Accessibility

Accessibility

منظور از Accessibility در وب سایت چیست؟ منظور از دسترس پذیری در وب سایت چیست؟ چگونه می‌توانیم وب سایتی پویا و قابل استفاده برای همه درست کنیم؟ چگونه می‌توانیم برای معلولان هم وب سایت طراحی کنیم؟ در این مقاله می‌خواهیم در رابطه با Accessibility یا دسترس پذیری در وب صحبت کنیم.


یک صفحه قابل دسترس در وب است که برای همه کاربران قابل مشاهده و استفاده می‌باشد و کاربران بدون در نظر گرفتن نوع مرورگرشان یا دستگاهی که از آن استفاده میکنند ، سالم یا معلول ، می‌توانند به آن دسترسی داشته باشند.


دسترس پذیری

دسترس پذیری

تکنولوژی تبدیل به یک بخش جدایی ناپذیر از زندگی انسان شده است و امکانات جدیدی را که زندگی هرکسی را بهتر می‌کند، ارائه می دهد. برخی از راهکارهای تکنولوژی نه تنها در صنایع امروزی استفاده می‌شوند، بلکه در طراحی جهانی نیز به کار برده می‌شوند.

برطبق گفته ی گوگل، حدود 7.53 میلیارد انسان در کل جهان زندگی می کند که از این میان 4.48 میلیارد نفر از اینترنت استفاده می کنند. که این یعنی 58% از افراد در صورت نیاز می توانند از اینترنت استفاده کنند.این رقم از بسیاری جهات فوق العاده است.

در بین جمعیت جهان، 1 میلیارد نفر ناتوانی دارند. برخی ناتوانی ها استفاده از محتوای مشخصی را سخت تر می کند که ممکن است نیاز باشد این افراد از تکنولوزی های کمکی در زندگی روزمره ی خود استفاده کنند.

با این حال افراد معلول اگر اصول دسترسی پذیری( accessibility ) را رعایت نکنند، نمی‌توانند به محتوای وب دسترسی داشته باشند و این کاربران امکاناتی که به وسیله تکنولوژی پدید می آید را از دست می دهند. همه ی کاربران باید به این امکانات دسترسی داشته باشند.

1میلیارد از مردم در جهان نوعی معلولیت دارند.

1میلیارد از مردم در جهان نوعی معلولیت دارند.

دسترسی پذیری چیست؟

دسترسی پذیری ، که با نام قابلیت دسترسی نیز شناخته می شود، یعنی اینکه دستگاه ها، سرویس ها، و محصولات برای افراد معلول در دسترس باشند. برخی افراد مجبورند از تکنولوژی های کمکی استفاده کنند تا این چیزها را برای آن ها قابل وصول کنند.

افراد معلول اگر ناتوانی های آن ها درنظر گرفته نشود ،نمی توانند به هیچ محصول، دستگاه، و سرویسی دسترسی داشته باشند. یک چیزی که آن ها از دست می دهند امکانات جدید است اما این کاربران ممکن است همچنین بخاطر ناتوانایی هایشان احساس کنند علیه آن ها تبعیض قایل شده است.

اگر دسترسی پذیری از قبل در نظر گرفته شود ،در منابع ارزشمندی مانند زمان و پول می توان صرفه جویی کرد. اتخاذ هر تصمیمی برمبنای دسترسی پذیری باید تضمین کند که محصولات، سرویس ها، و دستگاه ها قابل وصول هستند.

دسترسی پذیری وب

دسترسی پذیری وب بر طراحی و توسعه ی وب سایت هایی که برای افراد معلول دسترسی بیشتری ایجاد می کنند، تمرکز می کند. این یعنی وب سایت هایی که اصول دسترسی پذیری را اعمال کرده اند که می توانند دسترسی بیشتری برای محتوا فراهم کنند.

اصول دسترسی پذیری با قابلیت استفاده همپوشانی دارد. ممکن است به نظر برسد که هردوی این ها به یک هدف یکسان منتهی می شوند، اما بین این دو جنبه از تکنولوژی یک تفاوت وجود دارد. تفاوت بین آن ها چیست؟

دسترسی پذیری بر ایجاد دسترسی بیشتر در محتوای وب برای افراد معلول تمرکز می کند. قابلیت استفاده همزمان بر تجربه ی کاربری عمومی تمرکز می کند که تمام کاربران را در برمی گیرد، و افراد معلول را نیز شامل می شود.

مثال هایی از دسترسی پذیری وب برای مردم

وب سایت ها گرافیک و تصاویر قابل رویتی دارند که به نظر می رسد سایت جذاب است یا حاوی یک پیام خاص است. در HTML ، یک ویژگی وجود دارد که اگر یک عکس به هردلیلی نتوانست دیده شود،به جای آن یک متن جایگزین را نشان می دهد، به این ویژگی alt هم گفته میشه.

این ویژگی به کمک نواقصی مانند نواقص بینایی می آید، که به تکنولوژی های کمکی نیاز دارد تا محتوای وب را قابل استفاده کند. اگر از تکنولوژی های کمکی استفاده شده باشد، برخی نرم افزارهای تبدیل متن به صدا محتوای وب را می خوانند.

برخی افراد که مشکل عدم بینایی رنگی (کور رنگی) دارند ممکن است نتوانند متون عادی را از لینک های قابل کلیک و نواحی رنگی تشخیص دهند، چون برای آن ها این اجزای متن همه شبیه هم هستند. این شباهت، تمایز قائل شدن را برای برخی کاربران سخت تر می کند.

این مشکل می تواند به روش های مختلفی حل شود. خط کشیدن زیر متن لینک می تواند یکی از این راه ها باشد چون این کار لینک را از متون عادی متمایز می کند، و تشخیص تفاوت را راحت تر می کند. ساخت یک دکمه برای لینک راه حل دیگری است.

مثال هایی از دسترسی پذیری وب برای کامپیوتر

دسترسی پذیری در مرورگر ها

دسترسی پذیری در مرورگر ها

گاهی پیش می‌آید که کامپیوتر کاربر از نظر سخت افزاری یا نرم افزاری دارای معلولیت باشد. (در اینجا منظورمون از معلولیت کم بودن قدرت سخت افزاری یا نرم افزاری هست)

برای مثال کاربری فقط امکان دسترسی با یک کامپیوتر زغالی سال ۲۰۰۰ را داشته باشد و تنها مرورگر نصب شده روی دستگاهش یک اینترنت اکسپلورر قدیمی باشد. در این مواقع نیز زمانی ما برنده اصلی بازی هستیم که بتوانیم با راهکار هایی دسترسی آن کاربر را هم به وب سایتمان ایجاد کنیم. مطمئنا ایجاد چنین دسترسی برای یک وب سایت زمان بر و پر هزینه هست ولی با اینحال با توجه به هدف گذاری مخاطبین میتوانید این کاربران را هم جذب وب سایتتان کنید. برای جاوا اسکریپت و HTML5 راهکار هایی ایجاد شده است که از طریق  بهره گیری و کمک گرفتن از آن راهکار ها می‌توانید امکان پشتیبانی صفحاتتان با مرورگر های قدیمی را نیز فراهم کنید.

جمع بندی

در این مقاله با دسترس پذیری یا Accessibility آشنا شدیم. امیدواریم از این مقاله استفاده لازم را برده باشید و از این به بعد در وب سایت هایی که درحال تولید محتوا یا بازاریابی محتوایی هستید، این را در نظر بگیرید که چقدر مهم هست که همه بتوانند با وب سایت شما تعامل کنند.

ایده آل های بازاریابی خود را مشخص کنید و برای همه راهکاری برای دسترسی به وب سایتتان در نظر بگیرید.

منبع : ‌UX Design

تهیه شده توسط :‌ فاطمه احمدپور

بروزرسانی در  ۲۴ شهریور ۱۳۹۹ توسط : علی اسمعیلی

من رسانا ، کارشناس تولید محتوا در می چند هستم. از ابتدای همکاریم با می چند تصمیم داشتم که کار های متفاوتی رو رقم بزنم و امیدوارم من رو با فعالیت ها و مقالاتم دنبال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × یک =