Astroturfing

Astroturfing

منظور از Astroturfing چیست؟ نظرات جعلی چه تاثیری در وب سایت دارند ؟ آیا انتشار نظر جعلی جرم است؟


کوتاه :


استفاده از نظرات کاربران جعلی یا کاربرانی که هویت آنها پنهان یا نامعلوم است، به منظور تبلیغات و افزایش بازدهی است. این راهکار یک روش بحث برانگیز است که در بسیاری از کشور ها، قوانینی بر علیه آن وضع شده است.


بلند :


Astroturfing یک اصطلاح غیررسمی برای کمپین ها یا پیام هایی است که به نظر می رسد به طور طبیعی اتفاق می افتند، اما در واقع توسط یک شرکت تعریف می شوند. Astroturfing ارتباطات مالی و تجاری بین صاحب برند و فرد تبلیغ کننده را پنهان می کند و باعث می شود که تبلیغات مورد نظر برای کاربران خوشایندتر و قابل قبول تر باشد، درحالیکه ممکن است آن ها با تبلیغات مستقیم و صریح ارتباط خوبی برقرار نکنند.


اصلاح ” Astroturfing” بازی با اصطلاح ” جنبش مردمی ” است، چرا که کاربران یا مردم جعلی هستند. Astroturfing توسط مشاغل آنلاینی انجام می شود که محصولی را به عنوان یک محصول بسیار مطلوب و مورد جستجوی مشتری خاص معرفی می‌کنند (البته در صورتی که هیچ مدرکی برای اثبات عدم درستی این تبلیغ نباشد) و از طریق پست های تالار گفتگو، وبلاگ ها یا مقالات مورد حمایت شرکت یا برند، این کار را انجام می‌دهند.

نمونه هایی از Astroturfing آنلاین

با اینکه Astroturfing دهه هاست در اطلاع رسانی عمومی ممنوع است، با اینحال در تبلیغات های اینترنتی هنوز هم از این کار برای جلب توجه کاربران استفاده می‌شود. برخی از نمونه های آن عبارت اند از:

  • وبلاگ نویسان شاغل در شرکت که بازخوردهای محصول را پست می‌کنند و طوری وانمود می‌کنند که انگار بی طرف هستند.
  • ایجاد چندین پرسونای جعلی ( Suckpuppets نیز نامیده می‌شود) در تالار گفتگوی سایت مشهوری چون Reddit ،Digg، یا 4chan که پست های مشابهی را برای ایجاد توهم یک ایده‌ی پوپولیستی منتشر می‌کنند.
  • حساب‌هایی در شبکه های اجتماعی مانند تلگرام یا اینستاگرام که پول دریافت می‌کنند تا روی برندهای خاصی از محصول تمرکز داشته باشند.
  • معاملات پرداخت به ازای ایفای نقش با وبلاگ نویسان مستقل که هدایا یا سفرهایی را برای پوشش مثبت مبادله می‌کنند.
  • تبلیغاتی که به نظر می‌رسد مربوط به وب سایت‌های خصوصی یا گروه‌های حامی منافع عمومی هستند و هدایت آن‌ها به صفحات نوشته شده توسط شرکت یا برند. البته عموما به این کار Cloaking هم می‌گویند.
  • انجام هریک از موارد بالا با هدف حمله به یک رقیب‌، به جای تبلیغ محصولات خود.
استفاده از بازخورد های جعلی در تبلیغات

استفاده از بازخورد های جعلی در تبلیغات اینستاگرامی

پیامد های Astroturfing : چرا باید از این کار اجتناب کرد

Astroturfing یک عمل بسیار بحث برانگیز است که صحبت کردن درمورد آن اغلب باعث قطع امید یا بی ارزش کردن آن می شود.

در حالی که تفاوت بسیار زیادی بین اطلاع رسانی و Astroturfing وجود دارد اما تلاش های آشکار به ایجاد نظر غیر واقعی در نظر کاربران بسیار نامطلوب دیده می‌شود. اگر به طور آشکار درگیر Astroturfing باشید می توانید یک کسب و کار را شرمنده و شرمسار مشتریانش کنید و درصورتی که این اتفاق گسترده باشد و به اطلاع عموم رسیده باشد، می‌توانید آسیب قابل توجهی به روابط عمومی آن شرکت وارد کنید.

بعلاوه، بسیاری از کشورهای غربی قوانین صریحی دارند که با روش های فریبنده‌ی Astroturfing برخورد می کنند. برای مثال، هم در ایالات متحده و هم در اتحادیه اروپا از لحاظ قانونی لازم است کلیه‌ی ناشرانی که پول دریافت می‌کنند، از جمله وبلاگ نویسان و نویسندگان شبکه های اجتماعی، رابطه مالی خود را با آن شرکت افشا کنند.

تخمین زده می‌شود که تا یک سوم از کل بازخوردهای آنلاین جعلی باشند، که این متاسفانه برخی از مدل ها و اشکال Astroturfing را برای کاربران عادی می‌کند. بازاریابی موثر، ارائه خدمات به مشتری و کیفیت محصول، نیاز به Astroturfing را از بین می‌برد. حتی در صورت عدم کشف قانونی، خطرات از دست دادن اعتبار یا برخورد با اقدامات قانونی، بیشتر از مزایای آن است.

فاطمه احمد پور کارشناسی روانشناسی دارم و به عنوان یک فریلنسر با تیم می چند در حوزه ترجمه و تولید محتوای متنی همکاری میکنم. از اینکه مقالات من را دنبال می کنید از شما ممنونم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 − هفت =