتباط یک ویژگی کلیدی برای موفقیت است. انیمیشن می‌تواند پاسخ این سوالات را به خوبی به کاربر برساند چرا که در زمان شکست کلمات، هیچ‌چیز بهتر از ارائه‌ی تصویری از ایده‌ها نیست.

تاثیر بر روی تصمیم مشتری

ویدئوها و نمادهای انیمیشنی تاثیر زیادی بر خریدهای مردم دارند. برای مثال Cornelius نام خروسی است که مدت‌هاست نماد یک شرکت کورن فلکس بوده‌است؛ انتخاب یک خروس به عنوان نماد، منجر به ایجاد ارتباط میان محصول و صبح در ذهن بیننده می‌شود و آن را به صبحانه‌ای ایده‌آل تبدیل می‌کند. همانطور که می‌بینید هدف بسیاری از تبلیغ‌ها و اینگونه نمادها به معرفی محصول ختم نمی‌شود و در اصل ایده‌ای خاص را در ذهن بیننده کار می‌گذارد. این ایده در کنار آشنایی بیشتر مردم با شرکت و محصولاتش منجر به افزایش نرخ فروش می‌شود. در کل یکی از نقاط قوت اساسی انیمیشن را می‌تواند بی‌نیازی به زبان و نوشته و استفاده از زبان بین‌المللی تصاویر دانست که جامعه‌ی تحت تاثیر تبلیغ را به شدت افزایش می‌دهد.

افزایش رتبه در آمار جستجو

تصویر و ویدئو بخش‌های اساسی هر صفحه‌ای هستند و انیمیشن‌ها هم با استفاده از این دو مورد منجر به جان گرفتن سایت‌های مختلف می‌شوند. استفاده‌ی صحیح از آن‌ها هم می‌تواند باعث افزایش بازدید از سایت و در نتیجه بهبود رتبه در نتایج جستجوی موتورهای جستجوی مختلف شود.

به اشتراک‌گذاری آسان

جذابیت همیشگی انیمیشن‌ها باعث دست به دست شدن آن‌ها میان کاربران می‌شود و به این ترتیب طول عمر و دوام اثر آن‌ها بسیار بالا می‌رود. همچنین قرار دادن تبلیغات در پلتفرم‌های مناسب نظیر یوتیوب و Vimeo در کنار دیگر سایت‌ها می‌تواند باعث دیده‌شدن بیشتر و درنتیجه به‌اشتراک‌گذاری بالاتر آن‌ها شود.

سخن آخر در رابطه با اهمیت انیمیشن ها

انیمیشن هیچ خط پایانی ندارد و تنها فاکتور اصلی محدودکننده‌ی آن، خلاقیت سازنده است. استفاده‌ی صحیح از آن می‌تواند به صورت همزمان منجر به فروش بیشتر، افزایش محبوبیت و سرگرمی کاربران شود. پس با توجه به اهمیت انیمیشن ها می‌توانید با طراحی یک انیمیشن تبلیغاتی یا سفارش آن باعث پیشرفت کسب و کار خود شوید.

پیشنهاد می‌کنم مقاله اهمیت انیمیشن ها در انیمیت تو اکسپلین مطالعه کنید.

5/5 - (2 امتیاز)

امیر دانشجوی پزشکی دانشگاه گیلان - در اوقات فراغت برای می‌چند مقاله می‌نویسد. امیر از سری علاقمندان به شاخه‌های متفاوت هستش. زمانی که با امیر آشنا شدیم درحال ترجمه کمیک‌هایی برای یک وب سایت ایرانی بود. خلاقیت بالایی داره، ازش شنیدیم که یک زمانی هم بازی‌سازی می‌کرده. پزشک نویسنده کمیک‌باز بازی‌ساز ... چه شود... (تحریریه می چند)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 − 17 =