XML-sitemap

XML sitemap


نوعی فایل XML  است که تمام صفحات یک وبسایت را لیست می‌کند. موتور های جست و جوگر از این فایلها به منظور تشخیص اینکه، کدام بخش از وب‌سایت باید نشان داده شود و کدام بخش نباید نشان داده شود مورد استفاده قرار می‌گیرد.


XML Sitemap لینک‌هایی هستند، برای کمک به موتورهای جست‌وجو که به مخاطبین مناسب‌ترین محتواهای مربوط به کلیدواژه‌های دریافت شده را ارائه دهند. دارندگان وبسایت‌های تولید محتوا می‌توانند با استفاده از این نقشه‌های سایت به موتورهای جست‌وجوگر ارتباط بین محتوای بارگزاری شده و کلیدواژه‌ها را اطلاع دهند. برخلاف لینک‌های”HTML” که ابزاری برای راهنمایی و نقشه‌ی راه مخاطبین هستند، سایت مپ ابزاری برای موتورهای جست‌وجو می‌باشد تا مخاطبین را به سمت صفحات مرتبط با کلیدواژه‌های موردنظرشان هدایت نمایند.

اگر شما تولید محتوا می‌کنید، اما بازدهی موردنظرتان را دریافت نمی‌کنید و یا سئو(Seo) وبسایت شما در رتبه‌بندی گوگل و یا دیگر موتورهای جست‌وجو در جایگاه خوبی قرار ندارد، XML Sitemap بهترین راه‌حل برای شناساندن محتواهای شما به موتورهای جست‌وجو می­باشد.بررسی ویژگی‌های محتواهای خودتان و ارتباط آنها به کلیدواژه‌های جست‌وجو مهم‌ترین اقدام پیش‌ از استفاده از نقشه سایت می‌باشد. تا آنها بتوانند به درستی مخاطبین را به سمت محتواهای مهم‌تر و مرتبط با موضوع جست‌وجو شده که در وبسایت شما وجود دارد، هدایت کنند. ایجاد لینک‌های درست و به‌جا گاهی حتی از کیفیت و صحت مطالب نیز مهم‌تر است.

در پایان این مطلب شما با سایت مپ، نحوه‌ی انتخاب درست لینک‌ها و مزایای استفاده‌ی درست از آن آشنا می‌شوید و می‌توانید سئو(Seo) وبسایت خود را ارتقا دهید و صفحات حائز اهمیت وبسایت خودتان را به موتورهای جست‌وجو بشناسانید.

آشنایی با XML Sitemap و نحوه‌ی استفاده از آن

XML Sitemap راهنمایی برای ماشین‌های جست‌وجو می‌باشد، تا بتوانند صفحات مهم‌تر و محتواهای حائز اهمیت شما را در رتبه‌بندی سئو(Seo)،  بالاتر نمایش دهند. این نوع لینک برای وبسایت‌هایی با آرشیوهای طولانی، وبسایت‌های تازه تاسیس که مطالب کمی برای انتشار دارند و از چند لینک خارجی استفاده نموده‌اند و وبسایت‌های بسیار بزرگ که نیاز به پیوند‌های درونی دارند، قابل استفاده و مفید می‌باشد.

در واقع نقشه سایت برای موفقیت هرگونه وبسایتی که قصد فعالیت مداوم دارد می‌تواند بسیار کمک کننده و موثر واقع شود.

این گونه لینک‌های درونی باعث می‌شود وبسایت شما مرتب‌تر باشد و با قابلیت دسترسی آسان در بین مطالب وبسایت برای مخاطبین شما سردرگمی رخ ندهد. ارتباط بین کلیدواژه‌ها و محتواهای تولیدشده‌ی شما و ارتباط بین چند مطلب مختلف در وبسایت شما توسط این لینک‌های درونی به راحتی توسط موتورهای جست‌وجو قابل تشخیص می‌باشد و ارائه‌ی آن به مخاطب کاملا صحیح انجام می‌شود.

هم‌چنین استفاده از لینک‌های درونی ظاهر وبسایت شما را آراسته‌تر می‌نماید و مخاطب می‌تواند در وبسایت شما به راحتی به مطالبی دیگری نیز که مورد نیازش می‌باشد، دسترسی پیدا کند. برای کنترل بهتر مطالب وبسایت خودتان و ارائه‌ی خدمات بهتر به مخاطبین، استفاده از سایت مپ یک راه‌حل مناسب می‌باشد.

بررسی تفاوت XML Sitemap و HTML

در مقایسه با لینک‌های HTML ، XML Sitemap ارزش سئو(Seo) بیشتری دارند، زیرا لینک‌های HTML در رتبه‌بندی موتور های جست و جو ارزش محدودی دارند اما برخلاف آنها XML Sitemap تاثیر مهم و بدون محدودیتی دارند. این دو از یک جنس هستند، همان‌طور که نام آنها در دو حرف “ML” که مختصر markup language می‌باشد، مشترک می‌باشند.

ایجاد ساده یک سایت مپ

برخلاف لینک‌های HTML که ایجاد نمودن آنها فرآیند بسیار ساده‌ای دارد، ایجاد XML Sitemap نیازمند فرآیند پنج مرحله‌ای زیر می‌باشد:

بازنگری ساختار وبسایت

در مرحله‌ی اول شما باید نحوه‌ی چینش موضوعات و مطالب مختلف را بررسی نموده و ساختار کلی وب سایت موردنظرتان را پیدا کنید. از صفحه‌ی ابتدایی وبسایت خود شروع به بازنگری کنید و تمام موضوعات و صفحاتی که وبسایت شما به آن مربوط می‌شود را پیدا کنید. شما باید این موضوعات و صفحات را طوری به وسیله‌ی لینک‌های داخلی به هم متصل کنید تا حداکثر با سه کلیک به دورترین صفحه‌ی مربوط دسترسی حاصل شود. این استراتژی ساده‌ترین روش و مورد تایید تمام منابع موثق می‌باشد، که یک نمونه‌ی ساده‌ی آن در شکل زیر به نمایش گذاشته شده است.

همانطور که مشاهده می‌کنید در وبسایت فوق مخاطب می‌تواند تنها با سه کلیک به یکی از آخرین موضوعاتی که توسط وبسایت پوشش داده شده است و موردنظرش می‌باشد، دسترسی پیدا کند.

کدگذاری لینک‌ها

بعد از اینکه تمام این موارد را بررسی نمودید و صفحات مهم‌تر و مرتبط با یکدیگر را تفکیک کردید، باید لینک‌های موردنظرتان را کدگذاری نمایید.

برای انجام این کار شما باید تمام فرمت‌های “URL” خودتان را با فرمت XMLتعویض نمایید. برای کسانی که پیش‌تر با کدگزاری HTML سر و کار داشته‌اند، یک فرآیند مشابه می‌باشد، هر چند با کمک گرفتن از یک نرم‌افزار انجام آن برای کسانی که آشنایی قبلی با این کار ندارند نیز غیرممکن نمی‌باشد. یکی از بهترین نرم‌افزارها برای انجام این کار sublimetext.com می‌باشد.

در آخر کد متناظر با هر URL را به آن اضافه کنید. یک نمونه به عنوان مثال برای شما ارائه شده است.

تولید محتوای متنی

زمانی را صرف بررسی تمام لینک‌ها کنید تا اطمینان حاصل کنید، که به درستی مخاطب را به صفحه‌ی موردنظر شما هدایت می‌کنند. نرم‌افزارهایی مانند نرم‌افزارهای فوق بسیار کار شما را در کدگذاری آسان‌تر می‌سازند، اما هم‌چنین نیازمند نظارت دقیق شما هم می‌باشند و نمی‌توانند به تنهایی و بدون نقص این کار را انجام دهند.

تایید اعتبار کدها

زمانی که شما عمل کدگذاری را به صورت دستی انجام می‌دهید، امکان اشتباه وجود دارد، اما اگر شما می‌خواهید یک وبسایت موفق و پرمخاطب داشته باشید، حق هیچ‌گونه اشتباهی در انجام کدگذاری را ندارید.

ابزارهای زیادی برای تایید اعتبار کدهای شما وجود دارد، یک جست‌وجوی ساده در گوگل وبسایت‌های مختلفی را به شما معرفی می‌کند، برای نمونه xml-sitemaps.com یک وبسایت موفق و با کمترین اشتباه در این زمینه می‌باشد. استفاده از این وبسایت‌ها اشتباهات کدگذاری شما را نمایان می‌کند و می‌توانید آنها را برطرف کنید.

اضافه کردن نقشه‌ی سایت به root و robots.txt

پوشه‌ی root وبسایت خود را جای‌گذاری کنید و نقشه‌ی سایت را به آن اضافه کنید. انجام اینکار سخت نمی‌باشد، تمام وبسایت‌ها این ویژگی را دارند. به سادگی در وبسایت لینک‌ها را بنویسید و کلمه‌ی “/sitemap/” را به آنها اضافه کنید و صفحه‌ای که ظاهر می‌شود را مشاهده کنید.

تصویر بالا یک نمونه از وبسایت “apple.com” می‌باشد. به ساختار وبسایت خود که در قدم اول بررسی شد، دقت کنید. حالا شما می‌توانید تنها با استفاده از اضافه کردن “/sitemap.xml” به لینک‌های “URL” به کدهای وبسایت‌های مختلف نگاه کنید.

ممکن است شما بخواهید در کنار استفاده از پوشه‌ی “”root از “robots.txt” هم استفاده کنید. چند تفاوت بین این دو وجود دارد. شما می‌توانید از آن استفاده کنید تا از لینک‌های “URL” خودتان که نمی‌خواهید کسی از آنها برای بازنشر در وبسایت خودش استفاده کند، محافظت کنید.

به وبسایت “apple.com” برمی‌گردیم و مروری به صفحه‌ی “”robots.txt این وبسایت داشته باشیم.

همان‌طور که مشاهده می‌کنید این شرکت بسیاری از لینک‌های وبسایت خود را “disallow” نموده‌ و به همین‌خاطر کسانی که به دنبال سواستفاده از محتوای وبسایت‌های دیگر را دارند، مجبور به رد شدن از این صفحات هستند زیرا گوگل به طور خودکار اجازه‌ی بارگذاری این محتواها را در وبسایت‌های دیگر را نمی‌دهد. هنگامی که شرکت بسیار بزرگی مانند apple.com”” از آن استفاده می‌نماید، پس می‌توانیم آن را به تمام کسانی که وبسایت دارند و یا قصد ساخت یک وبسایت جدید را دارند، پیشنهاد دهیم.

ارسال نقشه‌ی سایت به سرچ کنسول

بعد از تکمیل ساخت نقشه‌ی سایت و اضافه کردن آن به فایل‌های مربوط به وبسایتتان، باید آن را برای ماشین‌های جست‌وجوگر ارسال کنید.

برای انجام دادن این کار باید به صفحه‌ی https://search.google.com/search-console/about مراجعه کنید. اگر این کار را قبلا انجام نداده باشید، احتمالا مشکل خاصی برای انجام آن نخواهید داشت.

بعد از مراحلی که در تصویر بالا اشاره شده است، به روی گزینه‌ی “add/test sitemap” در گوشه‌ی سمت راست بالای صفحه کلیک کنید، تا یک بار دیگر برای آخرین بار نقشه‌ی سایت خود را بررسی کنید و اگر ایرادی به آن وارد بود، پیش از ارسال آن را برطرف کنید.

در پایان به روی گزینه‌ی submit کلیک کنید و از اینجا به بعد را به گوگل بسپارید. از این لحظه نقشه‌ی سایت شما ثبت شده است و هیچ گونه سواستفاده و یا بازنشری بدون اجازه‌ی شما رخ نمی‌دهد، در کنار آن دسترسی به موضوعات و صفحات مختلف سایت شما توسط ماشین‌های جست‌وجوگر آسان‌تر می‌شود که مجموعه‌ی این اتفاقات، سئو (SEO) سایت شما را نیز افزایش می‌دهد.

مزایای استفاده از XML Sitemap

استفاده از سایت مپ باعث می‌شود سواستفاده‌گرانی که می‌خواهند مطالب شما را بدون ذکر محتوا بازنشر دهند، از سوی گوگل مسدود شوند. از طرفی دسترسی راحت به موضاعات و صفحاتی که وبسایت شما به آنها پراخته است باعث می‌شود، جست‌وجو در وبسایت شما برای مخاطب بسیار لذت‌بخش شود که باعث می‌شود مخاطبان تمایل زیادی به تجربه‌ی مجدد آن نشان دهند. بالا رفتن رتبه وبسایت شما در موتور‌های جست و جو که بسیار حائز اهمیت است نیز در این میان قابل ذکر می‌باشد.

نتیجه گیری

XML Sitemap یک ابزار کاربردی و موثر در فعالیت کسانی می‌باشد که دارای وبسایت‌های تولید محتوا هستند و یا به تازگی می‌خواهند یک وبسایت برای نشر محتواهای تولید شده‌ی خودشان تاسیس نمایند.

معیاری که وبسایت‌ها را از یکدیگر متمایز می‌نماید، جایگاه سئو(Seo) آنها در رتبه‌بندی گوگل می‌باشد، که تاثیر به سزایی در نمایش محتواهای شما است که مرتبط به کلیدواژه‌های جست‌وجو شده توسط مخاطبان می‌باشد. این رتبه تنها معیار نمایش محتواهای مربوط به کلیدواژه‌ها است و گاهی حتی از صحت مطالب نیز اهمیت بیشتری دارد.

سایت مپ شباهت‌ بسیاری با لینک‌های “HTML” دارد اما برخلاف این لینک‌ها که راهنمایی برای مخاطبین هستند، سایت مپ برای راهنمایی ماشین‌های جست‌وجوگر ایجاد شده‌ هستند.

ساخت این لینک‌ها برای یک وبسایت دارای پنج مرحله می‌باشد که در این مطلب به آنها پرداخته شد. استفاده از نقشه سایت به شما کمک می‌کند تا از وبسایت خود در مقابل کسانی که می‌خواهند از مطالب و محتواهایی که شما نشر داده‌اید سواستفاده کنند، محافظت کنید. گوگل به طور خودکار مطالبی که شما با استفاده از ابزار “robots.txt” اجازه‌ی بازنشر آن را صادر نمی‌کنید را در وبسایت‌های دیگر مسدود می‌نماید تا حق نشر شما محفوظ باقی بماند.

نقشه سایت یک لینک درونی محاسبه می‌شود که صفحات و موضوعات وبسایت شما را مرتب‌تر می‌کند. این ارتباط بین صفحات مختلف شما باعث می‌شود ماشین‌های جست‌وجوگر صفحات حائز اهمیت شما را راحت‌تر پیدا کنند و قابلیت دسترسی مخاطبین به این صفحات آسان‌تر شود.

هنگاهی که ماشین‌های جست‌وجوگر ارتباط بین محتوای وبسایت شما و کلیدواژه‌های جست‌وجو شده توسط مخاطبین را آسان‌تر پیدا کنند، رتبه‌ی سئو(Seo) وبسایت شما ارتقا پیدا می‌کند.

برای وبسایت‌های قدیمی که آرشیو طولانی دارند این لینک‌های درونی باعث می‌شود، مخاطبین راحت‌تر به موضوعات مرتبط که وبسایت به آن پرداخته است، دسترسی پیدا کنند.

با استفاده از تمام این ویژگی‌های نقشه سایت که ذکر شد، می‌توانید سئو (SEO) وبسایت خود را ارتقا دهید که بالاتر به اهمیت آن اشاره شد.

برای ایجاد سایت مپ می‌توانید از توضیحاتی که بالاتر ذکر شد، استفاده کنید. همان طور که گفته شد تمام وبسایت‌های موفق و بسیار بزرگ از هر دو ابزار root و robots.txt استفاده می‌کنند و همین عامل اثبات می‌کند که دارا بودن یک XML Sitemap برای تبدیل وبسایتتان به یک وبسایت موفق و بزرگ حیاتی می‌باشد.

من رسانا ، کارشناس تولید محتوا در می چند هستم. از ابتدای همکاریم با می چند تصمیم داشتم که کار های متفاوتی رو رقم بزنم و امیدوارم من رو با فعالیت ها و مقالاتم دنبال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 + سیزده =