Zero-level-channel

Zero level channel


کانال فروشی است که در آن فروشنده و تولید کننده بدون هیچگونه واسطه‌ای محصول را به صورت مستقیم به مشتری می‌فروشد.


Zero level channel (کانال سطح صفر) در واقع کانال بازاریابی مستقیم است. در این سبک از بازاریابی هیچ واسطه­ای وجود ندارد و تولیدکننده مستقیماً محصولات خود را به مصرف‌کننده می­فروشد. اگر بخواهیم در مورد کانال سطح صفر مثال بزنیم، می­توانیم به خرید مرکبات از یک باغ­دار اشاره کنیم. به‌طور کلی این کانال متشکل از تولیدکننده‌ای است که محصول را مستقیماً به مشتری نهایی می­فروشد. ملموس‌ترین مثال‌ها در خصوص این شیوه از بازاریابی شامل سفارش بسته­ی پستی، فروش اینترنتی و موارد این­چنینی است. کوتاه­ترین کانال توزیع کالاها و خدمات که توسط یک تولیدکننده اتخاذ می­شود، کانال سطح صفر نام دارد. در این نوع از بازاریابی فاصله­ای میان تولیدکنندگان و مصرف‌کننده وجود ندارد. همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، کانال بازاریابی مستقیم وضعیتی را توصیف می­کند که در آن تولیدکننده بدون کمک واسطه‌ها مستقیماً کالایی را به مصرف‌کننده می­فروشد. به این سبک از بازاریابی، فروش مستقیم نیز می­گویند. فروش مستقیم یکی از قدیمی‌ترین اشکال فروش محصولات است. وقتی تولیدکننده یا تولیدکنندگان کالا محصولی را بدون واسطه می­فروشند، علاوه بر سود مستقیم کمک بزرگی به خریداران می­کنند. به­عنوان برخی از کانال‌های بازاریابی مستقیم می­توان به دست‌فروشی، فروشگاه­های تجاری خرده‌فروشی، گرفتن سفارش در وب‌سایت شرکت و … اشاره کرد. این ساده­ترین و مستقیم­ترین توضیح برای بازاریابی مستقیم یا کانال سطح صفر است. در بازاریابی مستقیم کانال‌های مستقیم عموماً بر اساس تولیدکنندگان، کالاهای مصرفی، کالاهای انحصاری و منطقه­ی جغرافیایی تعیین می‌شود و به بیان ساده فروش توسط کانال سطح صفر بنابر نیاز مردم و منطقه­ی زندگی آن­ها انجام می­گیرد. در ادامه با انواع کانال‌های بازاریابی به‌طور کامل آشنا می­شویم، پس تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

انواع کانال‌های بازاریابی و فروش

این نکته را هرگز فراموش نکنید که تولید برای مصرف است. با تولید محصول، کالا در دسترس کاربران نهایی، یعنی مصرف‌کنندگان مختلف در مناطق وسیع جغرافیایی قرار می­گیرد. از آنجایی که بسیاری از اوقات دسترسی به مشتری به‌تنهایی بسیار دشوار و حتی غیرممکن می‌شود، شرکت­ها به کمک واسطه‌های بازاریابی مانند عمده‌فروشان و خرده‌فروشان محصولات خود را به دست مصرف‌کنندگان نهایی می­رسانند. این واسطه­ها به‌عنوان کانال­های مجزا برای دسترسی محصول به مصرف‌کنندگان عمل می­کنند تا مسیری که طی آن محصولات به دست مصرف‌کنندگان نهایی می­رسد، هموارتر گردد. انواع کانال­های بازاریابی و فروش عبارت است از:

کانال سطح صفر

هنگامی­که توزیع محصول به­طور مستقیم از تولیدکننده به مصرف‌کننده یا کاربر صورت گیرد، آن را توزیع کانال سطح صفر یا فروش مستقیم می­گویند. از این روش به‌عنوان کانال تولیدکننده به مصرف‌کننده نیز یاد می‌شود. در این کانال، تولیدکننده­ی کالا سعی دارد با استفاده از چندین روش فروش از جمله فروش درب منزل، با کاربر نهایی کالا تماس مستقیم برقرار کند. این روش معمولاً در بازاریابی صنعتی خصوصاً در مورد کالاهای سرمایه‌ای مانند مواد شیمیایی صنعتی، تجهیزات سنگین و غیره نیز رایج است.

کانال سطح یک

هنگامی‌که کالا مستقیماً از تولیدکننده به مصرف‌کننده ارسال نمی­شود، اما تولیدکننده محصول را به خرده‌فروش می­فروشد تا او کالای مورد نظر را به فروش برساند، کانال یک سطح یا کانال خرده‌فروشان شکل می­گیرد. به بیان عامیانه در این شیوه از بازاریابی بین فروشنده و خریدار، شخصی با عنوان واسطه­ی فروش وجود دارد. از بارزترین و ملموس‌ترین کانال­های یک سطحی می‌توان به صنف مشاوران املاک اشاره کرد.

کانال سطح دو

این سبک از بازاریابی شامل دو سطح واسطه (برای مثال یک عمده‌فروش و یک خرده‌فروش) بین تولیدکننده و خریدار نهایی است. لازم به ذکر است که ارزش افزوده از نظر قیمت در هر یک از مراحل کانال دو سطح صورت می­گیرد.

نقش Zero level channel در بازاریابی

در کانال سطح صفر یا کانال بازاریابی مستقیم، هیچ سطح واسطه‌ای وجود ندارد. در واقع در بازاریابی مستقیم کالا مستقیماً به فروش می­رسد. کانال سطح صفر نقش بزرگی را در سودآوردی ایفا می‌کند. زمانی که واسطه‌ها کمتر شود، کالا به قیمت واقعی خود و با کیفیت مناسب به فروش می­رسد. در واقع بازاریابی مستقیم عامل پیوند تولیدکنندگان و خریداران است. فارغ از این جریان کانال سطح صفر بر استراتژِی قیمت محصول، ارائه­ی خدمات، جلب اعتماد مشتری و افزایش اعتبار مشتری تأثیر زیادی دارد.

به کمک بازاریابی مستقیم ارتباط فروشنده و مصرف‌کننده کماکان پابرجاست. هم‌چنین فارغ از این موضوع در این سبک از بازاریابی سود به شخص یا بازاریاب میانی نمی­رسد و کالاها با سرعت بیشتری به دست مصرف‌کننده می­رسد. چرا که دیگر نیازی نیست تا کالا به مرحله­ی کانال سطح یک و یا کانال سطح دو برسد.

 نکات کلیدی و کاربردی در بازاریابی مستقیم

  1. بازاریابی مستقیم نوعی تبلیغات مؤثر است که مستقیماً از تجارت و کسب‌وکار شما به مشتری بالقوه ارسال می‌شود. شما باید به‌طور مستقیم و بدون واسطه محصول را برای مشتری ارسال می‌کنید. پس در بسته‌بندی کالا، ارسال بسته و … نهایت وسواس را به خرج دهید. با اطلاع مخاطبان خود از فروش‌های با تخفیف و نظرسنجی از آن‌ها در خصوص محصولات می­توانید شرایط خود را تغییر دهید.
  2. لیست مخاطبین خود را گسترش دهید. اولین قدم برای توسعه­ی یک کمپین مستقیم بازاریابی ایمیل است، البته هدف و اراده­ی قوی در این مسیر نقش بزرگی دارد. خوشبختانه در کسب‌وکار آنلاین می­توانید لیست محصولات خود را از طریق ایمیل برای مشتریان خود ارسال کنید.
  3. از قدرت رسانه‌های اجتماعی غافل نشوید. با تعامل و ارتباط صمیمانه با مخاطبان خود می­توانید دایره­ی مشتریان خود را گسترش دهید. امروزه عمده­ی مشتریان در رسانه‌های پرطرفدار اجتماعی از شما استقبال می­‌کنند.
  4. بازار فروش خود را برای بازاریابی مستقیم در نظر بگیرید. اگر می­خواهید در این زمینه رشد کنید، پس نیاز مخاطب خود را بشناسید و همواره متناسب با نیاز او محتوا و محصول تولید کنید.
  5. محتوای ایده­‌آل ایجاد کنید. فرقی نمی‌کند که در مورد معرفی محصول خود از متن، ویدئو، پادکست یا چه چیز دیگری استفاه می­کنید. مهم این است که به‌گونه‌ای محتوا تولید کنید که اطلاعاتتان مخاطب را به شما وابسته کند.
  6. یک کمپین مداوم بگذارید. یک ایمیل آزمایشی ارسال کنید تا مطمئن شوید همه‌چیز به­صورت روان در جریان است و اجرا می‌شود و کمپین خود را راه‌اندازی کنید؛ اما توجه کنید ایمیل کاملاً با دیگر رسانه‌های اجتماعی متفاوت است. برای ارسال ایمیل باید زمان مناسب و مشخصی را در نظر بگیرید.
  7. ایمیل بخشی از اطلاعات خصوصی یک شخص است، پس به جای یافتن آدرس ایمیل یک شخص از روش­های مختلف، مستقیماً از خود مخاطبانتان آدرس ایمیلشان را بخواهید.
  8. زمانی که می­خواهید بازاریابی مستقیم را شروع کنید، بدانید که تنها دارایی شما اشخاصی هستند که به شما مراجعه می­کنند و شما با پاسخگویی دقیق و کامل و رفتار صمیمانه می‌توانید در این راه موفق شوید.
  9. به‌طور مداوم در این مسیر رقبایتان را تحلیل کنید و سعی کنید همواره یک قدم جلوتر از آن­ها بیندیشید.
  10. به یاد داشته باشید که برنامه‌ریزی و آمادگی خوب کلید موفقیت بازاریابان دیجیتال است. پس در مسیر بازاریابی مستقیم هرگز تسلیم نشوید!

مزایای استفاده از بازاریابی مستقیم

  1. با کانال سطح صفر (Zero level channel) مشتریان جدید پیدا می­‌کنید. بازاریابی مستقیم به شما کمک می­‌کند، فهرستی از مشتریان بالقوه­‌ی جدید ایجاد کنید. می­‌توانید یک بانک اطلاعاتی از مشتریانی داشته باشید که از خدمات و محصولات شما خرید می­‌کنند.
  2. بر خلاف کانال سطح یک و سطح دو شما در کانال سطح صفر فقط مشتریان خود را هدف قرار می‌دهید. آیا مشتری­‌های شما به‌طور کلی خانم­های بالای 30 سال هستند؟ آیا مخاطبان شما بزرگ‌سالان یا سالمندان هستند؟ پس مسیر شما مشخص است. شما باید محصولات خود را با سلیقه­‌ی مخاطبان و همراهان خود تطبیق دهید. تنها همین موضوع کفایت می­کند و دیگر نیازی نیست به واسطه­‌ی اول، واسطه‌ی دوم، واسطه‌­ی سوم و واسطه‌­ی nام هزینه‌ای پرداخت کنید.
  3. بازاریابی مستقیم یا Zero level channel چرخه­‌ی تولید و فروش سریعی دارد. در واقع برای ارسال کالا در بازاریابی مستقیم تنها نیاز مشتری کافی است. با پیام مشتری و نبود هرگونه واسطه، محصول باکیفیت‌تر و ارزان‌تر به دست شخص می‌رسد. به بیان عامیانه کانال سطح صفر یک معامله‌­ی دو سر برد است، چرا که در این شیوه از بازاریابی هر دو طرف از همه نظر به سود خوبی می­‌رسند.
  4. تبلیغ برند تجاری می­تواند یک ایده­ی گران به نظر برسد، اما با ایجاد یک کمپین منسجم و مداوم بازاریابی مستقیم، می­توانید تبدیل به یک برند تجاری شوید.
  5. بازاریابی مستقیم یک راه حل مقرون‌به‌صرفه در دنیای رقابتی امروز است. شما دقیقاً می­دانید که برای رسیدن محصول به هر مشتری چه مقدار هزینه می‌کنید.
  6. با Zero level channel شما مستقیماً با مشتری در ارتباط هستید، با تعامل مشتری شما می­توانید او را تبدیل به مشتری دائمی کنید.
  7. امکان تنوع و استفاده از خدماتی نظیر هدیه، تخفیف و … در بازاریابی مستقیم به‌مراتب بیشتر از سایر روش‌های بازاریابی است.

جمع‌بندی

Zero level channel یا بازاریابی مستقیم نوعی کمپین تبلیغاتی است که به دنبال دستیابی به اقدامی خاص فروش به‌صورت مستقیم و بدون هیچ‌گونه واسطه صورت می­گیرد. راه‌های ارتباطی در این سبک از بازاریابی می­تواند از طریق فرمت‌های خاصی نظیر ارسال بسته­ی پستی، بازاریابی از راه دور، فروشگاه اینترنتی و … باشد. امروزه یکی از جالب‌ترین روش‌­های بازاریابی مستقیم ایمیل مارکتینگ است.

البته فراموش نکنید که نتایج بازاریابی مستقیم هنوز تضمین نشده است. گاهی با یک بسته‌بندی بد یا بدقولی در زمان ارسال بسته، علاوه­‌بر از دست دادن مشتری خود، ممکن است حجم بالایی از طرفداران خود را از دست بدهید. امروز که بازاریابی، خود به یک علم تبدیل شده است ما بسیار مسروریم که توانسته‌ایم اطلاعات هرچند اندکی را در خصوص کانال سطح صفر، انواع بازاریابی و … در اختیار شما قرار دهیم.

منابع: findanyanswer | yourarticlelibrary| redbikemarketing | preferreddirect | cyberclick

من رسانا ، کارشناس تولید محتوا در می چند هستم. از ابتدای همکاریم با می چند تصمیم داشتم که کار های متفاوتی رو رقم بزنم و امیدوارم من رو با فعالیت ها و مقالاتم دنبال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده + 3 =