ALT-tags

ALT tags


واژه ALT Tags کوتاه شده کلمه alternative tag به معنای “برچسب جایگزین ” است. به طور معمول کلمه ای برای توصیف یک متن کوتاه است. ( همان هشتگ است ) معمولا برای توصیف تصاویر در صفحات وب مورد استفاده قرار میگیرد. این کلمه ممکن است توسط موتور های جست و جو برای پیدا کردن یک تصویر مورد استفاده قرار بگیرد یا ممکن است توسط ابزار های تبدیل متن به گفتار، برای راهنمایی نابینایان برای دسترسی محتواهای موجود در وب نیز مورد استفاده قرار بگیرد.


تگ ALT در واقع یکی از ویژگی­های مهم خاصیت ها در HTML است که بر روی برچسب تصاویر موجود در محتوا اثر می‌گذارد، تا گزینه‌ی متن را برای موتورهای جستجو فراهم کند. استفاده از تگ ALT بر روی تصاویر می‌تواند بر رتبه‌بندی موتور جستجوگر گوگل اثر مثبتی بگذارد. آن دسته از وب‌سایت‌های فروشگاهی که از برچسب ALT در تصاویر خود استفاده می‌کنند، به‌طور حتم می‌توانند جایگاه ویژه‌ای از گوگل را از آن خود کنند، چرا که برچسب ALT به‌شدت بر روی تجارت الکترونیکی تاثیر مثبت می‌گذارد. در ادامه بیشتر در مورد تاثیر تگ ALT بر سئو صحبت خواهیم کرد، پس ادامه‌ی این مقاله را از دست ندهید.

تگ alt چیست و چه هدفی را دنبال میکند؟

گاهی موتورهای جستجوگر نمی‌توانند تصاویر را تفسیر کند، این در حالی است که تصاویر می‌توانند نقشی اساسی در نحوه‌ی تفسیر محتوا از یک صفحه‌ی وب داشته باشند. تگ ALT در واقع با ارائه‌ی متنی که توسط موتورهای جستجو خوانده می‌شود، این مسئله را حل می‌کنند. زمانی که Googlebot یا سایر خزنده‌های موتور جستجوگر گوگل از یک صفحه بازدید می‌کنند، وجود تصاویری با متن و تگ ALT با قالب‌بندی صحیح به چگونگی صفحه‌بندی و رتبه‌بندی آن کمک می‌کند.

امروزه، صفحات نتایج موتور جستجوی گوگل (SERP) به همان اندازه که بر نتایج متنی حساسیت دارند، به تگ ALT و تصاویر نیز توجه زیادی دارند. تاثیر تگ ALT بر سئوی داخلی سایت بسیار موثر است، در واقع می‌توان گفت هر عملی که به خزنده‌های گوگل کمک کند، می‌تواند تاثیر زیادی بر رتبه‌بندی جایگاه گوگل داشته باشد.

کاربرد تگ ALT

تگ‌های ALT چندین هدف را دنبال می‌کنند. البته شما مجبور نیستید از آن‌ها استفاده کنید، اما انجام این کار می‌تواند نتیجه‌ی مثبتی بر جایگاه شما در SERP بگذارد. از آن جایی که محتوا‌ها و تصاویر شما توسط الگوریتم‌های گوگل بررسی می‌شود، پس کمک شما به‌عنوان نویسنده‌ی محتوا می‌تواند نقش مهمی در جایگاه وب‌سایت داشته باشد.

در واقع به بیان ساده‌تر می‌توان گفت تگ ALT به شما اطمینان می‌دهد که بازدیدکنندگان می‌توانند به محتوای وب‌سایت شما دسترسی داشته باشند و از آن لذت ببرند، حتی هنگامی‌که فردی با نقص بینایی از وب‌سایت شما بازدید می‌کند، صفحه‌خوان او متن موجود در صفحه را برای او می‌خواند. هنگامی‌که به یک تصویر می‌رسد، با استفاده از تگ ALT تصویر را برای او توصیف می‌کند. در صورتی که تگ ALT وجود نداشته باشد، خواننده‌ی صفحه ممکن است به جای آن نام فایل تصویر را بخواند. این امر نه‌تنها در توضیح صحیح تصویر بی‌تأثیر است، بلکه می‌تواند برای کاربر کم‌بینا گیج‌کننده باشد، مخصوصا اگر تصویر برای جستجوگرها بهینه نشده باشد.

زمانی که شما قسمت تگ ALT تصویر را در وردپرس خالی بگذارید، صفحه‌خوان از آن تصویر عبور می‌کند. شما در واقع در صفحه و محتوای خود تصویری قرار می‌دهید تا علاوه بر عدم خستگی کاربر تصاویر محصولات خود را نشان دهید و زمانی که از تگ‌های ALT در تصاویر خود استفاده نمی‌کنید، صفحه‌خوان هیچ رتبه‌ای به تصاویر شما نمی‌دهد.

علاوه بر تاثیر تگ ALT  بر سئو، تگ‌های ALT می‌توانند رتبه‌بندی کلمات کلیدی ویژه‌ی شما را تحت تاثیر قرار دهند. گرچه الگوریتم‌های موتور جستجوگر گوگل هوشمند هستند، اما نمی‌توانند جنبه‌های بصری یک تصویر را به همان روشی که انسان می‌تواند درک و تفسیر نمایند.

تگ‌های ALT در واقع یک ویژگی و یک زبان برای ترجمه‌ی تصاویر به کمک ترکیب کلمات کلیدی است. تگ ALT و یا متن جایگزین تصاویر همواره باید حاوی کلمات کلیدی هدف باشند تا شانس شما برای افزایش  رتبه‌بندی در جستجوی تصاویر را افزایش دهند.

ویژگی های تگ Alt

برای افزایش تاثیر تگ ALT بر سئوی سایت، تصاویر محصول باید با همان کلمه‌ی کلیدی کانونی و اصلی همان محصول بهینه شده باشند. از دیگر ویژگی‌های اثرپذیری تگ ALT می‌توان به کوتاهی متن با اشاره به کلمه‌ی کلیدی اشاره کرد. با توجه به این نکته می‌توان نتیجه گرفت که بهتر است از قرار دادن هر گونه حاشیه در تگ ALT جدا خودداری نمایید. به‌علاوه، از پر کردن تگ‌های ALT با هر گونه کلمات کلیدی نامربوط یا چندین کلمه‌ی مرتبط نیز پرهیز کنید، زیرا گوگل و سایر موتورهای جستجوی محبوب، هوشمندانه‌تر از این عمل می‌کنند که فریب این شگرد‌های قدیمی را بخورند. به خاطر داشته باشید که برچسب ALT را نسبت به دیگر اصول قابل ارائه‌ی SEO مانند عناوین، بک‌لینک و توضیحات متا در اولویت قرار ندهید. برچسب ALT فقط برای صفحات دارای تصویر سنگین که متن بسیار کمی دارند، باید در اولویت قرار بگیرند.

اهمیت تگ ALT

  1. افزودن URL و تگ ALT به تصاویر محصولات و عکس‌های مورد استفاده در مقالات سایت قبل از هر چیز یک اصل مهم برای در دسترس بودن وب سایت است. زیرا کاربران کم‌بینا که از صفحه‌خوان‌ها استفاده می‌کنند، برای درک بهتر تصویر داخل صفحه، از برچسب Alt استفاده می‌کنند.
  2. اگر پرونده‌ی تصویری بارگیری نشود، متن Alt به جای تصویر نمایش داده می‌شود، که این موضوع از اهمیت زیادی برخوردار است.
  3. متن تگ Alt توصیفات بهتری را برای خزنده‌های موتور جستجو فراهم می‌کند و به آن‌ها کمک می‌کند تا یک تصویر را توصیف کنند.
  4. Alt text در واقع یک اصل طراحی وب قابل دسترسی است، که هدف اصلی آن توصیف تصاویر محصولات برای بازدیدکنندگانی است که قادر به دیدن آن‌ها نیستند. این موضوع می‌تواند شامل خوانندگانی شود که از دیگر مرورگر‌ها نیز استفاده می‌کنند. درج متن و برچسب Alt متناسب با تصاویر شما، این نکته را تضمین می‌کند که همه‌ی کاربران، صرف نظر از توانایی بصری، می‌توانند از محتوای سایت شما لذت ببرند.
  5. تاثیر تگ ALT بر سئوی سایت خود را زمانی خواهید دید، که تصاویر خود را با برچسب ALT بهینه کرده باشید.

در حالی که طی سال‌های متوالی فناوری تشخیص تصویر موتور جستجو بسیار پیشرفت کرده است، اما طبق آخرین تحقیقات خزنده‌های موتور جستجوگر هنوز نمی‌توانند تصاویر موجود در صفحه‌ی وب‌سایت را مانند ما “ببینند”، بنابراین عاقلانه نیست که فقط تفسیر عکس‌ها را در اختیار آن‌ها بگذارید. شما می‌توانید با ارائه‌ی یک کلمه‌ی کلیدی جایگاه خود را در گوگل تغییر دهید.

به بیان ساده‌تر می‌توان گفت برچسب ALT در واقع فرصت دیگری را در اختیار شما قرار می‌دهد، تا کلمه‌ی کلیدی مورد نظر خود را وارد کنید. با توجه به اینکه استفاده از کلمات کلیدی در صفحه همچنان به‌عنوان یک عامل رتبه‌بندی در موتور جستجوگر گوگل به شمار می‌رود، پس با ایجاد تگ ALT، هم می‌توانید تصویر خود را توصیف کنید و هم شانس تغییر رتبه‌بندی خود را افزایش دهید. استفاده از تگ ALT در واقع می‌تواند یک معامله‌ی دو سر برد باشد، شما تصاویر را برای گوگل توصیف می‌کنید و او هم به شما جایگاه بالاتری می‌دهد. البته در دنیای رقابتی گوگل شما باید بهترین ارائه و توصیف را داشته باشید.

چگونه متن ALT خوب بنویسم؟

برای نوشتن برچسب ALT برای تصویر شما باید تا حد امکان تصویر خود را به‌طور خاص توصیف کنید. همان‌طور که گفته شد، متن Alt قبل از هر چیز برای تهیه‌ی توضیحات متنی از تصاویر برای کاربرانی که قادر به دیدن آن‌ها نیستند، طراحی شده است. اگر نتوانید تصویری را بدون هیچ ارزشی معنی کنید، بهتر است از آن استفاده نکنید. برای نوشتن تگ ALT ایده‌آل و صحیح سعی کنید، تا حد امکان آن را کوتاه در نظر بگیرید. تحقیقات نشان می‌دهد که ایده‌آل‌ترین برچسب‌های ALT به‌طور میانگین دارای ۱۲۵ کاراکتر هستند، پس کوتاه بودن آن‌ها را مد نظر داشته باشید.

همان‌طور که پیش‌تر گفته شد Alt text فرصتی دیگر را برای شما فراهم می‌کند تا کلمه‌ی کلیدی مورد نظر خود را در یک صفحه قرار دهید. بنابراین فرصتی دیگر برای سیگنال دادن به موتورهای جستجو در اختیار شما قرار گرفته است، پس این فرصت را از دست ندهید و با ارائه‌ی یک توصیف خوب از یک عکس به گوگل کمک کنید. همچنین، از پر کردن کلمات کلیدی به‌صورت بی‌هدف جدا خودداری کنید. Google برای متن‌های کوتاهی دارای نوشتار برچسب‌های  ALT بی‌محتوا باشند، امتیازی به شما نخواهد داد. اگر همواره از این برچسب‌ها به‌منظور جای دادن کلمه‌ی کلیدی کانونی خود استفاده می‌کنید، توصیه می‌کنیم که از این به بعد این کار را انجام ندهید؛ چرا که الگوریتم‌های گوگل متوجه این موضوع می‌شوند و در درازمدت شما را جریمه خواهند کرد. مورد دیگر اینکه لازم نیست در متن برچسب خود از واژه‌ی “تصویر” یا “تصاویر” استفاده کنید، چرا که خزنده‌های گوگل متوجه می‌شوند که این یک تصویر است، بنابراین نیازی به اشاره کردن به این نکته نیست.

برای ایجاد یک متن Alt خوب، برچسب ” longdesc = ” را فراموش نکنید. با استفاده از برچسب “longdesc =” برای تصاویر پیچیده‌تر که به توصیف طولانی‌تری نیاز دارند، می‌توانید این توضیحات را اضافه نمایید.

چند نکته اساسی برای نوشتن برچسب های ALT

در ادامه چند نکته اساسی برای نوشتن برچسب های ALT را بررسی می‌کنیم.

ایجاد برچسب های توصیفی ALT

برچسب‌های ALT باید توصیفی و مفید باشند. برچسب‌های ALT باید حاوی اطلاعات کافی برای افرادی باشند که نمی‌توانند تصاویر را ببینند یا درک کنند. همواره هنگام نوشتن برچسب‌های ALT، از خود بپرسید که چگونه می‌توانم تصویر را به بهترین شکل توصیف کنم.

کوتاه نگه داشتن برچسب های ALT

درست است که برچسب‌های ALT باید توصیفی باشند، اما مجددا تکرار می‌کنیم که باید مختصر و مفید نوشته شوند. توجه کنید که آن‌ها نباید یک جمله یا پاراگراف کامل باشند.

عدم جستجو برچسب های ALT فقط برای سئو

برچسب‌های ALT باید با توجه به کاربرد نوشته شود. پس فقط بر روی سئو و موتورهای جستجو تمرکز نکنید. به یاد داشته باشید که متن درون برچسب ALT باید مربوط به تصویر و محتوای صفحه باشد. پر کردن برچسب‌های ALT با کلمات کلیدی احتمالاً به جای کمک به آن، به رتبه‌بندی و جایگاه سایت شما آسیب می‌رساند، زیرا ممکن است به عنوان هرزنامه قلمداد شوید.

از علائم نگارشی مناسب استفاده کنید.

صفحه‌خوان‌ها از علائم نگارشی استفاده می‌کنند، تا بدانند هنگام خواندن محتوا باید کجا مکث کنند، بنابراین استفاده از علائم نگارشی مناسب در متن ALT  بسیار حائز اهمیت است.

از نقل قول به هیچ عنوان استفاده نکنید.

نقل قول‌های اضافی باعث شکستن قواعد HTML می‌شوند. همیشه بهتر است که به جای استفاده از اطلاعات مهم در تصویر، در خود متن اصلی آن پیام قرار داده شود. اگر تصویری شامل متن است، آن اطلاعات را در برچسب ALT تکرار کنید تا مشترکان آن را از دست ندهند.

زیرنویس های تصویر را تکرار نکنید.

زیرنویس‌های تصویر توسط خوانندگان صفحه خوانده می‌شوند و حتی در صورت مسدود شدن تصاویر نیز نمایش داده می‌شوند، بنابراین زیرنویس‌های تصویر را در متن ALT خود تکرار نکنید. متن Alt باید اطلاعاتی درباره‌ی تصویر شما ارائه دهد.

زمینه را در نظر بگیرید.

متن مهم‌ترین نکته‌ای است که باید هنگام نوشتن متن ALT برای تصویر در نظر بگیرید. در هنگام نوشتن برچسب‌ها از خود بپرسید، آیا ممکن است مشترکان قبل از مراجعه به سایت شما اطلاعاتی در آن زمینه داشته باشند؟

تصاویر تزئینی را شناسایی کنید.

اگر تصویر شما کاملاً تزئینی است، به‌طور خلاصه در برچسب ALT خود به این نکته اشاره کنید تا مشترکان به ادامه‌ی متن شما هدایت شوند. به‌عنوان مثال، فقط نوشتن “تصویر تزئینی” موثر و مفید است.

جمع‌بندی و نتیجه‌گیری

برچسب‌های ALT اهداف بسیاری را دنبال می‌کنند و بهتر است تمام تصاویر موجود در وب‌سایت شما دارای برچسب‌های ALT باشند. هنگام ایجاد برچسب‌های ALT به یاد داشته باشید که هدف، انتقال متن و اطلاعاتی است که تصویر به کاربر نشان داده می‌شود. در صورتی که تصاویر به خوبی انتخاب شده باشند، می‌توانند از پیام شما پشتیبانی کرده و منجر به این شوند که شما رتبه‌ی مناسبی در نتایج جستجوی تصویر کسب کنید. اما همیشه باید به خاطر داشته باشید که ویژگی‌های خوب تگ ALT را برای تصاویر خود به کار ببندید. پیام برچسب  ALT مقاله‌های شما باید به خزنده‌های موتور جستجوگر گوگل کمک کند و قابلیت دسترسی وب‌سایت شما را بهبود بخشد. در این مقاله سعی کردیم همه چیز را در مورد ویژگی‌های برچسب ALT و تاثیر تگ Alt بر سئوی سایت به‌طور کامل توضیح دهیم و بسیار خوشحالیم که می چند را برای آشنایی با مفهوم تگ Alt انتخاب نمودید. قبل از اتمام این مقاله وظیفه‌ی خود می‌دانیم که یک بار دیگر این نکته را گوشزد کنیم که هر تصویر باید دارای برچسب ALT باشد، ایجاد برچسب در واقع برای رتبه‌بندی گوگل نیست بلکه در واقع برای کمک به نابینایان و کم‌بینایان است.  تصاویر جذاب به افزایش جذابیت بصری وب‌سایت شما کمک می‌کنند. با این حال، اگر تصاویر را با متن جایگزین بهینه نکنید، یک فرصت مهم را برای بهبود تجربه‌ی کاربر و دسترسی به سایت خود از دست خواهید داد.

منابع : Moz | BigCommerce | Yoast | Hubspot | CommonPlaces | Elegantthemes | MailChimp

من رسانا ، کارشناس تولید محتوا در می چند هستم. از ابتدای همکاریم با می چند تصمیم داشتم که کار های متفاوتی رو رقم بزنم و امیدوارم من رو با فعالیت ها و مقالاتم دنبال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × پنج =