Content-marketing

Content marketing

در دوره ای به سر می بریم که سایر روش های بازاریابی کم کم از دور خارج می شوند و جای خود را به بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ می دهند. و اگر در حوزه بازاریابی دیجیتال فعال باشید باید حتماً بدانید بازاریابی محتوا چیست و تعریف مناسبی از این عبارت داشته باشید. ابتدا باید بدانید که مفهوم این عبارت با عبارات تولید محتوا و استراتژی محتوا تفاوت دارد.


نوعی استراتژی برای تولید و انتشار محتواهایی با کیفیت بالا به منظور حمایت و تقویت فعالیت های بازاریابی مربوط به کسب و کار، ایجاد مخاطب و دنبال کننده کسب و کار یا برند و یا کسب اعتماد مصرف کننده مورد استفاده قرار میگیرد.


ما در می چند از بین تعاریف موجود این تعریف را برای این عبارت انتخاب کرده ایم: بازاریابی محتوا یعنی فرایند تولید و توزیع محتوای مرتبط و ارزشمند برای جذب و ایجاد وفاداری مشتری میان مخاطبین مشخص با هدف ایجاد اقدامات سودآور میان مصرف کنندگان.

اهمیت بازاریابی محتوا چیست؟

بازاریابی محتوا به عنوان یک استراتژی محتوا می تواند برای آموزش مخاطبین هدف شما ارزشمند باشد و باعث شود نسبت به کسب و کار شما شور و هیجان پیدا کنند. همچنین این نوع بازاریابی راه مناسبی است برای حفظ ارتباط با مشتریان فعلی.

برای درک اینکه اهمیت بازاریابی محتوا چیست بهتر است سفر مشتری را در نظر بگیرید. این سفر برای بسیاری از مشتریان چنین حالتی دارد:

  1. مرحله آگاهی (Awareness phase): در این مرحله مشتریان بالقوه به دنبال اطلاعات درباره یک موضوع مشخص هستند. آنها ممکن است به دنبال راه حلی برای مشکل خود باشند، یا تنها بخواهند درباره موضوعی تحقیق کنند.
  2. مرحله توجه و در نظر گیری (Consideration phase): مشتری بالقوه بیشتر با گزینه های احتمالی برای حل مشکل خود از جمله محصول یا خدمات شما آشنا می شود.
  3. مرحله خرید (Purchase phase): مشتری بالقوه به دنبال اطلاعات برای آشنایی با نحوه خرید محصول یا خدمات است.

همین که محتوا بهینه سازی شده باشد و آنچه مخاطب در پی آن است تأمین کند، می تواند تا مدت ها بعد از زمان تولید شدن باز هم مشتریان بالقوه را به سمت برند شما هدایت کند.

دلیل سرمایه گذاری روی بازاریابی محتوا چیست

محتوا اگر به خوبی تولید شود، می تواند باعث بالا رفتن ارزش ویژه برند شما شود، به این معنی که همزمان که به تولید محتوای ارزشمند می پردازید، محتوای شما به مرور زمان ارزشمندتر می شود. و هرچه بیشتر به مخاطبین خود کمک کنید، برندتان بیشتر به عنوان یکی از برندهای پیشروی حوزه خود شناخته می شود. به این ترتیب هرچه بیشتر بگذرد جایگاه خود را بیشتر به عنوان برترین برند در این حوزه تثبیت می کنید.

اصلی ترین راهی که محتوا باعث افزایش ارزش کسب و کار شما می شود از طریق ایجاد بازدید ارگانیک است. از همین طریق است که افراد شما را از طریق پلتفرم های جستجو مانند گوگل، یوتیوب و… پیدا می کنند و از محتوای شما بازدید می کنند.

بهترین روش های بازاریابی محتوا چیست

بازاریابی محتوا روش های مختلفی دارد. یک استراتژی محتوای مناسب ممکن است شامل بعضی یا تمام موارد زیر باشد:

  • مطلب گذاری در وبلاگ به صورت منظم. این کار کمک می کند در تمامی مراحل سفر مشتری با مشتریان یا مشتریان بالقوه در ارتباط باشید.
  • محتوای قابل دانلود (مانند کتاب الکترونیکی یا قالب). محتوای شرطی یا قفل شده (Gated content) و قابل دانلود می تواند در بالا یا میانه ی قیف فروش، تأثیر زیادی در جذب مشتریان احتمالی داشته باشد.
  • رسانه های غنی (Rich media) مانند ویدئو و پادکست. رسانه های غنی روشی محبوب برای برقراری ارتباط با مخاطبین هدف هستند و می توانند در بسیاری از استراتژی های بازاریابی مانند سئو، بازاریابی رسانه های اجتماعی و استراتژی های تبلیغات کلیکی مورد استفاده قرار بگیرند.
  • وبینار. وبینار ها کمک می کنند مخاطبین هدفتان را آموزش دهید و ارتباط عمیق تر و شخصی تری با مشتریانتان برقرار کنید.
  • ابزارهای تعاملی. ابزارهای تعاملی می توانند داشته ها و امکانات محصولتان را به نمایش بگذارند، یا به عنوان راهی برای ایجاد تعامل در بازار هدفتان مورد استفاده قرار بگیرند.
  • ایمیل. ایمیل به شرکت ها کمک می کند ارتباط دائم خود را با مشتریان و مشتریان بالقوه ی خود و کسانی که نسبت به محتوا یا کسب و کار آنها علاقه نشان داده اند، حفظ کنند.
  • صفحات فرود. صفحات فرود با کیفیت می توانند به بازدیدکنندگان کمک کنند با محصول یا خدمات شما آشنا شوند، کارکرد آن را درک کنند، از ارزش آن آگاه شوند و تمایل پیدا کنند تا بیشتر درباره آن اطلاعات کسب کنند.

مهم ترین آمار مرتبط با بازاریابی محتوا

  • طبق گزارش مجله فوربس، 88 درصد از کسب و کارهای B2B (بنگاه به بنگاه) از بازاریابی محتوا به عنوان بخشی از استراتژی بازاریابی خود استفاده می کنند.
  • 90 درصد از کسب و کارهای B2B برای ایجاد و تبلیغ تصویر برند خود از بازاریابی محتوا استفاده می کنند.
  • 48 درصد از بازاریابان B2B موفق از یک تقویم محتوای مستند به عنوان بخشی از استراتژی محتوای خود استفاده می کنند.
  • 61 درصد از موفق ترین متخصصین بازاریابی محتوا هر روز یا هر ماه با تیم خود جلسه دارند.
  • 76 درصد از بازاریابان B2B از سال 2016 تصمیم به تولید محتوای بیشتری گرفته اند.
  • 94 درصد از متخصصین بازاریابی محتوا از لینکداین به عنوان بخشی از استراتژی محتوای خود استفاده می کنند. توییتر (با 87 درصد کاربرد)، فیسبوک (با 84 درصد کاربرد) یوتیوب (با 74 درصد کاربرد) و گوگل (62 درصد کاربرد) از سایر پلتفرم های رایج در این زمینه هستند.

تأثیر بازاریابی محتوا روی کسب و کارها

اگر هنوز درباره تأثیر بازاریابی محتوا روی کسب و کار خود شک دارید، فواید زیر را که با داده های آماری پشتیبانی می شوند در نظر بگیرید:

  • افزایش بازدید وب سایت: شرکت هایی که در وب سایتشان بخش وبلاگ دارند و به طور مرتب در این وبلاگ ها مطلب پست می کنند، تعداد صفحات ایندکس شده شان به طور متوسط 434 درصد از سایر شرکت ها بیشتر است.
  • هزینه کمتر با نتایج بیشتر: تعداد لیدهای تولید شده از راه بازاریابی محتوا سه برابر بیشتر از تعداد لیدهای تولید شده از راه تبلیغات کلیکی است. علاوه براین هزینه انجام بازاریابی محتوا 62 درصد کمتر از سایر انواع کمپین های تبلیغاتی است.
  • نرخ تبدیل بالاتر: برندهایی که از بازاریابی محتوا استفاده می کنند با نرخ تبدیلی به میزان 6 برابر بیشتر از سایر برندها روبرو می شوند.
  • افزایش شانس در معرض دید قرار گرفتن برند: 47 درصد از کاربران اینترنت هر روز مطالب وبلاگی را می خوانند.
  • تأمین محتوای مورد نیاز خریداران در فرایند تصمیم گیری: 80 درصد از مالکین کسب و کارها و مدیران ترجیح می دهند به جای تبلیغات از طریق مقالات با برندها آشنا شوند. 41 درصد از خریداران B2B پیش از صحبت با مسئولین فروش سه تا پنج محتوای مرتبط را مطالعه می کنند.
  • رهبری فکری: ایجاد یک آرشیو معتبر از محتواهایی که نشان دهنده اعتبار و تخصص شما باشد افراد تصمیم گیرنده را به سمت شما جذب می کند. در واقع، 60 درصد از خریداران گفته اند رهبری فکری آنها را متقاعد کرده تا نسبت به خرید محصول یا خدماتی که قبلاً آن را در نظر نگرفته بوده اند، اقدام کنند.

بزرگترین اشتباهات بازاریابان در ارتباط با بازاریابی محتوا چیست

بزرگترین اشتباهی که بازاریابان ممکن است مرتکب شوند این است که فکر کنند بازاریابی محتوا نیز تنها شگرد دیگری برای تبلیغ محصول است. قبلاً این اشتباه را در رسانه های اجتماعی مرتکب شده ایم. با ظهور لینکداین و فیسبوک و توییتر، برندها همان تبلیغاتی را که در مجراهای سنتی تر مورد استفاده قرار می دادند، در این پلتفرم ها نیز ثبت کردند. اما رسانه های اجتماعی و وبلاگ ها راهی برای تأمین نیازهای مخاطب هستند. این محتواست که باعث برقراری روابط اجتماعی می شود و باید چیزی باشد که افراد بخواهند آن را مطالعه یا مشاهده کنند و به اشتراک بگذارند.

بسیاری از بازاریابان دیجیتال، محتوا را تنها در قالب کمپین های تبلیغاتی در نظر می گیرند. مخاطبین به داستان های جذابی که آنها را آگاه تر کند و باعث خنده ی آنها شود و به نوعی الهام بخش آنها باشد نیاز دارند. برندهای موفق خودشان را از این داستان ها خارج می کنند و تمام توجه را به مخاطب معطوف می کنند. آنها دائماً درباره محصول یا خدمات خود صحبت نمی کنند بلکه بیشتر می گویند چه کاری می توانند برای مشتریانشان انجام دهند و چگونه می توانند دنیا را به جای بهتری تبدیل کنند. آنها به جای خودشان، مشتری را در جایگاه قهرمان داستان هایشان قرار می دهند.

اولین اقدام در راه اندازی کمپین بازاریابی محتوا چیست

برندها معمولاً به این دلیل به سراغ بازاریابی محتوا می روند که می بینند اقدامات بازاریابی شان نتیجه بخش نیستند و رقبایشان در بازار جایگاه های برتری را به خود اختصاص داده اند.

برندها پیش از شروع کمپین های بازاریابی محتوا ابتدا باید سعی کنند مخاطبین هدفشان را شناسایی کنند و ببینند چگونه می توانند به آنها کمک کنند. بعد باید سعی کنید پرسش هایی را که مشتریانتان می پرسند، محتوای مصرفی آنها و پاتوق های آنلاین آنها را شناسایی کنید. سپس استراتژی ای طرح ریزی کنید که بتوانید با محتوایتان که به طور مرتب و در مجراهای مختلف و به شکل های متنوع ارائه می شود، آن نیازها را برطرف کنید.

بازاریابی محتوا در رسانه های اجتماعی

رسانه های اجتماعی به بخش جدایی ناپذیری از فرهنگ و تمدن ما تبدیل شده اند. آمریکایی ها به طور متوسط روزانه بیش از دو ساعت زمان صرف رسانه های اجتماعی می کنند. استفاده گسترده و راهیابی آسان به آنها باعث می شود به گزینه مناسبی برای شروع اقدامات شما در راستای بازاریابی محتوا تبدیل شوند. برای استفاده مؤثر از رسانه های اجتماعی سه ویژگی را باید به خاطر داشته باشید:

قابلیت به اشتراک گذاری

مهم ترین چیزی که باید درباره رسانه های اجتماعی بدانید این است که آنها نوعی پلتفرم به اشتراک گذاری هستند. کاربران دوست دارند محتواهای جالب، خنده دار یا متفکرانه را به اشتراک بگذارند تا وارد تعامل بیشتری با دوستانشان شوند. پس وقتی برای رسانه های اجتماعی محتوا تولید می کنید، این محتوا بایستی قابلیت به اشتراک گذاری داشته باشد.

انسجام

از هر پلتفرمی که برای ارائه محتوا استفاده کنید، باید در این کار انسجام به خرج دهید. باید کاری کنید که مخاطبتان بداند توقع چه چیزی را داشته باشد. انسجام در تولید محتوا یعنی مطالبتان را در زمان های مشخص و به طور مرتب پست کنید و محتوایتان سبکی مشخص داشته باشد تا مخاطب بلافاصله آن را در فید خود تشخیص دهد. این کار تأثیر زیادی در تشکیل شبکه مخاطبین دارد و نرخ تعامل برند شما را بالا می برد.

تعامل

مهم ترین چیز در رسانه های اجتماعی ایجاد تعامل است. افرادی که آنطرف صفحه هستند و محتوای شما را می بینند و لایک می کنند و برای آن کامنت می گذارند و آن را با دوستانشان به اشتراک می گذارند، انسان های واقعی هستند. این رسانه ها ابزار بسیار قدرتمندی برای برقراری ارتباط مستقیم با مخاطبین و ایجاد یک جامعه برند محور هستند. یعنی گروهی از افراد که به چیزهای مشابه باور دارند و به دلیل یک هدف مشترک دور هم جمع می شوند. شما از طریق رسانه های اجتماعی می توانید چنین جامعه ای را ایجاد کنید. اما ابتدا باید محتوایی تولید کنید که مشتری دلخواهتان بخواهد با آن وارد تعامل شود و بعد به تک تک کامنت های آنها پاسخ دهید. با این کار جامعه ی پیوسته ای ایجاد می کنید که احساس می کند با شما و برندتان ارتباط نزدیک دارد.

چگونه یک استراتژی بازاریابی محتوا ایجاد کنیم

هیچ استراتژی بازاریابی محتوایی شبیه به دیگری نیست، حداقل نباید اینطور باشد. برای ایجاد یک استراتژی بازاریابی محتوا که منحصراً برای برند شما و اهداف و قابلیت های آن طراحی شده باشد، می توانید از دستورالعمل زیر پیروی کنید:

  • اهداف کوتاه مدت و بلند مدت کسب و کار خود را مشخص کنید.
  • مشخص کنید که تیم بازاریابی چگونه می تواند به دستیابی به این اهداف کمک کند.
  • متوجه باشید که با محتوایتان کدام نوع پرسونای خریدار را هدف گرفته اید. کدام یک از مخاطبین هدفتان قدرت خرید آن را دارد که به مشتری تبدیل شود؟
  • مشخص کنید این خریداران چه نوع محتوایی را ترجیح می دهند.
  • مسیرهای تبدیل در سفر مشتری را مشخص کنید.
  • فراخوان عمل هایی برای پیگیری و سنجش عملکرد و دستیابی به اهدافتان طراحی کنید.
  • قالب یا مدل و الگویی ایجاد کنید که این مراحل را نظم دهد و تسهیل کند.

برای اداره کمپین خود، از روش های کاربردی و سریع، نرم افزارهای مدیریت پروژه و فروشنده های سازمانی خلاق یا سایر سیستم های مفید استفاده کنید.

من رسانا ، کارشناس تولید محتوا در می چند هستم. از ابتدای همکاریم با می چند تصمیم داشتم که کار های متفاوتی رو رقم بزنم و امیدوارم من رو با فعالیت ها و مقالاتم دنبال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 − سیزده =