Advertorial

Advertorial


تبلیغی است که به سبک ویراستاری خاصی نوشته شده باشد.


رپورتاژ آگهی شبیه نام آن است، یک آگهی. اما آن ها در نوع خود بی نظیر هستند. بیایید رپورتاژ آگهی را تعریف کنیم و ببینیم چطور می تواند یک گزینه عالی برای بازاریابی شما و تیم تان باشد.

رپورتاژ آگهی چیست؟

رپورتاژ آگهی نامی برای یک آگهی است که به شکل محتوای خبری نوشته یا تولید شده است. عموما رپورتاژ آگهی ها از اعتبار نویسنده برای تبلیغ کننده مایه می گذارد و نشان می دهد که برای این پست پرداخت صورت گرفته یا اسپانسر دارد.

یک رپورتاژ آگهی خوب به وضوح بیان نمی کند که یک تبلیغ کننده این متن را در پست نوشته است اما این حقیقت را پنهان نیز نمی کند. رپورتاژ آگهی باید به صورت محتوایی با کیفیت مشابه با پست ها یا ویدوهای وبلاگ ارائه شود اما به کالایی که تبلیغ می شود توجه خاصی نشان دهد.

برای مثال بیایید فرض کنیم من در تیم بازاریابی یک شرکت هستم که سرویس های مربوط به رسانه های اجتماعی را ارائه می دهد، و من مسئول نوشتن یک رپورتاژ آگهی هستم. ممکن است من لیستی بنویسم که درمورد ابزارهای برتر رسانه های اجتماعی در حوزه ی کاری بازاریابی صحبت می کند و نرم افزار شرکتی که درآن کار می کنم در جایی در این لیست قرار داشته باشد.

این رویکرد در راستای تبلیغ سرویس های شرکتم انجام گرفته است اما مانند یک بخش خبری، اطلاعات ارزشمندی درمورد ابزارهای دیگر دراختیار خوانندگان قرار می دهد. رپورتاژ آگهی ها می توانند به عنوان یک تکنیک بازاریابی ارزشمند برای دیده شدن و تبدیل مشتری استفاده شوند، پس بیاید آن را بررسی کنیم.

مزایای بازاریابی با استفاده از رپورتاژ آگهی

وقتی از یک رپورتاژ آگهی استفاده می کنید درحال استفاده از یک تکنیک بازاریابی هستید که اغلب برای نمایش برند، تبدیل و یافتن مشتری احتمالی ،از آن استفاده می شود. در این بخش می خواهیم درمورد چگونگی آن صحبت کنیم.

می‌توانید مشتری بالقوه را به مشتری بالفعل تبدیل کنید.

اولا اگر ایده هایی برای پست در وبلاگ تان دارید که به حوزه کاری تان مرتبط است می توانید یک نشریه را به عنوان منبعی که علاقه مند به رپورتاژ آگهی های حوزه کاری تان است پیدا کنید. برای مثال اگر بیزنس شما تجارت الکترونیکِ تکنولوژی باشد، نشریه ای مانند The New Yorker گزینه ی مناسبی برای رشد و ترقی نمی تواند باشد، در عوض باید نشریه ای مانند TechCrunch را مدنظر قرار دهید که به طور تخصصی به تمام مسایل مربوط به تکنولوژی و تجارت الکترونیکی می پردازد.

رپورتاژ آگهی شما باید به مخاطبانی نشان داده شود که علاقه مندترین افراد در حوزه کاری تان هستند، به این ترتیب می توانید در معرض نمایش مخاطبان درست قرار بگیرید. شما احتمالا می توانید با این روش تعدادی از مشتریان بالقوه را به مشتریان بالفعل تبدیل کنید.

رپورتاژ آگهی ها باعث آگاه سازی دیگران از برند می شوند.

در گام بعد، بیایید فرض کنیم که شما می خواهید با صرف کردن هزینه برای تبلیغات، دیگران را از وجود برندتان آگاه کنید، اما می خواهید قبل از تبلیغ در رسانه های اجتماعی یا تبلیغات تلویزیونی به تلاش هایتان ادامه دهید تا پیشرفت کنید. رپورتاژ آگهی می تواند یک جایگزین خوب باشد. اغلب برای پست برخلاف تبلیغات هزینه ی کمتری پرداخت می شود اما این پتانسیل را دارد که مدت ها پس از تاریخ انتشار، توسط خوانندگان پیدا شود.

برای مثال، بیایید فرض کنیم فردا شما برای یک رپورتاژ آگهی هزینه پرداخت می کنید.معمولا شما مجبور نمی شوید که برای افزایش میزان دیده شدن آگهی تان پول بیشتری پرداخت کنید، درصورتی که برای تبلیغات دیگر باید این کار را انجام بدهید. می توانید به طور پیوسته ترافیک اورگانیک را به وسیله ی رپورتاژ آگهی افزایش دهید.

مشتریان فعلی تان را مجددا مورد هدف قرار دهید.

در آخر، اگر به فکر بازاریابی از طریق رپورتاژ آگهی هستید، به این فکرکنید که چطور می توانید رپورتاژ آگهی تان را در پایان کار مجددا مورد هدف قرار دهید. وقتی رپورتاژ آگهی پست شده است، چطور می توانید آن را طوری در برنامه ی محتوایی خود بگنجانید تا آن را برای مشتریان فعلی تان به عنوان یک محصول با ارزش جلوه دهید؟

شاید رپورتاژ آگهی شما یک مصاحبه فیلمبرداری شده از رهبر فکری حوزه کاری تان باشد و مشتریان تان به ویدیو بازخورد خیلی خوبی نشان دهند. می توانید رپورتاژ آگهی را در اکانت های تان در رسانه های اجتماعی پست کنید و با این واقعیت که شما با یک نشریه همکاری میکنید تا ویدیوی جدیدی به مخاطبانتان ارائه دهید پیشرفت کنید.

به همین ترتیب شما می توانید رپورتاژ آگهی را در لیست ایمیل تان جایگذاری کنید.مشترکان ایمیلی شما احتمالا مشتریان وفاداری هستند بنابراین اشتراک گذاری پست با این مخاطبان به احتمال زیاد به ترافیک سایت تان می افزاید.

تشویق مشتریان تان به اینکه پست شما را در رسانه های اجتماعی اشتراک گذاری کنند و نام شرکت شما را در آن تگ کنند، یک روش عالی برای آگاه سازی از برندتان به صورت آنلاین ،ترویج رپورتاژ آگهی تان و تولید محتوای کاربرساخته از بین مخاطبان تان می شود. محتوای کاربرساخته ایده ی فوق العاده ای برای محتواست که صدای مشتریان راضی را برای تبلیغ محصول تان از دیدگاه خود به گوش بقیه مردم می رساند.

آیا با تمام چیزهایی که گفته شد رپورتاژ آگهی مانند یک فرصت است که نباید آن را از دست داد؟ اگر پاسخ شما “بله، البته” است، احتمالا از شنیدن اینکه چه چیزی در یک رپورتاژ آگهی وجود دارد که آن را جذاب و تاثیرگذار می سازد شگفت زده می شوید. پس بیایید درمورد نوشتن یک رپورتاژ آگهی صحبت کنیم.

رپورتاژ آگهی در مقابل مقاله

گنجاندن نرم افزار شرکت درمیان یک لیست تنها یکی از راه های نوشتن یک رپورتاژ آگهی موفق است. همانطور که روش های مختلفی برای بازاریابی محصولات وجود دارد، روش های مختلفی نیز برای ساخت یک رپورتاژ آگهی وجود دارد.

در نهایت، نحوه ی ساخت رپورتاژ آگهی شما بستگی به صدای برند شرکت شما و نشریه ای که برای آن می نویسید دارد. اگر صدای برندتان رسمی تر است اما شما برای نشریه ای مانند BuzzFeed می نویسید که برای لحن غیررسمی آن مشهور است، این دو را به طرز موزونی با هم ترکیب کنید تا رپورتاژ آگهی تان بتواند با هردو نوع مخاطب صحبت کند.

(از طرف دیگر شاید مخاطب هدف شما در این کمپین از تغییرلحن احساس رضایت کند که این 100% خوب است).

برای اینکه مطمئن شوید یک رپورتاژ آگهی تاثیرگذار می نویسید که خیلی شبیه به یک پست وبلاگ یا خیلی شبیه تبلیغات نباشد، می خواهیم چیزی که محتوای مقاله مثلا یک پست وبلاگ یا پست صفحه ی رسمی محصول را می سازد در مقابل چیزی که یک رپورتاژ آگهی را می سازد، آنالیز کنیم. این نکات راهنما به شما در فرآیند نوشتن کمک می کند.

چطور یک رپورتاژ آگهی بنویسیم

  1. برای درک مشتری از ارزش محصول یا شرکت بنویسید نه برای تبلیغ آن.
  2. به چیزی که عنوان مطلب می گوید بچسبید.
  3. مشکل مشتری را حل کنید.
  4. الهام بخش اقدام باشید.
  5. فقط و فقط درمورد شرکت تان صحبت نکنید.
  6. با محتوای غیرمعمول خوانندگان تان را غافلگیر کنید.

برای درک مشتری از ارزش محصول یا شرکت بنویسید نه برای تبلیغ آن.

رپورتاژ آگهی شما باید متنی داشته باشد که ارزش محصول یا شرکت را به مشتری نشان دهد. لازم نیست یک آگهی پرسروصدا برای محصول یا شرکت تان بنویسید. درعوض رپورتاژ آگهی ها بهتر است لحنی شبیه پست وبلاگ داشته باشند.

پست های وبلاگ به این منظور نوشته می شوند که اطلاعاتی ارائه دهند تا مخاطبان بتوانند از آن به ارزش محصول یا شرکت پی ببرند. بنابراین وقتی می نشینید تا مفهوم رپورتاژ اگهی تان را ایجاد کنید، در ابتدا فکر کنید که چطور می توانید به مخاطبان هدف تان محتوای آموزشی ارائه دهید.

شاید هدف کمپین تان این است که میزان دیده شدن محصول جدیدتان را افزایش دهد. اگر این مورد باشد، به نوشتن لیستی فکرکنید که محصولات رقیب را ذکر می کند و محصول شما را در صدر لیست جای می دهد. این کار اطلاعات ارزشمندی به مخاطبانی که به آن ها علاقمند هستید و نیز آن ها به شما علاقه مندند، ارائه می دهد.

به چیزی که عنوان مطلب می گوید بچسبید.

وقتی رپورتاژ آگهی شما توسط یک نشریه پذیرفته شد، یا بعد ازاینکه یک پیش نویس از آن نوشتید… این را برای ادامه بخوانید: آیا متن رپورتاژ آگهی شما به همان چیزی که در عنوان آن گفته بودید می پردازد؟

برای مثال، اگر عنوان پست تان هست : “نکات بازاریابی برای یک تیم تک نفره”، اما در رپورتاژ آگهی به صحبت کردن درمورد این بپردازید که نمایندگی بازاریابی شما در آگاه سازی از برند چقدر فوق العاده عمل می کند، پست تان بیشتر طوری به نظر می رسد که انگار یک صفحه ی تبلیغ محصول است.

این مهم است که اطلاعاتی که در مقاله تان می آورید همسو با عنوان تان باشد، تا وقتی خوانندگان عنوان رپورتاژ آگهی تان را می خوانند، بدانند که دارند وارد چه موضوعی می شوند. علاوه براین شما اعتبارتان را بخاطر تبلیغات اشتباه از دست نمی دهید و می توانید مطمئن باشید که درحال خدمت به مخاطبان تان هستید.

مشکل مشتری را حل کنید.

خدمت کردن به مخاطبان باید یکی از بالاترین اولویت های شما در یک رپورتاژ آگهی باشد. بله رپورتاژ آگهی ها کمک می کنند شرکت شما شناخته شود اما درنهایت حل مشکلات مشتریان باعث ایجاد مشتریان جدید می شود.

رپورتاژ آگهی ها برای شما فرصتی نیستند که به عموم مردم معرفی کنید که چطور شرکت تان تمام چالش هایی که در رپورتاژ آگهی آورده شده را حل می کند. درعوض آن ها فرصتی برای این هستند تا با محتوای باکیفیت به مخاطبان جدید دست پیدا کنید.

اگر می خواهید در راستای رپورتاژ آگهی یک آگهی نیز برای شرکت تان قرار دهید، درمورد امکان انجام این کار با ناشر صحبت کنید. شاید بتوانید یک جایگاه تبلیغات در سایت بخرید که اهداف محتوای تان را از هم جدا می کند.

الهام بخش اقدام باشید.

به یاد داشته باشید،رپورتاژ آگهی شما باید هنوز هم نوعی ازتبلیغات باشد،حتی اگر به اندازه ی تبلیغات قابل مشاهده نباشد. و با تمام تبلیغاتی که می کنید باید در انتهای پست الهام بخش عمل باشید.

به جای قرار دادن یک دکمه ی بزرگ و درخشان فراخوان عمل (call to action) که در صفحات محصول تان خیره کننده به نظر می رسد، اقدام را در درون جملات رپورتاژ آگهی تان ادغام کنید. برای مثال، اگر می خواهید درمورد آخرین گزارش از داده های تان چیزی بنویسید، یک لینک برای خواندن آن گزارش قرار دهید تا آن را بخوانند، یا یک اسکرین شات از یک بخش قانع کننده از آن گزارش قرار دهید که به محتوایی که درموردش نوشته اید لینک می شود.

به همین ترتیب، می توانید یک رپورتاژ آگهی تعاملی بسازید، مثل یک کوییز که دانش خوانندگان تان را درمورد موضوعی می سنجد، سپس یک منبع ارائه دهید که آن ها بتوانند با دسترسی به یکی از پیشنهادات شما ،اطلاعات بیشتری درمورد آن موضوع کسب کنند.

فقط و فقط درمورد شرکت تان صحبت نکنید.

این را تجربه ثابت کرده است. برای اینکه مطمئن شوید رپورتاژ آگهی تان شبیه یک آگهی فرم بلند به نظر نمی رسد، از اینکه فقط درمورد شرکت تان در رپورتاژ آگهی خود صحبت کنید بپرهیزید.

طبیعی است که فکر کنید این نکته فقط درمورد لیست ها صدق می کند اما این چیزی است که باید بدون توجه به نوع رپورتاژ آگهی که می نویسید در مورد آن فکر کنید. حتی اگر محتوای شما شامل یک کوییز باشد می توانید چند سوال را در مورد رقبا ذکر کنید، و اینکه چطور آن ها در زندگی مشتریان شان جای خود را باز کرده اند.

به همین ترتیب اگر درحال نوشتن یک راهنما با عنوان “چگونه کاری را انجام دهیم…” هستید وقتی شرکت خود را به عنوان منبع درنظر می گیرید، حتما یک یا دو گزینه ی دیگر را نیز ذکر کنید. برای تنوع محتوای تان ارزش محصول را به خوانندگان ثابت کنید و دانش خود را در این حوزه کاری نشان دهید ، ذکر سایر برندها در پست مهم است.

با محتوای غیرمعمول خوانندگان تان را غافلگیر کنید.

اگر درحال نوشتن یک رپورتاژ آگهی هستید، فرصت خوبی است تا چیز جدیدی را برای غافلگیرکردن مشتریانتان امتحان کنید؛ برای مثال از عکس ها، ایموجی ها به جای متن و یا حتی از سبک نوشتن متفاوت با صدای همیشگی برند استفاده کنید.

فرصت تجربه ی چیزهای جدید باعث جذب مشتریان احتمالی می شود.اگر برای نیازهای مخاطبان تان می نویسید باید کاری کنید که این احساس را داشته باشند که تجربه ی خواندن رپورتاژ آگهی شما یک تجربه ی لذت بخش بوده است.

همچنین می توانید برخی از تکنیک های جدید بهینه سازی را امتحان کنید. می توانید یک محتوای پیشنهادی ایجاد کنید که مخصوص یک کمپین باشد.شما می توانید در این جا چیزهای مختلف را آزمایش کنید و با اثر متعلق به خودتان مشتری های احتمالی را راضی کنید.

حالا که نکاتی درمورد نحوه ساخت یک رپورتاژ آگهی در اختیار دارید، بیایید به چند نمونه از مواردی اشاره کنیم که می توانید در صورتی که در کار نوشتن ، قالب بندی، یا نهایی کردن پست تان گیر کردید، به آن مراجعه کنید.

نمونه های رپورتاژ آگهی

اگر از تاثیرگذاری رپورتاژ آگهی تان شگفت زده هستید، ما درنظر داریم تا نمونه هایی را بررسی کنیم تا درمورد چگونگی ساخت یک رپورتاژ آگهی بی نظیر به شما ایده بدهد.

Cole Haan x Forbes

نشریه فوربس دوره هایی به نام صدای برند در وب سایتش قرار داده است که این دوره به مشاوره متخصصان بازاریابی اختصاص دارد. این صدای برند یک رپورتاژ آگهی از شرکت تولید کفش Cile Haan است که به طور خاص درمورد کشف خلاقیت است:

در بالای این پست یک بنرآگهی از  Cole Haan وجود دارد.قرار دادن این آگهی در بالای پست، به جای بدنه ی پست، این عقیده را تقویت می کند که این پست یک نوع تبلیغات است اما در متن صحبتی از آن نمی شود. این رپورتاژ آگهی ذهن تان را متعادل نگه می دارد و به شکل موثری در خانه ی شما حرکت می کند.

با اینکه در داخل پست کلمه ی “Cole Haan” ذکر نشده یا محصولات شرکت تبلیغ نشده ، اما محتوا باز هم مربوط به مفهوم حرکت پاهایتان است، که مطابق با چیزی است که این شرکت می فروشد.

اگر می خواهید تبلیغات متن رپورتاژ آگهی تان کمی ملایم تر باشد اما در عین حال تبلیغات را در پست تان در جایی از صفحه ی وب بگنجانید، به فکر اضافه کردن یک بنر آگهی شبیه بنر Cole Haan باشید.

Sapphire x Thrillist

Sapphire یک کارت اعتباری هدیه است که توسط بانک Chase ارائه می شود.دارندگان کارت می توانند براساس میزان هزینه ای که آن ها در رستوران ها با استفاده از کارت انجام می دهند امتیاز به دست آورند و جایزه بگیرند. این رپورتاژ آگهی در تلاش است تا خوانندگان را به فکر استفاده از کارت شان در رستوران هایی که باید آن ها را امتحان کنند بیندازد:

این لیست نشان می دهد که چطور یک لیست بدون نیاز به گنجاندن نام محصول تان در آن می تواند موفق باشد. در عوض می توانید درمورد کلیدواژه هایی بنویسید که نام شرکت یا صنعت شما را منعکس می کند. تا زمانی که رپورتاژ آگهی به نوعی از شرکت شما حمایت می کند موثر خواهد بود. چیزی که در مورد این رپورتاژ آگهی خوب است این است که این رپورتاژ آگهی از زاویه ای جذاب به موضوع نگاه می کند. تقسیم کردن لیست به رستوران هایی که غذاهای منحصربه فرد و مدرنی ارائه می دهند یک موضوع مهیج است. و با توجه به صدای برند تریلیست که خونسرد و دوستانه است ، سبک نوشتاری پست زیاد رسمی نیست.

Captain Morgan x BuzzFeed

مشابه نمونه قبل، این رپورتاژ آگهی متعلق به Captain Morgan ،یک شرکت تولید مشروبات الکلی، یک لیست ارائه شده توسط BuzzFeed Germany است(هیچ یک از گویندگان محلی نمی توانند این صفحه را ترجمه کنند). چیزی که شبیه نمونه ی قبلی نیست این است که این رپورتاژ آگهی نام شرکت و محصولاتش را ذکر می کند . با این حال این رپورتاژ اگهی اطلاعات ارزشمندی به خوانندگان ارائه می کند که باعث می شود همچنان تاثیرگذار باشد.

ساختار رپورتاژ آگهی و متن آن، این رپورتاژ آگهی را درگیرکننده و مفید برای خواندن می سازد، حتی با اینکه نام محصول را بیشتر از یک بار ذکر کرده است. این رپورتاژ آگهی دربردارنده ی دستورالعمل های نوشیدنی است که می توانید درخانه به همراه تصاویر راهنما آن ها را درست کنید:

دستور العمل ها، به همراه تصاویر راهنما و مواد تشکیل دهنده ، دو کار را انجام می دهد. اول ،ایده های زیادی به طرفداران Captain Morgan  میدهد که ممکن است محصولات ذکرشده در آن را داشته باشند اما برای اینکه چه کاری با آن انجام دهند نیاز به ایده دارند. یک پرسش ساده از گوگل مانند “دستورالعمل هایی با کاپیتان مورگان” می تواند طرفداران را به این رپورتاژ اگهی BuzzFeed هدایت کند.

این پست همچنین می تواند توجه خوانندگانی را به خود جلب کند که می خواهند دستورالعمل ساخت عرق ساده نیشکر را امتحان کنند و نیاز به الهام بخشی دارند.این پست دستورالعمل های متفاوتی را ارائه می دهد که موجب ایده گرفتن می شود و روی فصل ها سرمایه گذاری می کند، چون این پست در طول ماه های تابستان بالا می رود.

Love Beauty Planet x The New York Times

استفاده مناسب و معقول از منابع، تمرکز اصلی شرکت Love Beauty Planet است. یکی از ارزش های این شرکت این است که محصولاتش را به طور اخلاقی و با مواد قابل بازیافت تولید می کند تا انتشار کربن را در هوا کاهش دهد. این تاکید بر سرسبز بودن زمین تمرکز رپورتاژ آگهی شرکت است که در THE NEWYORK TIMES به نمایش گذاشته شده است:

ساخت یک رپورتاژ آگهی که کمی تعاملی تر از یک پست متنی وبلاگ باشد راهکاری است که برای جذاب تر کردن رپورتاژ آگهی خود می توانید از آن استفاده کنید. اگر کوییز تان کوتاه تر است مانند کوییز Love Beauty Planet ،می توانید در آخر آموزه های ارزشمند و قابل اجرایی ارائه کنید تا همانطورکه خوانندگان نکات را اجرایی می کنند برندتان را در ذهن شان نگه دارند. این رپورتاژ اگهی یک نوع تعاملی آن است در ابتدا از دانش خوانندگان درمورد بازیافت و کاهش هدررفت سوال می کند. بعد از پاسخ دادن به پنج سوال ، پست پنج چیز به خوانندگان یاد می دهد که آن ها می توانند انجام دهند تا انتشار کربن را کاهش دهند.

PwC and RYOT Studio x The Huffington Post

برای این رپورتاژ آگهی دو شرکت همکاری کردند تا یک پست پولی را تهیه کنند که ترکیبی از متن و ویدیو باشد. استدیو PWC و RYOT با هم همکاری داشتند تا یک ورودی به دوره های جدید PWC درمورد تنوع و فراگیرسازی برای مدیرعاملان شرکت ها تولید کنند. این شرکت مشاوره تجاری به مشتریان ارائه می دهد بنابراین این زاویه با حوزه کاری PWC سازگار است:

چیزی که این رپورتاژ آگهی به خوبی انجام داده این است که یک ویدیو برای خوانندگان ساخته که با پست وبلاگ همراه شوند. ویدیو محتوا را به خوبی ارائه می کند ، بنابراین افرادی که معمولا از سروکله زدن با مطالب بلندبالا لذتی نمی برند  مجبور نمی شوند زیاد چیزی بخوانند.

اگر ویدیویی دارید که داستان شرکت شما را به خوبی بیان می کند، و می خواهید افراد را از وجود برند آگاه کنید، درنظر داشته باشید تا آن ویدیو را با چند پاراگراف از جملات پشتیبان برای رپورتاژ آگهی ارائه کنید. این می تواند شرکت شما را در معرض مخاطبان جدید قرار دهد و برای تولید مشتری های احتمالی فوق العاده باشد.

نتیجه گیری

حالا شما می دانید که چطور یک رپورتاژ آگهی را شناسایی کنید و حتی یکی از آن ها را خودتان بنویسید. رپورتاژ آگهی ها می توانند به استراتژی بازاریابی محتوایی شما جذابیت ببخشند و جمعی از مخاطبان جدید را به برندتان اضافه کنند ، پس حتما تمام تلاشتان را بکنید و موفق باشید!

من رسانا ، کارشناس تولید محتوا در می چند هستم. از ابتدای همکاریم با می چند تصمیم داشتم که کار های متفاوتی رو رقم بزنم و امیدوارم من رو با فعالیت ها و مقالاتم دنبال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده − ده =