Cloaking

Cloaking

واضح است که همه می‌خواهیم که صفحه وب یا وب‌سایت ما در اولین صفحه نتایج موتور جستجو (SERP) رتبه‌بندی گردد؟ برای دستیابی به این هدف، تنها اقدامی که باید انجام شود بهینه‌سازی وب‌سایت است تا ازنظر موتور جستجو شایسته رتبه‌بندی خوب و برتر شناخته شود. اگر بخواهیم منتظر بمانیم تا خود موتور جستجو بهینه‌سازی را انجام دهد، بسیار زمان‌بر است و ما نمی‌خواهیم منتظر بمانیم.

یکی از آسان‌ترین روش‌ها استفاده از تکنیک‌های «Black Hat SEO» است تا با یک منجنیق! محتوای خود را به بالاترین رتبه‌بندی SERP پرتاب کنید! یکی از این تکنیک‌ها cloaking یا پنهان‌کاری است. در ادامه این روش را معرفی کرده و انواع آن را تشریح می‌کنیم.

هشدار
با توجه به اینکه این تکنیک یک روش سئو کلاه سیاه می‌باشد، می‌چند به هیچ وجه استفاده از آن را پیشنهاد نمی‌کند و این مقاله تنها برای افزایش اطلاعات شماست.


Cloaking یک تکنیک برای بهینه‌سازی موتور جستجو (سئو) است که در آن محتوای ارائه‌شده به موتور جستجو با محتوای ارائه‌شده به مرورگر مربوط به کاربر متفاوت است.


در صورتی که گوگل و دیگر موتور‌های جست‌و‌جو از استفاده روش Cloaking در وب سایت شما با خبر شوند، وب سایت شما را به شدت جریمه خواهند کرد.


Cloaking چیست؟

روش بهینه‌سازی cloaking در سئو، روشی برای ارائه محتوا یا اطلاعات کاربران است به‌گونه‌ای که این ارائه ازآنچه به‌منظور ارتقای رتبه‌بندی موتور جستجوی وب‌سایت برای کلمات کلیدی خاص به اسپایدرها یا بوت های موتور جستجو ارائه می‌شود، متفاوت است.

این تکنیک با ارائه محتوا بر اساس آدرس IP یا HTTP User-Agent متعلق به کاربر درخواست‌کننده انجام می‌شود. زمانی که یک کاربر به‌عنوان اسپایدر موتور جستجو شناسایی می‌شود، یک server-side script نسخه دیگری از صفحه وب را ارائه می‌دهد، این محتوایی است که در صفحه قابل‌مشاهده ارائه نشده یا ارائه‌شده ولی قابل جستجو نیست. درواقع هدف از cloaking یا همان مخفی‌کاری فریب موتورهای جستجو است که صفحه‌ای را نمایش می‌دهند که بدون به‌کارگیری این ترفند نمایش داده نمی‌شود (black hat seo).

اغلب از cloaking به‌عنوان روش spamdexing استفاده می‌شود تا موتورهای جستجو را تحت تأثیر قرار داده و درنتیجه به وب‌سایت موردنظر رتبه بالاتری بدهند. با همین ترفند می‌توان کاربران موتور جستجو را برای بازدید از سایتی که متفاوت با تعریف آن موتور جستجو است فریب داد.

در ادامه، برای تفهیم بهتر cloaking مثالی را ذکر می‌کنیم:

فرض کنید شما صفحه‌ای را در متن HTML برای موتورهای جستجو ارائه می‌دهید درحالی‌که صفحه‌ای از تصاویر یا فلاش به کاربران نمایش داده می‌شود. کلمات کلیدی یا متن تنها در صورتی وارد می‌شود که عامل کاربری که صفحه را درخواست می‌کند یک موتور جستجو باشد و نه بازدیدکننده انسانی.

در اینجا برای آنکه رتبه‌بندی توسط موتورهای جستجو ارتقا یابد، با انجام cloaking این فکر در موتور جستجو ایجاد می‌شود که محتوای موردنظر ازآنچه در واقعیت به نظر می‌رسد بهتر است.

انواع مختلف cloaking و کارکرد آن

در این بخش از مقاله، انواع مختلف cloaking و نحوه عملکرد آن‌ها را تشریح می‌کنیم.

  • User-Agent Cloaking: در این نوع از cloaking، یک عامل نرم‌افزاری به نمایندگی از یک کاربر فعالیت می‌کند. به‌عنوان‌مثال، یک مرورگر وب به‌عنوان user-agent عمل کرده و اطلاعات وب‌سایت را روی یک سیستم‌عامل می‌آورد. هنگامی‌که شما یک سؤالی را وارد می‌کنید، مرورگر کدی را به سرور می‌فرستد که user-agent را تشخیص داده و شناسایی می‌کند. اگر user-agent یک crawler شناخته شود، محتوای پنهان نمایش داده می‌شود.
  • IP-based cloaking: هر کاربری که به یک وب‌سایت مشخص دسترسی می‌یابد دارای آدرس IP بر اساس موقعیت مکانی و خدمات اینترنتی منحصربه‌فردی است. در چنین حالتی، کاربران به‌واسطه صفحه‌ای با رتبه‌بندی SERP خوب و میزان بازدید بالا به صفحه موردنظر هدایت می‌شوند. در این حالت شما می‌توانید با استفاده از سوابق DNS معکوس (که در cPanel شرکت میزبان موجود است) به‌منظور تشخیص آدرس IP و تنظیم مجدد آن استفاده کنید. این روش در میان روش‌های دیگر cloaking ارجح‌تر است.
  • Javascript cloaking: در این نوع cloaking، محتوا به کاربرانی که مرورگر فعال javascript را داشته باشند ارائه می‌شود درحالی‌که به کاربرانی که javascript فعال ندارند، نسخه دیگری از همان وب‌سایت ارائه می‌گردد.
  • HTTP-REFERER cloaking: در این نوع cloaking، سر صفحه (header) HTTP-REFERER درخواست‌کننده بررسی می‌شود و بر همین اساس یک نسخه مخفی (cloaked) یا بدون مخفی‌کاری (uncloaked) به او ارائه داده می‌شود.
  • HTTP Accept-language header cloaking: در این نوع از cloaking، سر صفحه (header) در HTTP Accept-Language کاربر موردبررسی قرار می‌گیرد. بر اساس نتیجه حاصل از این بررسی، نسخه خاصی از وب‌سایت ارائه داده می‌شود. به زبان ساده‌تر بخواهیم بگوییم، اگر نتیجه این بررسی مربوط به یک موتور جستجو باشد یک نسخه مخفی از وب‌سایت ارائه می‌شود.

روش‌های معمول برای اجرای cloaking در سئو

در بالا cloaking را معرفی شد و انواع آن را تشریح کردیم. در ادامه با ترفندهای ساده برای اجرای cloaking آشنا خواهیم شد:

Invisible or Hidden text (متن نامرئی یا پنهان)

در این روش اجرای cloaking در سئو، می‌توان رنگ متن را یکسان با رنگ پس‌زمینه انتخاب نمود تا با چشم‌های انسان دیده نشود.

Flash-based Websites (وب‌سایت‌های فلاش یا ناگهانی)

در ابتدای معرفی این روش اجرای cloaking در سئو، باید بگوییم که در دستورالعمل سئو فلاش (Flash) توصیه نمی‌شود، اما وب‌سایت‌های نمی‌توانند از آن اجتناب کنند. ازاین‌رو به‌جای آنکه تمام وب‌سایت را مجدداً در یک HTML ساده ایجاد کنند، صفحات وب غنی از محتوا را ساخته و آن‌ها را برای جستجوی کراولرهای (خزنده‌ها) موتور جستجو و صفحات فلاش برای بازدیدکنندگان ارائه می‌دهند.

HTML Rich Websites (وب‌سایت‌های دارای HTML)

یک تکنیک خوب و مناسب برای اجرای cloaking در سئو باید دارای نسبت متن به HTML (یعنی Text to HTML ratio) داشته باشد، به‌گونه‌ای که این نسبت تا حد ممکن زیاد باشد. به‌عبارت‌دیگر، صفحه وب باید متن (همان محتوا) بیشتری در مقایسه با برچسب‌های HTML شما داشته باشد. این در حالی است که اگر کسی مقالات یا پست‌های کوتاه بنویسد، نسبت متن به HTML شما بسیار کم خواهد بود. در این حالت افراد به‌منظور اجتناب از طراحی مجدد وب‌سایت، از تکنیک cloaking برای انطباق با دستورالعمل‌ها و اصول سئو استفاده خواهند کرد.

Replacement of Java Scripts (جایگزینی اسکریپت‌های جاوا)

در این روش اجرای cloaking برای انطباق با دستورالعمل‌های سئو، می‌توان از JavaScript برای نمایش یک محتوای خاص به یک کاربری که JavaScript را فعال نکرده است استفاده نمود به‌گونه‌ای که با داده‌های متنی موجود در یک فلاش یا عنصر چندرسانه‌ای دیگر مطابقت داشته باشد.

آیا اجرای cloaking در سئو ضروری است؟

در صنعت بهینه‌سازی موتور جستجو (سئو)، تکنیک cloaking به‌عنوان تکنیک کلاه‌سیاه (black hat technique) شناخته می‌شود که این تکنیک بهینه‌سازی، دستورالعمل‌های سازنده وب‌سایت Google را نقض می‌کند.

حال سؤالی که مطرح می‌شود این است که آیا انجام cloaking برای فریب کراولرها (خزنده‌ها) و دریافت رتبه‌بندی بالاتر کار صحیح و شایسته‌ای است؟ پاسخ ما منفی است، موتورهای جستجو علاقه‌ای به فریب خوردن ندارند. بعلاوه اینکه وب‌سایت شما چندین بار با استفاده از آدرس‌های IP مختلف و الگوریتم‌های پیچیده و سختگیرانِ توسط کراولرها (خزنده‌ها) بررسی می‌شود و درصورتی‌که شما از cloaking در وب‌سایت خود استفاده کرده باشید، آن را پیدا خواهند کرد.

پس بهتر است مطالبی که در این مقاله در مورد cloaking ذکرشده را مجدداً بازخوانی کرده و آن‌ها را در ذهن داشته باشید تا بدانید که موتور جستجوی Google چه چیزی را cloaking می‌داند و چه چیزی را نه. موتور جستجوی Google مرتباً الگوریتم‌های خود را به‌روزرسانی می‌کند و اگر از cloaking استفاده کنید، دیر یا زود آن را پیدا کرده و ممکن است رتبه‌بندی وب‌سایت شما را برای همیشه ممنوع کند. برای مثال، در ماه فوریه سال 2006، Google یک تولیدکننده اتومبیل آلمانی (BMW) را به دلیل نقض دستورالعمل‌های خود در لیست سیاه قرار داده است.

جمع‌بندی

در این مقاله گفته شد که تکنیک cloaking درواقع روشی برای فریب دادن موتورهای جستجو است تا محتوا در رتبه‌بندی موتور جستجو رتبه بالاتری کسب کند. همچنین گفته شد که این یک ترفند فریب‌کارانه است و موتور جستجو علاقه‌ای به آن ندارد. به همین منظور مرتباً الگوریتم‌ها و کراولرها (خزنده‌ها) را به‌روزرسانی می‌کند تا وجود cloaking را ردیابی کند و در صورت وجود، آن صفحه یا وب‌سایت را در لیست سیاه قرار خواهد داد. پس پیشنهاد می‌شود با مطالعه این مقاله با زوایای مختلف ترفند cloaking آشنا شوید تا از استفاده خواسته یا ناخواسته از آن اجتناب شود و درنتیجه از نتایج زیان‌بار آن جلوگیری شود.

منابع: infidigit | growthpixel

من رسانا ، کارشناس تولید محتوا در می چند هستم. از ابتدای همکاریم با می چند تصمیم داشتم که کار های متفاوتی رو رقم بزنم و امیدوارم من رو با فعالیت ها و مقالاتم دنبال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده − 2 =