یوتیوب چیست ؟

YouTube – یوتیوب

اشتراک گذاری ویدیو های خود یا شرکتتان در وب سایتتان ، برای شما هزینه هایی نظیر تهیه هاست و کانفیگ مخصوص (تنظیمات مخصوص) را به همراه دارد. با استفاده از سرویس های اشتراک گذاری ویدیو مانند یوتیوب یا Youtube شما تنها هزینه بارگذاری یا آپلود ویدیو هایتان را پرداخت خواهید کرد. در این مقاله می‌خواهیم با سرویس اشتراک گذاری Youtube آشنا شویم.


کوتاه :


یک سایت میزبانی و به اشتراک گذاری محبوب ویدیو که در سال 2005 تاسیس شده و یک سال بعد در سال 2006 توسط گوگل خریداری شد .


بلند :


یوتیوب وب‌سایتی شناخته‌شده و مشهور در فضای اینترنت است که اپلیکیشن مخصوص آن به‌طور پیش‌فرض درگوشی‌های هوشمند نیز وجود دارد. افراد می‌توانند با ورود به این سایت به تعداد بی‌شماری از فیلم‌ها و رسانه‌های ویدیویی با موضوعات مختلف در زمینه‌های سرگرمی، آموزشی، هنری و غیره دسترسی یابند و در ضمن با ایجاد یک کانال شخصی هر فرد می‌تواند رسانه‌های ویدیویی خود را نیز در بستر آن بارگذاری نمایند و به نمایش عموم بگذارد؛ اما امروزه یوتیوب در کنار این قابلیت‌ها به بستری برای نوع جدیدی از بازاریابی و درآمدزایی نیز تبدیل‌شده است. دراین‌بین حرفه‌ی جدیدی تحت عنوان یوتیوبر  شکل‌گرفته است. اگر می‌خواهید بدانید که یوتیوب چیست، یوتیوبر چیست یا درواقع یوتیوبر کیست مطالعه‌ی این مقاله به شما پیشنهاد می‌شود تا علاوه بر این اطلاعات دریابید که چگونه می‌توانید به یک یوتیوبر موفق تبدیل شوید و از این راه کسب درآمد نمایید.


یوتیوب چیست؟

یوتیوب چیست ؟

یوتیوب چیست ؟

یوتیوب (YouTube) زیرساختی آمریکایی برای اشتراک‌گذاری ویدیوها به‌صورت آنلاین است که در فوریه‌ی سال ۲۰۰۵ توسط سه نفر به نام‌های چاد هرلی، استیو چن و جاوید کریم که کارمندان سابق شرکت پی‌پال بودند ایجاد شد و دفتر مرکزی آن در سان برونوی کالیفرنیا واقع شده است. در نوامبر سال ۲۰۰۶ شرکت گوگل سایت یوتیوب را به مبلغ ۱.۶۵ میلیارد دلار خریداری کرد و اکنون یوتیوب به عنوان یکی از شرکت‌های تابعه‌ی گوگل فعالیت می‌کند.

یوتیوب درواقع سرویس میزبان ویدیویی است که به کاربرانش این امکان را می‌‌دهد تا بتوانند ویدیوهای خود را در بستر آن بارگذاری نمایند، ویدیوهای بارگذاری شده را مشاهده یا به لیست پخش خود اضافه کنند، درباره‌ی آن‌ها نظر دهند و از طریق لینک مربوطه در سایر رسانه‌های اجتماعی آن‌ها را به اشتراک بگذارند‌. طیف گسترده‌ای از فیلم‌های رسانه‌ای تولیدشده توسط کاربران یا شرکت‌ها شامل کلیپ‌های ویدیویی، کلیپ‌های نمایش تلویزیونی، موزیک ویدیوها، فیلم‌های کوتاه و مستند، پیش‌پرده‌ی فیلم‌ها، جریان‌های زنده و سایر مطالب مانند وبلاگ نویسی ویدیویی و فیلم‌های آموزشی، محتوای یوتیوب را تشکیل می‌دهد.

بیشتر محتوای یوتیوب توسط اشخاص حقیقی بارگذاری می‌شود، اما شرکت‌های رسانه‌ای ازجمله BBC، CBS، Vevo و Hulu برخی از مطالب خود را از طریق یوتیوب ارائه می‌دهند. کاربران ثبت‌نام نشده فقط می‌توانند ویدیوها را در سایت تماشا کنند (امکان بارگذاری ندارند)، درحالی‌که کاربران ثبت‌نام‌شده مجاز به بارگذاری تعداد نامحدودی فیلم و افزودن نظر به فیلم‌ها هستند. فیلم‌های دارای محدودیت سنی فقط برای کاربران ثبت‌نام‌شده که حداقل ۱۸ سال سن دارند تأیید می‌شود.

یوتیوبر چیست؟

بهتر است به‌جای سؤال “یوتیوبر چیست؟” بپرسیم “یوتیوبر کیست؟”. از زمان بارگذاری اولین ویدیوی یوتیوب (تحت عنوان “من در باغ وحش”) توسط یکی از بنیان‌گذاران این سایت، جاوید کریم در سال ۲۰۰۵، یوتیوب به یکی از قدرتمندترین موتورهای جستجو در اینترنت تبدیل‌شده است و پس از گوگل در رتبه‌ی دوم قرار دارد. همچنین یوتیوب رتبه‌ی سوم جهان را ازلحاظ تعداد بازدیدکنندگان وب‌سایت دارد. امروز، یوتیوب، این غول اشتراک ویدیو ادعا می‌کند که بیش از ۱.۵ میلیارد کاربر فعال در سراسر جهان و هزاران سازنده‌ی محتوای ویدیویی پرمخاطب دارد که به آن‌ها یوتیوبر (YouTuber یا YouTube Influencer) گفته می‌شود. این افراد در پی رشدِ نمایی یوتیوب به شهرت بسیاری رسیده‌اند.

یوتیوبر کیست ؟

یوتیوبر کیست ؟

درحالی‌که هرروز بیش‌ازپیش از مخاطبان برنامه‌های تلویزیونی و سایر سرگرمی‌های سنتی کاسته می‌شود و به مخاطبان رسانه‌های اجتماعی، اپلیکیشن‌ها و شبکه‌های آنلاین اضافه می‌گردد، یوتیوب میلیون‌ها کاربر ثابت دارد که روزانه ۴ میلیارد ویدیو و ماهانه بیش از ۶ میلیارد ساعت از ویدیوهای یوتیوب را تماشا می‌کنند. با توجه به این آمار خیره‌کننده، برترین کاربران یوتیوب که امروزه به عنوان یوتیوبر شناخته می‌شوند از این فرصت استفاده کردند و با ایجاد محتواهای سرگرم‌کننده و معتبر، ضمن تقویت روابط تأثیرگذار، دنبال کنندگان خود را افزایش دادند و از این راه به کسب درآمد نیز می‌پردازند‌. امروزه یوتیوبرها خود تبدیل به انگیزه‌ای برای سایت یوتیوب شده‌اند تا امکانات خود را رشد و گسترش دهد.

اکنون همکاری با یوتیوبرها یا برترین سازندگان محتواهای ویدیویی به یک کانال بازاریابی مؤثر برای برندهای مختلفی تبدیل‌شده است که می‌خواهند میلیون‌ها مخاطب این یوتیوبرها را هدف تبلیغات خود قرار دهند. ازآنجاکه یوتیوبرها با حمایت از تولیدات برند موردنظر (مثل نمایش محصول در ویدیوهایشان یا معرفی و باز کردن جعبه‌ی محصول، آزمایش آن و کارهای این‌چنینی) و ترکیب آن با قالب‌های ویدیویی محبوب یوتیوب می‌توانند تبلیغی معتبر و تأثیرگذار از محصول را برای مخاطبان پرتعداد خود به نمایش بگذارند، همکاری با یوتیوبرها و بازاریابی از طریق آن‌ها معمولاً منجر به بازدید بالاتر از تبلیغ و تعامل و سوددهی بیشتر نسبت به هر روش بازاریابی دیگری می‌گردد.

چگونه یوتیوبر موفقی شویم؟

مخاطب جذب نمایید، درست است؟ درواقع به این سادگی نیست. پشت هر بلاگر مشهوری که می‌بینید راهی طولانی همراه با مبارزه و سخت‌کوشی بسیار وجود دارد. قبل از ایجاد اولین ویدیو لازم است سرمایه‌گذاری‌هایی انجام گردد و مراحلی وجود دارد که باید طی شود.

چگونه در یوتیوب موفق شویم؟

چگونه در یوتیوب موفق شویم؟

برای تبدیل‌شدن به یک یوتیوبر موفق شما باید مراحل زیر را به‌طور گام‌به‌گام انجام دهید:

  1. در مورد ویترین خود تصمیم بگیرید: یکی از زمینه‌های تخصصی و موردعلاقه‌ی خود را انتخاب کنید و تمرکز خود را روی آن قرار دهید. با تولید مداوم محتوا در آن زمینه‌ی به‌خصوص و گسترش هم‌زمان دانش و تخصص خود در آن رابطه، به جذب مخاطب بپردازید.
  2. هدف کانال خود را مشخص کنید: می‌خواهید از طریق کانال خود به چه چیزی برسید؟ آیا می‌خواهید با ساخت فیلم‌های آموزنده به مردم کمک کنید؟ آیا می‌خواهید با ایجاد آموزش و نحوه‌ی کار به مردم نشان دهید که چگونه کارها را انجام دهند؟ یا شاید فقط می‌خواهید داستان‌هایی را به اشتراک بگذارید و مردم را سرگرم کنید. هدفی را که می‌خواهید از طریق کانال خود به آن برسید، مشخص کنید تا رویکرد فیلم‌های شما مشخص شود. این کار همچنین به شما کمک می‌کند تا به‌جای تلاش برای پوشش زمینه‌ها و ابعاد بسیار زیاد، یک شروع قوی و محکم داشته باشید.
  3. آماده کردن ایده‌های لازم برای محتواها: گام بعدی ارائه‌ی ایده‌های ویدیویی است. گام بسیار مهمی که حتی قبل از شروع ایجاد کانال خود باید آن را بردارید. با این کار اطمینان حاصل می‌کنید که پس از ایجاد فقط چند ویدیو، ایده‌های شما تمام نمی‌شود. به محتوایی که دیگر یوتیوبرها در حال ایجاد آن هستند توجه کنید و از آن‌ها الهام بگیرید. آیا می‌توانید چیزی مشابه اما متفاوت خلق کنید؟ آیا می‌توانید چیزی حتی بهتر ایجاد کنید؟ مشکلات، دغدغه‌ها و علایق مخاطب موردنظر خود را در نظر بگیرید. این گزینه‌ها عملاً بی‌پایان هستند. به‌طور مداوم به دنبال روش‌هایی برای ارائه‌ی ارزش به مخاطبان خود باشید.
  4. یک برنامه برای ارائه‌ی محتوا تهیه کنید: داشتن یک برنامه‌ی ثابت به شما در حفظ ثبات کمک می‌کند. این کار به مشترکان شما اطمینان می‌دهد که در تاریخ‌های برنامه‌ریزی‌شده می‌توانند برای فیلم‌های جدید روی شما حساب کنند. همچنین به شما یک جدول زمانی مناسب می‌دهد تا بتوانید تلاش‌های خود را سازمان‌دهی کنید؛ بنابراین قبل از اینکه حتی شروع به ایجاد کانال کنید، باید در مورد یک برنامه‌ی انتشار ویدیو که برای شما قابل‌کنترل است تصمیم بگیرید.
  5. تجهیزات خود را ارزیابی کنید: تجهیزات مورداستفاده‌ی شما کیفیت محتوای تولیدشده‌ی شما را تعیین می‌کند؛ بنابراین داشتن ایده‌ای روشن درباره‌ی اینکه برای تهیه‌ی نوع محتوایی که قصد ایجاد آن را دارید، به چه تجهیزاتی نیاز دارید، بسیار مهم است. اگرچه از همان ابتدا نیازی به سرمایه‌گذاری در تجهیزات گران‌قیمت ندارید، اما لازم است چند مورد ضروری را در اختیار داشته باشید. برای مثال احتمالاً به یک دوربین مناسب برای ضبط فیلم‌ها، یا در صورت لزوم میکروفن مناسب برای ضبط واضح صداها و همچنین یک برنامه‌ی ویرایش فیلم خوب احتیاج دارید.
  6. کانال خود را ایجاد و بهینه‌سازی کنید: کانال خود را بسازید و یک نام مناسب، منحصربه‌فرد و جذاب برای آن انتخاب کنید. در قسمت اطلاعات، همه‌ی اطلاعات ضروری در مورد خود و کارتان را لازم است مخاطب بداند، بنویسید. از پرداختن به زوائد بپرهیزید. سعی کنید اطلاعاتتان را پاراگراف‌بندی نمایید تا درک و دریافت آن آسان‌تر باشد. می‌توانید برخی از کلمات کلیدی را در توضیحات بگنجانید. با این کار افراد می‌توانند هنگام جستجوی کلمات کلیدی گفته‌شده شما را راحت‌تر پیدا کنند. همچنین مهم است که یک زیبایی‌شناسی سازگار و دلپذیر برای کانال خود ایجاد کنید تا تأثیر خوبی بر مخاطب بگذارد؛ بنابراین نمادهای هنری کانال شما نقش مهمی در تثبیت شما به عنوان یوتیوبر معتبر ایفا می‌کند. از یک گرافیست بخواهید تا یک نمایه برای کانال شما طراحی کند که ازنظر بصری باکار شما همسو باشد. اگرچه کانال شما لزوماً فانتزی نیست، اما باید قابل‌تشخیص باشد. در عین استفاده از یکرنگ بندی و تایپوگرافی ثابت، آن را ساده و درعین‌حال منحصربه‌فرد نگه‌دارید.
  7. اولین ویدیوی خود را بارگذاری کنید و بازخورد آن را بررسی کنید: از لیست ایده‌های محتوای خود انتخاب کنید و ویدیویی بسازید که بلافاصله توجه مخاطب را به خود جلب کند. همچنین مهم است توجه داشته باشید که هرچقدر برای اولین ویدیوی خود وقت و تلاش می‌گذارید، نتیجه‌ی آن عالی نخواهد بود. توجه کنید که افراد چگونه به آن واکنش نشان می‌دهند. چه چیزی را دوست دارند و از چه چیزی در آن ناراضی دارند؟ آیا بازخورد ارزنده‌ای درباره‌ی نحوه‌ی بهبود ویدیوهای بعدی شما دارند؟ حتی می‌توانید از YouTube Analytics استفاده کنید تا بفهمید ویدیوی شما چگونه توانسته است مخاطبان را حفظ کند. همه‌ی این مشاهدات به شما کمک می‌کند ویدیوهای بهتری ایجاد کنید که درنهایت موردعلاقه‌ی مخاطبان شما قرار گیرند.
  8. گسترش فعالیت با حضور در شبکه‌های اجتماعی: رسانه‌های اجتماعی به شما کمک می‌کنند تا فیلم‌های خود را تبلیغ کنید و آن‌ها را به افرادی که مشترک کانال شما نیستند توزیع کنید.

جمع بندی

اسکرین شات از یوتیوب

اسکرین شات از یوتیوب

امروزه یوتیوب یکی از پرمخاطب‌ترین زیرساخت‌های آنلاین برای اشتراک‌گذاری رسانه‌های ویدیویی است که آمار بسیار زیاد مخاطبان و تماشای فیلم‌ها در آن منجر به ایجاد زمینه‌ای برای بازاریابی مؤثر توسط یوتیوبرها شده است. یوتیوبرها کاربران فعال یوتیوب هستند که با تولید محتوای معتبر، جذاب و سرگرم‌کننده به مخاطبان زیادی دسترسی پیداکرده‌اند. برندهای مختلف با همکاری این یوتیوبرها محصولات خود را به جامعه‌ی هدف گسترده‌ای از مخاطبان یوتیوب معرفی می‌کنند و از این طریق توانسته‌اند به بالاترین میزان سوددهی نسبت به سایر شیوه‌های بازاریابی دست یابند. در این محتوا اطلاعات کاملی در رابطه بااینکه یوتیوب چیست، یوتیوبر چیست یا به‌گونه‌ای درست‌تر یوتیوبر کیست و همچنین گام‌های عملی برای تبدیل‌شدن به یک یوتیوبر موفق قرار داده‌شده است که با به‌کارگیری این مراحل شما نیز می‌توانید صاحب کانالی پرمخاطب و درآمدزا در یوتیوب باشید.

مدیریت محتوا : علی اسمعیلی

منابع : MediakixInfluenceMarketingHub

من رسانا ، کارشناس تولید محتوا در می چند هستم. از ابتدای همکاریم با می چند تصمیم داشتم که کار های متفاوتی رو رقم بزنم و امیدوارم من رو با فعالیت ها و مقالاتم دنبال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × یک =