ابزار های مورد نیاز برای ضبط پادکست

ابزارهای مورد نیاز برای ضبط پادکست

این روزها پادکست به یکی از محبوب‌ترین بخش‌های رسانه تبدیل شده است و فکر و ذهن بسیاری از افراد خلاق یا حتی مثلاً خود شما را به سمت خود جذب کرده است. حقیقت آن است که از اولین ملزومات یک پادکست موفق، پس از محتوای تأثیرگذار و جذاب، کیفیت صدای بالا، در حد حرفه‌ای است. پس باید ابزارهای مناسب برای ضبط صدای باکیفیت تهیه شود. می چند در ادامه شما را با ابزارهای موردنیاز برای ضبط پادکست راهنمایی خواهد کرد.

در ادامه به شما می‌گوییم که برای ضبط پادکست می‌توانید از در دسترس ترین ابزار، یعنی گوشی هوشمند خود استفاده کنید، به‌شرط آنکه چند نکته کلیدی را رعایت کنید. همچنین در ادامه به شما می‌خوانید که برای ضبط صدا در استودیو صدا به چه ابزارهایی نیاز دارید.

ضبط پادکست؛ گوشی هوشمند یا رایانه شخصی؟

گوشی هوشمند یا رایانه شخصی

اگر می‌خواهید یک پادکست خوب را ارائه دهید، اولویت اول محتوای پادکست است نه ابزارها و امکانات. درواقع کیفیت صدا در اولویت دوم کار است. پس می‌توانید از رایانه شخصی یا حتی گوشی هوشمند خود برای ضبط پادکست استفاده کنید.

به تازه‌کارها توصیه می‌کنیم برای شروع کار هزینه بالای خرید ابزار و تهیه استودیو را برای ضبط پادکست نپردازند. گوشی هوشمند وسیله‌ای است که امروزه در دسترس همه ما قرار دارد. در گوشی‌های هوشمند، صرف‌نظر از سیستم‌عامل اندروید یا ios، نرم‌افزار ضبط صدا به‌صورت پیش‌فرض موجود است. البته بهتر است از میکروفون خود گوشی استفاده کنید، زیرا هندزفری برای مکالمات تلفنی است و در ضبط صدا کیفیت خوبی ندارد.

از مزایای ضبط پادکست با گوشی می‌توان به کم‌هزینه بودن، دسترسی در مکان و زمان دلخواه و همچنین جابجایی آسان اشاره کرد. اگر پس از ضبط حافظه گوشی پر شد، می‌توانید اطلاعات خود را به رایانه شخصی خود منتقل کنید تا به گوشی شما آسیبی وارد نشود.

برای ضبط پادکست با کیفیت صدای بالا، میکروفون گوشی خود را چک کنید که عاری از هرگونه گردوغبار باشد. برای این کار می‌توانید از اسپری هوا یا یک مسواک نرم یا چسب نقاشی! استفاده کنید. به یاد داشته باشید، قبل از ضبط پادکست گوشی خود را در حالت پرواز قرار دهید تا یک تماس نابهنگام موجب قطع شدن ضبط نشود. به‌جای آنکه بلند حرف بزنید، سعی کنید خودتان به میکروفون نزدیک‌تر شوید. اگر در خارج از محیط بسته (خانه یا محل کار) کار ضبط پادکست را انجام می‌دهید، بهتر است در مکانی که باد شدید می‌وزد پادکست را ضبط نکنید.

ساده‌ترین روش برای ضبط پادکست همین گوشی هوشمند است؛ اما درصورتی‌که می‌خواهید پادکست خود را در سطح حرفه‌ای و با کیفیت بالاتری ضبط کنید می‌توانید این کار را در استودیو ضبط صدا انجام دهید. در ادامه ابزارهای حرفه‌ای را برای انجام این کار را به شما معرفی می‌کنیم.

برای ضبط پادکست به چه ابزار هایی نیاز داریم؟

برای ضبط پادکست به چه ابزارهایی نیاز داریم؟

ساخت پادکست آن‌قدرها هم که به نظر می‌رسد پرهزینه و پیچیده نیست، تنها کافی است که اطلاعات کافی را درباره آن کسب کنید تا با مهارت‌ها و تجهیزات موردنیاز برای ضبط پادکست آشنا شوید.

گام اول: تهیه یک میکروفون خوب برای ضبط پادکست.

تهیه یک میکروفون خوب

مخاطبان پادکست شما از هر کم‌وکاستی که بخواهند چشم‌پوشی کنند نمی‌توانند از کیفیت صدا غافل شوند. برای انتخاب میکروفون باید گزینه‌هایی مانند فضای آکوستیک ضبط، تعداد گویندگان و هزینه در نظر گرفته شود. بر اساس تعداد گویندگان سه الگوی انتشار صدا پیشنهاد می‌شود:

  • الگوی تک جهتی یا قلبی (cardioid): وقتی‌که تعداد گویندگان یک نفر باشد استفاده از این الگوی انتشار توصیه می‌شود. این میکروفون‌ها حداکثر صدا را در زاویه 131 درجه دریافت می‌کنند. این الگوی انتشار بهترین گزینه برای جلوگیری از فیدبک است.
الگوی تک جهتی
  • الگوی دو جهته (Bi-directional): زمانی که تعداد گویندگان دو نفر باشد، استفاده از این الگو توصیه می‌شود به‌گونه‌ای که دو گوینده در دو طرف میکروفون قرار می‌گیرند. این میکروفون‌ها صدا را از جلو و پشت به‌صورت هم‌اندازه دریافت می‌کنند.
الگوی دو جهته
  • الگوی تمام جهتی (Omni-directional): برای تعداد گویندگان بیشتر از دو نفر استفاده از این الگوی مناسب است. در این الگو میکروفون صدا را از همه جهت‌ها به یک اندازه دریافت می‌کند..
الگوی تمام جهتی

این الگوهای انتشار را می‌توان توسط ابزاری که روی پایه میکروفون تعبیه شده است، تنظیم کرد.

سایر ابزارهایی که برای ضبط پادکست با کیفیت صدای خوب توصیه می‌شود در زیر آورده شده است:

سایر ابزار ضبط پادکست

گام دوم: تهیه یک Mixer مناسب با توجه به تعداد و نوع میکروفون‌ها

تهیه یک میکسر مناسب

Mixer ورودی‌ها را جمع می‌کند و موقعیت را برای ضبط صدا فراهم می‌کند. برای انتخاب Mixer صدای مناسب به تعداد و نوع ورودی‌ها و همچنین بودجه پروژه ضبط پادکست توجه کنید. مثلاً در صورت استفاده از میکروفون خازنی باید mixer دارای ورودی فانتوم (تغذیه 48 ولت) باشد.

سپس یک Headset را به خروجی Mixer صدا متصل کنید تا مسیر ضبط پادکست را مانیتور کند.

گام سوم: انتخاب یک ضبط کننده یا Recorder مناسب برای ضبط پادکست

تهیه یک ضبط کننده یا رکوردر

اگر Mixer صدایی که استفاده می‌کنید قابلیت ذخیره اطلاعات یا قابلیت اتصال به رایانه شخصی و استفاده از نرم‌افزارهای ویژه ضبط پادکست را ندارد، شما ناچار به تهیه یک Recorder جداگانه برای ضبط هستید.

البته روش‌های دیگری هم برای ضبط صدای پادکست موجود است:

  • از Recorder های حرفه‌ای استفاده کنید که دارای قابلیت ضبط مستقیم هستند.
  • میکروفونی را به گوشی هوشمند خود متصل کرده و اپلیکیشن مربوطه به آن را برای ضبط صدای پادکست بر روی گوشی خود نصب نمایید.
  • میکروفون را مستقیماً به Recorder هایی که تعداد ورودی بالایی دارند متصل کنید.

گام چهارم: نرم‌افزار ضبط پادکست مناسب را دانلود و نصب کنید.

برای ضبط صدای پادکست و ویرایش صدا باید یک نرم‌افزار ضبط صدای مناسب را بر روی سیستم‌عامل خود (رایانه شخصی یا گوشی هوشمند) نصب کنید. به کمک این نرم‌افزارها می‌توانید هرگونه نقص در کیفیت صدای ضبط‌ شده را برطرف نمایید. می چند در بهترین نرم افزار ضبط پادکست چیست؟، نرم‌افزارهای مناسب برای رایانه شخصی (ویندوز و مکینتاش) و گوشی هوشمند (اندروید و ios) را معرفی کرده است.

نرم افزارهای ضبط پادکست

گام پنجم: اگر می خواهید همزمان با ضبط پادکست صدا را بشنوید، یک هدفون بخرید.

همانطور که گفتیم، اگر می خواهید همزمان با ضبط صدایی را که ضبط می شود را بشنوید یا مصاحبه ای با مهمان برنامه ترتیب دهید، یک هدفون مناسب انتخاب کنید. هدفون به شما کمک می کند که بر تمام جزییات صدای در حال ضبط تسلط کافی را داشته باشید.

گام ششم: ایجاد حساب کاربری در یک وب‌سایت اشتراک‌گذاری پادکست

ایجاد حساب کاربری در وب سایت پادکست

پس از ساخت پادکست، نوبت به انتشار و اشتراک‌گذاری پادکست با مخاطبان می‌رسد. برای انجام این کار باید در یک وب‌سایت هاستینگ پادکست، حساب کاربری ایجاد کنید و یک فید RSS برای پادکست خود دریافت کنید. مخاطبان می‌توانند با استفاده از فید RSS، پادکست شما را در نرم‌افزارهای پخش پادکست دریافت کرده و دنبال کنند. می چند در بهترین بهترین وبسایت های اشتراک گذاری پادکست، وب‌سایت‌های ایرانی و خارجی را برای هاستینگ پادکست به شما معرفی می‌کند.

جمع‌بندی

اگر می‌خواهید که پادکست خود را ارتقا دهید و مخاطبان و شنوندگان بیشتری را با خود همراه کنید، با توجه به بودجه خود ابزارهای مناسب را برای ضبط پادکست تهیه کنید. ارزان‌ترین و در دسترس ترین ابزار برای ساخت پادکست همین گوشی هوشمند شماست که همیشه و همه‌جا با خود حمل می‌کنید. در این مقاله به شما گفتیم که با همین گوشی و با رعایت چند نکته ساده می‌توانید صدای باکیفیتی را ضبط کنید.

اما درصورتی‌که قصد دارید به‌صورت حرفه‌ای‌تر و جدی‌تر عمل کنید، با توجه به بودجه پروژه می‌توانید ابزارهایی را که در این مقاله به شما معرفی کردیم تهیه کنید. در این مقاله ما ابزارهای سخت‌افزاری و نرم‌افزاری را به شما معرفی کردیم.

بدانید که هرچه کیفیت صدای پادکست شما بالاتر باشد، شانس شما برای افزایش تعداد شنوندگان و درواقع موفقیت پادکست افزایش می‌یابد.

منابع:

  1. گیتار ایران
  2. پادکست چنل بی
  3. استودیوی رساترین
  4. How Can U
  5. tips and tricks on tech
  6. صدا استور

خیر، بعضی از میکروفون ها دارای خروجی USB و یا جک 3.5m هستند که مستقیما به سیستم کامپیوتر شما متصل می‌شوند و به علت کارت صدای داخلی‌ای که این میکروفون ها دارند، کیفیت مناسبی را برای شما مهیا می‌کنند.

بستگی کاملا به میکروفون شما داره، اگر تازه می‌خواهید شروع کنید، خب نه اصلا فرقی نمیکنه چون میکروفون ساده‌ای را حتما استفاده می‌کنید ولی اگر قصد حرفه‌ای تر کردن کار هایتان را دارید، پیشنهاد میکنیم که حتما از دسکتاپ استفاده کنید.

5/5 - (2 امتیاز)

از بچگی افراد خلاق و سازندگان انیمیشن‌ها و بازی‌های ویدیویی را دوست داشتم. علاقه بسیارم به آن‌ها باعث شد که تلاش کنم و دست به کار‌های متفاوتی بزنم که شاید برای بیشتر افراد معقول به نظر نمی‌رسید. جاهای مختلفی کار کردم و تجربیات زیادی را کسب کردم. در تلاشم کار‌های نو را تجربه کنم و این تجربه را به اشتراک بگذارم. در این راه همراهم باشید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × پنج =