فیسبوک چیست؟

Facebook – فیس‌بوک

فیس‌بوک چیست؟ اولین شبکه اجتماعی جهان چیست؟ چگونه فیس‌بوک را دانلود کنیم؟ خالق فیس‌بوک کیست؟ خالق Facebook کیه؟ در این مقاله در رابطه با Facebook صحبت می‌کنیم.


فیس‌بوک وب‌سایتی از نوع شبکه‌ی اجتماعی است که در آن کاربران می‌توانند به‌صورت زنده چت کنند، عکس‌ به اشتراک بگذارند، فیلم کوتاه ببینند، راجع‌به محتواها نظر بدهند و پیوندهایی را برای اشتراک‌گذاری اخبار یا سایر مطالب جالب در وب ارسال نمایند. محتوای اشتراک‌گذاری‌شده در فیس‌بوک می‌تواند در دسترس عموم قرار گیرد، یا فقط در میان گروهی از دوستان یا خانواده که برگزیده شده‌اند یا حتی تنها با یک شخص به اشتراک گذاشته شود. آنچه فیس‌بوک را از سایر شبکه‌های اجتماعی متمایز می‌کند، محبوبیت آن است. طبق آخرین بررسی‌ها، فیس‌بوک دارای بیش از ۲.۳ میلیارد کاربر فعال است. این وب‌سایت که در سال ۲۰۰۴ در یکی از اتاق‌های خوابگاه دانشگاه هاروارد توسط دانشجویی به نام مارک زاکربرگ تاسیس شد، اکنون میلیاردها دلار ارزش دارد و یکی از شناخته‌شده‌ترین برندهای جهان است. اما اگر شما در وادی فناوری شناخت زیادی ندارید و از قبل با فیس‌بوک آشنا نیستید احتمالا اکنون سوالاتی در رابطه با فیس‌بوک در سر دارید که ما قصد داریم در این مطلب به آن‌ها پاسخ دهیم.


فیس‌بوک چیست؟

فیس‌بوک

فیس‌بوک

فیس‌بوک (Facebook) وب‌سایتی است که به کاربرانش اجازه می‌دهد تا به‌صورت رایگان در آن ثبت نام و پروفایلی شخصی برای خود ایجاد نمایند تا از طریق آن با دوستان، همکاران یا حتی افراد جدیدی که تا پیش از این آن‌ها را نمی‌شناختند به‌صورت آنلاین ارتباط برقرار کنند. کاربران فیس‌بوک از این امکان برخوردارند که تصاویر، موسیقی، فیلم، مقاله و همچنین افکار و عقاید خود را با هر تعدادی از افراد که دوست دارند به اشتراک بگذارند. ارتباط بین افراد در فیس‌بوک مانند سایر شبکه‌های اجتماعی از طریق ارسال درخواست دوستی و پذیرش آن توسط شخص مقابل برقرار می‌شود.

افرادی که پروفایل فیس‌بوک دارند اطلاعات مربوط به خود اعم از حرفه‌ای که در آن شاغل هستند، محل تحصیل، سن یا سایر مشخصات شخصی را در آن به نمایش می‌گذارند. علاوه‌براین، کاربران می‌توانند صفحات دیگری را که به آن‌ها علاقه دارند پیگیری نمایند. در آنجا، کاربر می‌تواند نظرات خود را ارسال کند و به‌روزرسانی‌های صفحه‌ی مربوطه، تصاویر و سایر مطالب آن را دریافت نماید.

فیس‌بوک در ابتدا در سال ۲۰۰۴ توسط مارک زاکربرگ، دانشجوی دانشگاه هاروارد به‌منظور استفاده‌ی دانشجویان دانشگاه طراحی شد، اما تا سال ۲۰۰۶ امکانی فراهم شد تا هر فرد بالای ۱۳ سال بتواند با کمک یک آدرس ایمیل معتبر به فیس‌بوک بپیوندد. امروزه فیس‌بوک بزرگ‌ترین شبکه‌ی اجتماعی جهان است.

دلیل محبوبیت فیس‌بوک چیست؟

فیس‌بوک یک سرویس کاربرپسند است و برای همه‌ی افراد به‌راحتی قابل استفاده است. حتی افرادی که دارای کم‌ترین دانش در زمینه‌ی تکنولوژی هستند می‌توانند در Facebook ثبت نام و شروع به ارسال پیام نمایند. اگرچه این سرویس در آغاز به‌عنوان راهی برای شروع ارتباط با افراد جدید یا برقراری مجدد ارتباط با دوستان قدیمی معرفی شد، اما به‌سرعت مورد توجه کسب‌وکارهایی قرار گرفت که می‌توانستند به‌واسطه‌ی آن مخاطبان را هدف قرار دهند و ضمن ارائه‌ی تبلیغات در بستر آن، محصولات یا خدمات خود را مستقیما به افراد حاضر عرضه کنند.

چرا فیس‌بوک محبوب است؟

چرا فیس‌بوک محبوب است؟

برای جوان‌ترهایی که در عصر تکنولوژی بزرگ شده‌اند، زمانی فیس‌بوک محبوب‌ترین وب‌سایت موجود بود. اما امروزه بسیاری از افراد به سایر شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام (که متعلق به فیس‌بوک است) روکرده‌اند و به‌گونه‌ای حساب کاربری فیس‌بوک تقریباً شناسه‌ی دوم بسیاری از جوانان و نوجوانان است. شبکه‌های اجتماعی به جوانان این امکان را می‌دهد تا با اشخاص تازه آشنا شوند، یا زندگی افراد مشهور را دنبال کنند، با حرفه‌ها، طرز فکرها و عقاید جدید آشنا شوند و از آن میان راه خود را بیابند. بعضی از آن‌ها احساس می‌کنند در دنیای مجازی بهتر می‌توانند خود را بیان کنند زیرا شاید این احساس را دارند که دنیای مجازی از امنیت بیشتری برخوردار است. تقریباً به همان روشی که نسل‌های گذشته دیوارهای اتاق خود را با پوسترهای گروه‌های موسیقی یا تیم‌های فوتبال مورد علاقه‌ی خود می‌پوشاندند، اکنون نیز در شیوه‌ای جدید و امروزی، جوانان با شخصی‌سازی پروفایل‌های خود با تصاویر، موسیقی، فیلم و غیره این کار را انجام می‌دهند. برقراری ارتباط نیز بسیار آسان‌تر شده‌است. به جای برداشتن تلفن به‌منظور زنگ زدن به منزل دوست خود اکنون می‌توانید بلافاصله و مستقیماً با دوستان خود در فیس‌بوک و سایر شبکه‌های اجتماعی ارتباط برقرار کنید.

برخلاف برخی از شبکه‌های اجتماعی، فیس‌بوک اجازه‌ی اشتراک‌گذاری محتوای غیراخلاقی را نمی‌دهد. وقتی کاربری تخلف کند و خطای او به سرویس گزارش داده شود، از ورود به سایت منع خواهد شد. فیس‌بوک تنظیماتی را به‌منظور کنترل حریم خصوصی ارائه می‌دهد، بنابراین کاربران می‌توانند از اطلاعات خود در برابر دسترسی اشخاص ثالث محافظت کنند.

ویژگی‌های اصلی فیس‌بوک چیست؟

ویژگی‌های اصلی Facebook که منجر به محبوبیت آن می‌شود در اینجا آمده‌است:

فیسبوک چه شکلیه؟

فیسبوک چه شکلیه؟

  1. فیس‌بوک به شما امکان می‌دهد تا از دوستان خود فهرستی بسازید و با اعمال تنظیمات مورد نظر افرادی را که می‌توانند محتوای موجود در پروفایل شما را ببینند مشخص کنید.
  2. فیس‌بوک به شما امکان می‌دهد تا عکس‌هایی را بارگذاری کنید و آلبوم‌های عکس خود را با دوستانتان به اشتراک بگذارید.
  3. در فیس‌بوک می‌توانید گفتگوهای آنلاین تعاملی برقرار کنید و در صفحه‌های پروفایل دوستانتان برای برقراری ارتباط و اشتراک اطلاعات اظهار نظر نمایید.
  4. فیس‌بوک از صفحات گروهی، صفحات طرفداری و صفحات تجاری پشتیبانی می‌کند که این موضوع به مشاغل امکان می‌دهد تا از فیس‌بوک به‌عنوان وسیله‌ای برای بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی استفاده کنند.
  5. توسعه‌دهندگان فیس‌بوک همواره قابلیت‌های جدید پیشرفته و گزینه‌های کسب درآمد را به این سرویس اضافه می‌کنند.
  6. با استفاده از Facebook Live می‌توانید به‌صورت زنده فیلم پخش کنید. با دوستان و اعضای خانواده‌ی فیس‌بوک گپ بزنید یا تصاویر فیس‌بوک را با دستگاه Facebook Portal به‌صورت خودکار نمایش دهید.
  7. ازآنجاکه فیس‌بوک بسیار محبوب است، وب‌سایت‌های دیگر برای ادغام با فیس‌بوک تلاش کرده‌اند. این بدان معنی است که می‌توانید برای ورود به سیستم خدمات مختلف در سراسر وب از یک حساب فیس‌بوک استفاده کنید.
  8. فیس‌بوک امکان اتصال از طریق دستگاه‌های تلفن همراه را نیز ارائه داده‌است. در حقیقت، بیشتر کاربران فیسبوک در درجه‌ی اول از طریق دستگاه تلفن همراه به این سایت دسترسی پیدا می‌کنند.

دانلود فیس‌بوک و استفاده از آن روی موبایل

اپلیکیشن فیسبوک

اپلیکیشن فیسبوک

فیس‌بوک یک برنامه‌ی کاربردی رسمی تلفن همراه را برای انواع تلفن‌های هوشمند و تبلت‌ها از جمله iOS و Android ارائه می‌دهد. شما می‌توانید از برنامه‌ی فیس‌بوک روی تلفن همراه برای انجام هرکاری که می‌توانستید در نسخه‌ی دسکتاپ فیس‌بوک انجام دهید، استفاده کنید؛ از جمله ارسال به‌روزرسانی‌ها، تصاویر، وضعیت، مرور مطالب و به‌روزرسانی‌ها و گپ زدن با دوستان. با مرور کلی دو نسخه‌ی محبوب برنامه‌ی Facebook شامل برنامه‌ی فیس‌بوک برای اندروید و برنامه‌ی فیس‌بوک برای آیفون متوجه می‌شوید که اگرچه رابط کاربری و شکل ظاهری این برنامه‌ها تا حدودی متفاوت است، اما هر دو برنامه به شما امکان دسترسی به ویژگی‌های اصلی را به‌صورت یکسان می‌دهد. برای دانلود فیس‌بوک و استفاده از آن بر روی دستگاه تلفن همراه خود، چنان‌چه از قبل به‌طور پیش‌فرض روی گوشی هوشمند شما نصب نشده باشد، می‌توانید با مراجعه به گوگل‌پلی یا اپ‌استور یا سایر برنامه‌ها و سایت‌های ارائه‌دهنده‌ی اپلیکیشن‌های موبایل اقدام به دانلود فیس‌بوک نمایید. در صورت نیاز، نصب به‌روز‌رسانی‌های برنامه‌ی فیس‌بوک نیز از همین روش‌ها برای شما امکان‌پذیر خواهد بود.

اگر می‌خواهید دریابید که چرا ۲ میلیارد بازدید‌کننده‌ی ماهانه‌ی فیس‌بوک نمی‌توانند آن را کنار بگذارند خودتان اقدام به ایجاد یک حساب کاربری رایگان در فیس‌بوک نمایید تا از نزدیک با شیوه‌ی عملکرد آن آشنا شوید.

جمع‌بندی

فیس‌بوک از اولین شبکه‌های اجتماعی است که در سال ۲۰۰۴ ابداع شد و در ابتدا عضویت در آن تنها به دانشجویان هاروارد محدود می‌شد. امروزه فیس‌بوک از طریق دستگاه‌های دارای اتصال اینترنت مانند رایانه‌های شخصی، تبلت‌ها و تلفن‌های هوشمند قابل دسترسی است. پس از ثبت نام، کاربران می‌توانند نمایه‌ای ایجاد کنند که اطلاعات مربوط به خود را در آن به نمایش بگذارند. آن‌ها می‌توانند متن، عکس و رسانه‌های دیگر را در بستر Facebook ارسال کنند تا با هر کاربر دیگری که توافق کرده‌اند دوست آن‌ها باشد به اشتراک گذاشته شود. همچنین کاربران فیس‌بوک می‌توانند از برنامه‌های مختلف وابسته به آن استفاده کنند، به گروه‌های مشترک متصل شوند، در Marketplace به خرید و فروش اقلام یا خدمات بپردازند و اعلان فعالیت‌های دوستان فیس‌بوکی خود و فعالیت‌های صفحات فیس‌بوکی را که دنبال می‌کنند، دریافت نمایند. طبق آمار منتشرشده در دسامبر سال ۲۰۱۸ فیس‌بوک ماهانه بیش از ۲.۳ میلیارد کاربر فعال دارد و برنامه‌ی فیس‌بوک بیشترین آمار بارگیری را در سال ۲۰۱۰ در سراسر جهان به خود اختصاص داده‌است.

بروزرسانی : ۱۹ مهر ۱۳۹۹ – ۱۰ اکتبر ۲۰۲۰

مدیر محتوا : علی اسمعیلی

 منابع : GCFGlobalLifewireWebwise

من رسانا ، کارشناس تولید محتوا در می چند هستم. از ابتدای همکاریم با می چند تصمیم داشتم که کار های متفاوتی رو رقم بزنم و امیدوارم من رو با فعالیت ها و مقالاتم دنبال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو + 6 =