وبلاگ چیست؟

Blog


در ابتدا وبلاگ ها بیشتر به عنوان دفتر خاطراتی آنلاین توسط کاربران مورد استفاده قرار می گرفتند. امروزه وبلاگ ها معمولاً توسط افراد و سازمان‌ها به عنوان یک بستر انتشار کوتاه برای به اشتراک گذاری اخبار، نظرات، تصاویر و سایر موارد مورد علاقه استفاده می‌شوند.


همه افراد درجایی با عنوان وبلاگ روبرو شده‌اند حتی اگر آشنایی چندانی با آن نداشته باشند. شاید هنگام جستجوی “یک وعده شام سالم” در یک وبلاگ گیر افتاده باشید.

از دیگر سو، احتمالاً شما از یک وبلاگ برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد استراتژی‌های سئو استفاده کرده‌اید.

 درواقع اگر شما در حال مطالعه این متن هستید، حدس بزنید چه اتفاقی در حال رخ دادن است؟ شما در یک وبلاگ هستید.

اگر بیزینس شما وبلاگ ندارد، باید این را بدانید که بازاریاب‌های B2B یعنی کسانی که از وبلاگ‌ها استفاده می‌کنند، 67% موفقیت بیشتری نسبت به آن‌هایی که وبلاگ ندارند کسب می‌کنند. وبلاگ‌ها پنجمین منبع مورداطمینان برای تضمین اطلاعات آنلاین هستند.

به زبان ساده‌تر، وبلاگ‌ها می‌توانند حضور آنلاین شما را بهبود ببخشند، به حضور شما به‌عنوان کارشناس در صنعت موردنظر قطعیت دهند، و طرفداران باکیفیت‌تری را به تمام صفحات سایت شما جذب کنند.

چنانچه به ایجاد وبلاگ برای بیزینس خود می‌اندیشید، یا به زبان ساده‌تر می‌خواهید بدانید وبلاگ چیست، ادامه مطلب را بخوانید.

 

وبلاگ چیست؟

ابتدا، تاریخچه مختصری دراین‌باره بخوانید. در سال 1994،جاستین هال دانشجوی دانشگاه سوارت مور اولین وبلاگ را با عنوان Links.net ایجاد کرد. اگرچه در آن زمان وبلاگ شناخته‌نشده بود و تنها یک صفحه شخصی بود.

در سال1997، جورن برگر، وبلاگ نویس Robot Wisdom اصطلاح “وبلاگ” را ابداع کرد که به معنی ورود به وب با گشت‌وگذار در اینترنت بود. در سال 1999، برنامه‌نویسی به نام پیتر مرهلز، کلمه “weblog” را به‌صورت “blog” مخفف کرد.

در ابتدا وبلاگ ، ورود به وب یا مجله شخصی بود که افراد اطلاعات یا نظرات خود را درباره موضوعات مختلف به اشتراک می‌گذاشتند. همچنین اطلاعات به‌صورت برعکس ترتیب زمانی ارسال می‌شدند، درنتیجه جدیدترین پست زودتر مشاهده می‌شود.

امروزه، وبلاگ صفحه یا سایت وب است که به‌صورت منظم به‌روزرسانی می‌شود و می‌تواند برای استفاده شخصی یا برای رفع نیازهای شغلی استفاده گردد.

برای مثال وبلاگ HubSpot به مسائل مختلف در حوزه بازاریابی، فروش و خدمات می‌پردازد چون HubSpot محصولات مربوط به این سه حوزه را به فروش می‌رساند، درنتیجه نوع خوانندگانی که بلاگ HutSpot جذب می‌کند، بسیار به هدف اصلی HutSpotیعنی خریداران شخصی نزدیک است..

همچنین، خانمی به نام Kiki در یک وبلاگ شخصی مسافرتی، به نام The Blode Abroad، درباره تجارب مسافرت خود می‌نوشت و با نکات آموزنده و توصیه‌های مسافرتی خوانندگان را گرد هم می‌آورد. این وبلاگ برای شرکت بزرگی خدمت نمی‌کند، اما برای ایجاد برند اختصاصی به وی کمک نمود.

اگر یک وبلاگ به‌اندازه کافی موفق باشد، نویسنده می‌تواند از طریق جذب پشتیبان و تبلیغات، کسب درآمد کند. برای کسب اطلاعات بیشتر به‌عنوان “پنج استراتژی برای درآمدزایی از وبلاگ” مراجعه کنید.

 

پست بلاگ چیست؟

پست وبلاگ چیست ؟

پست وبلاگ یک صفحه منحصربه‌فرد در وب‌سایت شخصی شماست که به یک موضوع واحد که زیرمجموعه موضوعات وبلاگ شماست می‌پردازد.

به‌طور مثال، فرض کنید یک وبلاگ مد را در وب‌سایت خود شروع می‌کنید. یکی از عناوین پست‌های شما می‌تواند”بهترین کفش پاییزی در سال 2019″ باشد. این پست به موضوع کلی وبلاگ شما (مد) برمی‌گردد اما به یک موضوع خاص (کفش پاییزی) می‌پردازد.

پست‌های وبلاگ امکان رتبه‌بندی در موتورهای جستجو را برحسب کلیدواژه‌ها می‌دهد. در مثال بالا، پست وبلاگ شخصی شما به بیزینس شما امکان رتبه‌بندی در Googleبرای کلیدواژه “کفش پاییزی” می‌دهد. هنگامی‌که شخصی کفش پاییزی را جستجو می‌کند به پست وبلاگ شما مراجعه نموده و به باقی مطالب وب‌سایت شرکت شما دسترسی می‌یابد. پس از مطالعه پست شما، ممکن است بر گزینه “محصولات” کلیک کند و به سایر موارد پوشاک که شرکت می‌فروشد توجه کند.

یک پست در بلاگ به کلیت سایت وبلاگ برمی‌گردد. مثلاً همین‌الان شما در وبلاگ با آدرس blog.hutspot.com/marketing/what-is-a-blog هستید. عبارت “what-is-a-blog” در آدرس URL به “/marketing/” برمی‌گردد که به‌عنوان کل وبلاگ است.

 

وبلاگ در مقابل وب‌سایت

وبلاگ در مقابل وبسایت

وبلاگ بخشی از وب‌سایت شخصی شما است، اما برخلاف سایر بخش‌های وب‌سایت باید با افزودن پست‌های جدید مرتباً آن را به‌روزرسانی نمایید. علاوه بر این، وب‌سایت این امکان را به شما می‌دهد که با مخاطبان خود در ارتباط باشید، به‌این‌ترتیب که تعداد خوانندگانی که پست‌های شمارا در صفحات اجتماعی به اشتراک می‌گذارند را بررسی نمایید یا به خوانندگان خود اجازه دهید تا زیر پست‌های شما کامنت بگذارند. از این منظر، وبلاگ نسبت به سایر بخش‌های وب‌سایت، شباهت بیشتر به ارتباط دوطرفه است. همچنین درصورتی‌که وبلاگ تنها برای استفاده شخصی باشد، وبلاگ می‌تواند یک وب‌سایت کامل باشد و غالباً هم همین‌طور است، مانند وبلاگ مسافرتی.

 

وبلاگ سبک زندگی چیست؟

وبلاگ سبک زندگی چیست؟

وبلاگ سبک زندگی نوعی گردآوری دیجیتالی علایق شخصی نویسنده، فعالیت‌های روزانه، یا اظهارنظر روی موضوع خاص هست. این نوع از وبلاگ به‌جای اینکه روی موضوع خاصی تمرکز کند، بیشتر سرگرمی‌ها یا استعدادهای نویسنده را پوشش می‌دهد . برای مثال، وبلاگ سبک زندگی می‌تواند شامل بخشی مختص مد، سلامتی و تندرستی، سفر و مناسبت‌ها باشد. غالباً وبلاگ‌های سبک زندگی کاملاً شخصی هستند به‌گونه‌ای که حس می‌کنید در حال مطالعه دفتر یادداشت روزانه یک دوست هستید.

وبلاگ نویسی فواید بسیاری دارد. وبلاگ نویسی به افزایش ترافیک وب‌سایت کمک می‌کند، قابلیت تبدیل مؤثر این ترافیک به کاربران اصلی را می‌دهد، به شرکت اجازه نفوذ در صنعت می‌دهد و به رشد بهتر بیزینس و جذب مشتریان جدید تا ماه‌ها و سال‌ها بعد از انتشار ادامه می‌دهد.

برای مطالعه بیشتر درزمینهٔ مزایای وبلاگ نویسی به‌عنوان” چرا وبلاگ؟ مزایای وبلاگ نویسی برای بیزینس و بازاریابی” مراجعه کنید.

 

تفاوت ویکی(wiki) و وبلاگ چیست؟

تفاوت ویکی و وبلاگ چیست؟

ویکی فضای مشترکی است که هرکسی که از سایت بازدید می‌کند می‌تواند محتوا را ویرایش کرده، به اشتراک گذاشته یا منتظر کند. ویکی‌پدیا از محبوب‌ترین مثال‌های ویکی است. از طرف دیگر، در وبلاگ، تنها یک نفر یا یک گروه با اجازه ادمین(مدیر گروه) می‌تواند ویرایش، اشتراک‌گذاری یا انتشار محتوا را انجام دهد. بازدیدکنندگان وب‌سایت تنها می‌توانند در پایین پست‌های وبلاگ کامنت بگذارند اما نمی‌توانند محتوای پست شده را ویرایش کرده یا محتوای جدید منتشر کنند.

از وبلاگ چه استفاده‌ای می‌شود؟

از وبلاگ چه استفاده ای میشود ؟

  1. کمک به رتبه‌بندی شرکت شما در موتورهای جستجو
  2. اشتراک گذاشتن اطلاعات درزمینهٔ موضوع خاص و کارشناس شدن در صنعت.
  3. جذب بازدیدکنندگان به سایت خود و تبدیل آن‌ها به کاربر اصلی.
  4. پرورش جامعه آنلاین و ارتباط با مخاطب.
  5. کمک به رتبه‌بندی شرکت در موتورهای جستجو.

یک بیزینس با ایجاد وبلاگ در رتبه‌بندی وب‌سایت شغلی در رتبه‌بندی موتورهای جستجو رشد خواهد کرد. با استفاده از تاکتیک‌های سئو، یا هزینه در تبلیغات می‌توانید  رتبه‌بندی صفحه شخصی شرکت خود در صفحه گوگل ارتقا دهید، اما روش مؤثرتر، با اثرگذاری طولانی‌تر وبلاگ نویسی است.

برای درک اینکه شرکت شما چگونه می‌تواند با استفاده از وبلاگ در موتورهای جستجو رتبه بالاتری دریافت کند، با یک مثال شروع می‌کنیم. فرض کنید شما برای طراحی وب یک استارتاپ باسابقه حضور آنلاین بسیار کم‌، کار می‌کنید. تصمیم می‌گیرید که یک سال اول را به نوشتن و پست گذاری منظم در مورد محتوای وبلاگ که به طراحی وب مربوط است اختصاص دهید. در طول این زمان، ترافیک سایت شما افزایش‌یافته و شرکت‌های دیگر برای اطلاعات درزمینهٔ طراحی وب به سایت شما پیوند می‌دهند. وقتی‌که این اتفاق می‌افتد، گوگل شرکت شمارا به‌عنوان یک منبع قانونی برای اطلاعات درزمینهٔ طراحی وب شناسایی می‌کند. درنتیجه، (با حدس و خطای بسیار) پست‌های وبلاگ شما در صفحه نخست رتبه‌بندی گوگل برای عباراتی نظیر”طراح وب”، “سازنده وب‌سایت” و “وب‌سایت تجارت الکترونیک” قرار می‌گیرد.

سپس، یک روز شما “شرکت‌های طراحی وب در شهر X” را جستجو کرده و شرکت خود را در صفحه اول می‌بینید. بخش زیادی از این نتیجه، حاصل تلاش مستمر شما در وبلاگ نویسی است.

به ” چگونه HubSpot از وبلاگ نویسی برای کسب رتبه 1 در گوگل استفاده می‌کند؟” مراجعه کنید تا درباره استراتژی‌های خاص برای پیاده‌سازی رتبه‌بندی در موتورهای جستجو بیشتر بدانید.

اشتراک گذاشتن اطلاعات درزمینهٔ موضوع خاص و کارشناس شدن در صنعت.

در سال 2006، مت کپند، اهل بوستون، شغل خود را رها کرد و راهی مسافرت در جهان شد. او درباره سفر خود در وبلاگ جدید و شناخته‌نشده خود می‌نوشت.(NomadicMatt.com)

بعد از حدود یک سال، به لطف تلاش‌های خستگی‌ناپذیر در وبلاگ نویسی و استراتژی‌های سئو، او توانست در گوگل رتبه بگیرد و حدود 60000دلار درآمد کسب کند. همچنین، کتاب‌های الکترونیکی ایجاد کرد و از حمایت مالی پشتیبان‌ها و بازاریابی وابسته استفاده کرد تا به پول برسد. علاوه براین، عنوان پرفروش نیویورک‌تایمز، را تحت عنوان”چگونه در یک روز با 50دلار در کل جهان سفر کنیم.” نوشت.

هم‌اکنون، وبلاگ مت، ماهانه 1.5 میلیون بازدیدکننده دارد و سالانه 750000دلار درآمد کسب می‌کند و به یک کارشناس حوزه سفر تبدیل‌شده است.

اگر می‌خواهید با وبلاگ های پولساز بیشتر آشنا شوید، ما در می چند یک مقاله جامع در رابطه با (انواع وبلاگ های پول ساز) نوشته ایم که میتوانید آن را مطالعه کنید

جذب بازدیدکنندگان به سایت خود و تبدیل آن‌ها به کاربر اصلی.

شما می‌توانید از صفحه شخصی خود یا از صفحه”درباره ما” در وب‌سایت شرکت خود ترافیک بالایی را جذب کنید. البته، این صفحات برای جذب کاربران اصلی که به محصولات شرکت شما علاقه‌مند باشند بسیار مهم هستند، اما اغلب ترافیک بالایی را جذب نمی‌کنند. اینجاست که وبلاگ شما به بازی گرفته می‌شود.

وبلاگ شما یک منبع کلی برای کمک به بازدیدکنندگان وب‌سایت است پیش از آنکه آن بازدیدکنندگان برای خرید از شما آماده باشند. برای مثال، فرض کنید برای فروشگاه الکترونیکی فروش می‌کنید. شما می‌توانید صاحبان تجارت الکترونیک را که محصولات شما به‌صورت آنلاین جستجو می‌کنند، را جذب کنید، اما در بیشتر موارد، صاحبان تجارت الکترونیک، همین‌که از راه می‌رسند آماده خرید نیستند.

اگر شما شروع به وبلاگ نویسی درباره نکته‌هایی برای کمک به صاحبان خرده‌فروش که در حال شروع کار هستند نمایید، مانند “چگونه یک وب‌سایت خرده‌فروشی را آغاز کنیم” یا “مزایای تجارت الکترونیک در مقابل فروشگاه حضوری”، شما به‌تدریج مخاطبی را جذب می‌کنید  که به محتوای شما علاقه‌مند بوده و این محتوا برای او کاربردی است. سپس، وقتی این بازدیدکنندگان سایت که فروشگاه‌های تجارت الکترونیک هستند شروع به رشد می‌کنند(بخش زیادی به لطف وبلاگ شما)، به برند شما آشنا هستند و هنوز به آن اعتماد دارند. آنگاه است که محصولات صفحه شمارا دنبال می‌کنند.

پرورش جامعه آنلاین و ارتباط با مخاطب.

در پایان، شما می‌توانید با ایجاد وبلاگ با جامعه آنلاین خوانندگان با علایق یکسان در ارتباط باشید. می‌توانید یک وبلاگ غذایی تأسیس کنید و از خوانندگان خود بخواهید روش پخت‌وپز خودشان را با شما به اشتراک بگذارند.

همچنین با راه‌اندازی وبلاگ با تمرکز بر پروژه‌های دست‌ساز می‌توانید پروژه‌های دست‌ساز و سرگرم‌کننده که در منزل خود کامل نموده‌اید را به اشتراک بگذارید و در مقابل از مخاطبان خود بخواهید که تکه‌های دست‌ساز خود را با شما به اشتراک بگذارند.

چگونه وبلاگ بنویسیم

  1. مخاطب هدف خود را انتخاب کنید.
  2. در بازار مربوط به خود طوفان مغزی به پا کنید.
  3. در مورد سیستم مدیریت محتوا جستجو کنید
  4. یک استراتژی و تقویم نگارشی را برای وبلاگ خود ایجاد کنید.
  5. به ساختار مقاله خود توجه کنید.
  6. در بازاریابی و ترویج وبلاگ خود حرفه‌ای شوید.
  7. درباره سئو مطالعه کنید.
  8. از سبک‌های متنوع برای پست گذاشتن در وبلاگ خود استفاده کنید.
  9. محتواهای قدیمی را مجدداً تکرار کنید.
  10. یک تحلیل رقابتی ترتیب دهید.
  11. مخاطب هدف خود را انتخاب کنید.

وقتی‌که وبلاگ شخصی خودتان را آغاز می‌کنید، باید به مخاطب هدف خود بیندیشید. برای چه کسانی وبلاگ را تأسیس کرده‌اید؟ و چه کسانی قرار است پست‌های وبلاگ شمارا بخوانند؟ قبل از آغاز به کار وبلاگ باید جایگاهی که درباره آن می‌نویسید، موضوعاتی که پوشش می‌دهید و دلایل آن را کاملاً موردبحث و بررسی قرار دهید.

در  مخاطب هدف طوفان مغزی به پا کردن شبیه آن است که برای شرکت خود خریدار شخصی ایجاد کنید، به‌علاوه آنکه این کار، ایده اولیه را در مورد نوع محتوایی که می‌خواهید تولید کنید به شما می‌دهد.

در بازار مربوط به خود طوفان مغزی به پا کنید.

هنگامی‌که وبلاگی را استارت می‌زنید، می‌خواهید که محتوای باکیفیت بالا و سازگار را به‌صورت مرتب با سرعت و مقدار زیاد تولید کنید. اما این همیشه آسان نیست. تولید محتوا کار زمان‌بری است. باید اطمینان یابید که محتوای شما همان چیزی است که خوانندگان شما به آن علاقه دارند و به سئو سایت شما کمک کنند.

برای شروع محتوایی که طوفان مغزی به پا کند، در نظر بگیرید که رقبای شما چه می‌کنند. به دنبال شکاف‌هایی در محتوای آن‌ها باشید که شما می‌توانید آن را برآورده کنید. همچنین برای تشخیص آنچه کاربران به دنبال آن هستند، تحقیقات سئو انجام دهید تا موضوعی که می‌خواهید درباره‌اش بنویسید را پیدا کنید. ابزارهایی مثل SEMurch، Google Keyword Planner و Answer The Public می‌توانند در این کار به شما کمک کنند.

باید محتوای طوفان مغزی را به‌صورت مکرر ایجاد کنید تا همیشه ایده‌هایی برای اجرا داشته باشید.

در مورد سیستم مدیریت محتوا جستجو کنید

برای مدیریت و میزبانی وبلاگ خود باید از CMS استفاده کنید. CMS ابزاری برای طراحی، مدیریت و انتشار مطالب در وب‌سایت است.

هنگامی‌که تصمیم به ایجاد یک وبلاگ گرفتید، ببینید که آیا CMS فعلی تمام قابلیت‌های میزبانی وبلاگ را دارد. اگر نداشته باشد، باید گزینه‌های CMS را برای کامل کردن سایت بازبینی کنید یا CMS جدیدی را برای انتقال سایت خود به آن جستجو کنید. انواع متنوعی از CMS موجود است، مثل مواردی که در سایت HubSpot موجود است و می‌توانید امتحان کنید.

یک استراتژی و تقویم نگارشی را برای وبلاگ خود ایجاد کنید.

همانند تأسیس بیزینس، شما بدون در نظر گرفتن استراتژی خود نمی‌توانید یک وبلاگ ایجاد کنید. استراتژی شما باید به سؤالات زیر بتواند پاسخ دهد:

  • هدف شما چه کسانی هستند؟
  • چه نوع محتوایی می‌خواهید تولید کنید؟
  • چه زمانی پست می‌گذارید؟
  • محتوای خود را در کجا ترویج می‌کنید؟

به‌طورکلی، باید مسئولیت، چشم‌انداز و اهداف وبلاگ خود را معین کنید.

سپس یک تقویم نگارشی ایجاد کنید تا شمارا منظم و سازمان‌دهی شده هدایت کند. تقویم به شما کمک می‌کند که پست‌های آینده را دنبال کنید، اطمینان می‌دهد که نویسندگان در مهلت مقرر محتوا را آماده کنند و به شما اطمینان می‌دهد که ایده‌های کافی را برای محتوا در آینده قابل پیش‌بینی دارید.

به ساختار مقاله خود توجه کنید.

در نوشتن پست های وبلاگ خود باید ساختار مقاله را در نظر بگیرید. برای مثال، آیا از موضوعات فرعی برای شکستن پست استفاده می کنید تا هضم آن آسان شود؟ آیا از نقاط و تصاویر گلوله استفاده میکنید تا اسکن پست آسان شود؟ این ها عوامل مهمی هستند که خواننده را در صفحه شما حفظ می کند.

علاوه بر این، باید اطمینان یابید که از تکنیک calls-to-action (CTAs)  استفاده می کنید تا خواننده را به سوی هدف بعدی خود هدایت کنید. این همان روش کسب درآمد و سود از وبلاگ است.

در بازاریابی و ترویج وبلاگ خود حرفه‌ای شوید.

المان دیگر وبلاگ نویسی، بازاریابی و ترویج پست های وبلاگ است. این کار مانند یک مثل قدیمی است که میگوید، وقتی درختی در جنگل می افتد و دیگر کسی صدای آن را نمی شنود، آیا باز صدا می کند؟

در نتیجه، اگر پست وبلاگ را می نویسید و کسی آن را نمی بیند، آیا تاثیر مثبت بر شرکت یا برند شما خواهد داشت؟ حتما نه. این همان دلیلی است که باید برای پست های خود بازاریابی کنید. شما می توانید از رسانه های جمعه، سئو، وبسایت خود یا نامه خبری الکترونیکی در ایمیل خود به مشتری های بالقوه و بیشتر برسید.

درباره سئو مطالعه کنید.

همانطور که در بالا ذکر شد، شما می خواهید که افراد پست های وبلاگ شما را بخوانند. روش دیگر برای اینکار، آنست که از طریق سئو ترافیک سازماندهی شده به سایت خود دریافت کنید. اگر میخواهید که وبلاگ شما موفق شود، یدانید که چگونه کلیدواژه ها را جست وجو کنید، چگونه در موتورهای جستجو رتبه بگیرید و چگونه یک استراتژی سئو بسازید.

از سبک‌های متنوع برای پست گذاشتن در وبلاگ خود استفاده کنید.

هنگام ایجاد وبلاگ باید به سلیقه همه افرادی که آن را می خوانند توجه داشته باشید، به خصوص برای مشتریانی که تمام پستهای تکی را می خوانند. شما باید طیف متنوعی از سبک های مختلف پست را برای کسانی که دنبال کنندگان فعال و سفیران وبلاگ شما هستند، به کار ببرید در نتیجه وبلاگ شما قدیمی نمی شود. نحوه پست گذاری، پست گذاری فهرست وار یا رهبری اندیشه را در نظر داشته باشید.

محتواهای قدیمی را مجدداً تکرار کنید.

تولید دائمی محتوا می تواند سخت باشد. اما ضرورتی ندارد که هربار که می خواهید پست بگذارید این چرخه را دوباره آغاز کنید. می توانید پست های قدیمی را به روزرسانی کنید تا رایج و تاثیرگذار بمانند. علاوه بر این، می توانید محتواهای دیگری که متعلق به خودتان است مانند ویدیوهای YouTube یا پادکست را استفاده کنید و محتوای قدیمی را در پست وبلاگ خود قرار دهید.

برای درک مخاطب خود، یک آنالیز رقابتی بر روی رقبای برتر وبلاگ خود انجام دهید. این کار به شناسایی ترندها کمک می کند، شکافهای محتوا را در صنعت شما شفاف می کند، و در موضوعات و روش های مختلف گسترش وبلاگ، به شما ایده می دهد.

راه‌اندازی آنالیز رقابتی به ساختن و تکرار استراتژی وبلاگ شما کمک می‌کند.

من رسانا ، کارشناس تولید محتوا در می چند هستم. از ابتدای همکاریم با می چند تصمیم داشتم که کار های متفاوتی رو رقم بزنم و امیدوارم من رو با فعالیت ها و مقالاتم دنبال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

8 − شش =