ایده شغلی

50 ایده‌ی شغلی برای آینده ی کودکان

هنگامی که فرزند شما به دوران بزرگسالی برسد، از طریق چه کسب و کارهایی می‌­تواند درآمد بیشتری به دست آورد؟ چه مهارت­‌هایی را می­‌توان از حالا به کودکان آموزش داد تا آینده­‌ی شغلی آن­ها را تضمین نماید؟ و شما به عنوان والدین، چگونه می­‌توانید برای داشتن شغلی مناسب و درآمد کافی فرزندتان از حالا برنامه‌­ریزی کنید؟

سرفصل‌های محتوا

50 ایده‌ی شغلی برای آینده ی کودکان

برای تضمین موفقیت کودکان در آینده بهتر است که از سنین پایین برنامه‌­ریزی را برای آماده‌­سازی کودک به منظور ورود به بازار کار در آینده، آغاز و مهارت­‌های لازم را از کودکی در او نهادینه کنید. این یکی از مهم­ترین کارهایی است که در کنار پرورش صحیح و اعطای یک شخصیت ایده‌­آل به فرزندتان، می­‌توانید برای او انجام دهید تا در آینده سپاس‌گزار شما باشد.

با بررسی ویژگی­‌های شخصیتی کودک خود، علایق و سرگرمی­‌های محبوب او، می­‌توانید مناسب­‌ترین مهارت­‌ها و ایده‌­های شغلی را که در این مقاله عنوان خواهیم کرد، برگزینید و برای پرورش هوش و به‌­کارگیری خلاقیت فرزندتان از آن­ها بهره گیرید.

نکته مهم :

هدف از این مقاله استفاده از خلاقیت و هوش کودکان و همچنین سرگرم کردن آن‌ها برای یادگیری و آشناییشان با بازار کار است.

مشاغل و مهارت­‌های عمومی

دسته بندی اول مشاغل سرگرمی کودکان

آشپزی

با همراه کردن فرزندتان با خود هنگام انجام کارهای آشپزی و ایجاد فضایی شادی­‌بخش هم می­‌توانید صمیمیت بین خود و فرزندتان را افزایش دهید و هم او را برای اشتغال در زمینه‌­ی آشپزی در آینده ترغیب نمایید. خوشبختانه به طور کلی کسب­ وکارهای مربوط به خوراک و غذا همواره و در هر شرایطی، متقاضی و بازار دارد.

شیرینی­ پزی

آموزش پخت و تزیین کیک و شیرینی یکی دیگر از مهارت­‌هایی است که کودکان تحت نظر والدین می­‌توانند از سنین پایین آن را یاد بگیرند.

داستان­‌پردازی

اگر کودکتان زیاد صحبت می­‌کند و مدام در حال تعریف کردن ماجراهای تخیلی است، ناراحت نشوید. بلکه برعکس! شما می­‌توانید با توجه کردن به حرف­‌هایش و جهت دادن به این قابلیت او، به او در رسیدن به جایگاه یک نویسنده کمک کنید. در ابتدا می­‌توانید با پرورش تخیل کودک، به او در ساخت داستان­‌های کوتاه و کودکانه کمک کنید، در سال­های آینده کتاب­‌های آموزش فن نویسندگی را در اختیارش قرار دهید و یا او را در کلاس‌­های آموزش نویسندگی ثبت نام کنید تا در آینده نویسنده­‌ای حرفه­‌ای شود.

تدریس

بعضی از بچه­‌ها از همان کودکی علاقه دارند که آموخته­‌های خود را به دیگران نیز آموزش دهند. اگر فرزندتان در مدرسه یا آموزشگاه در حال فراگیری دانش و مهارت­‌هایی است، با این کار هم خودش آموزه‌­هایش را بهتر یاد می­‌گیرد و هم قدرت تفهیم مطالب و تدریس در او تقویت می­‌شود.

رانندگی مسابقه­‌ای

شاید در نگاه اول تعجب کنید یا به نظرتان خطرناک بیاید؛ اما همه­‌ی رانندگان فرمول یک، که از پردرآمدترین اشخاص جهان هم به حساب می­‌آیند، از سنین کودکی تمرینات خود را آغاز کرده‌­اند. به ویژه اگر فرزندتان پسر است، با هدایت او در این مسیر می­‌توانید مطمئن باشید که در آینده از شما بابت این کار تشکر خواهد کرد.

شما می­‌توانید با آموزش و تقویت مهارت رانندگی کودک در پیست­‌های کارتینگ با رعایت تمامی نکات ایمنی یکی از هیجان­‌انگیزترین شغل­‌های جهان را به فرزندتان هدیه کنید. البته این کار نیازمند صرف هزینه‌­ی قابل توجهی است اما پدر لوئیس همیلتون، راننده­‌ی شماره یک حال حاضر جهان هم تنها یک کارگر ساده بود؛ البته با پشتکار فراوان!

طراحی خودرو

اخیرا کودکان خلاق و باهوش زیادی توانایی خود را در انجام چنین کارهایی حتی در سنین پایین نشان داده‌­اند. با آموزش، ارائه­‌ی اطلاعات و همکاری با فرزند خود می‌­توانید، او را در طراحی ماشین­‌های ساده یاری کنید. اینگونه سرگرمی­‌ها برای بسیاری از کودکان، به ویژه پسرها جذاب است.

تعمیرات خودرو

این هم یکی دیگر از کارهایی است که کودکانی با روحیات فنی به آن علاقه نشان می‌­دهند. شما می­‌توانید چنین مهارت­‌هایی را ابتدا به زبان ساده به آن­ها یاد بدهید تا در آینده این اطلاعات را بسط دهند.

طراحی لباس

گاهی اوقات به صورت ساده و در قالب بازی و نقاشی با هم تلاش کنید تا سبک­‌های پوششی مختلفی را تصور و تداعی کنید. اگر کودکتان به این کار علاقه نشان داد، می­‌توانید در آینده بیشتر روی آموزش این مهارت به صورت جدی تمرکز کنید.

آهنگ­سازی

برخی کودکان از همان ابتدا نسبت به آواها و صداهای آهنگین واکنش نشان می­‌دهند. با تهیه­‌ی اسباب­ بازی­‌های مربوط به نواختن آهنگ می‌­توانید این قابلیت را در کودک کشف کنید.

نوازندگی

امروزه در اکثر کشورهای پیشرفته توانایی نوازندگی حداقل یک ساز موسیقی برای کودکان الزامی است.

طراحی و نقاشی

شاید کودک شما علاقه و استعداد ویژه‌­ای در نقاشی داشته باشد. از همان سنین کودکی، مثلا با تصویرگری برای کتاب­‌های کودک، رنگ‌­آمیزی و غیره می­‌تواند حتی به درآمد هم برسد تا انگیزه‌­ای برای تمرکز بیشتر روی این کار به دست آورد.

طراحی دکور

با تمرین جابه­‌جا کردن وسایل منزل و تزیین و چیدمان آن­ها طبق نظر کودک، می­‌توانید این مهارت را در او تقویت کنید.

برنامه­‌ریزی جشن و مراسم

با کمک گرفتن از کودک در برنامه­‌ریزی برای برگزاری مراسم گوناگون، توانایی مدیریت پروژه در او تقویت می­‌گردد.

ساخت کارت پستال و جعبه­‌های فانتزی

ساخت کاردستی­‌های خلاقانه از این دست، می­‌تواند حتی در سنین پایین با درآمدهایی جزئی برای کودک همراه باشد و انگیزه­‌ی او را برای بروز خلاقیت­‌های بیشتر، ارتقا دهد.

آموزش رقص

در بسیاری از کشورها، مهارت رقصیدن و آموزش آن به دیگران منجر به کسب درآمد می­‌شود و کودکان نیز به راحتی می­‌توانند آن را یاد بگیرند.

شعر و ادبیات

کمک به حفظ و درک معانی اشعار می­‌تواند علاقه­‌ی کودک را به ادبیات افزایش دهد و در آینده مسیر آن­ها را به این سو سوق دهد.

صداگذاری

شما می­‌توانید به فرزندتان کمک کنید تا با استفاده از برنامه­‌های کاربردی، صداگذاری و دوبله را تمرین و حنجره­‌ی خود را برای تولید صداهای هنری گوناگون آماده کند.

عکاسی

آموزش اصول اولیه‌­ی عکاسی یکی دیگر از کارهایی است که تنها با در اختیار داشتن یک دوربین ساده میسر می‌­شود و حتی برای کودکان نیز می­‌تواند راحت و مفرح باشد. این مهارت در کنار مهارت طراحی و نقاشی می­‌تواند برای کودکانی که در آینده به سراغ گرافیک می‌­روند، بسیار مفید باشد.

عروسک­‌سازی

جهت دادن بازی‌­ها و سرگرمی­‌های کودکانه به سمت ساخت عروسک‌­های ساده و فروش آن­ها کودک شما را برای ورود به بازار کار در آینده آماده‌­تر می­‌کند.

باغبانی

شما می­‌توانید کودکتان را هنگام انجام کارهای باغبانی، پرورش دانه­‌های غذایی، گل­های زینتی، نهال­‌ها، گیاهان دارویی، قارچ، سبزیجات و غیره با خود همراه کنید. دیدن رشد گیاهی که خود آن را پرورش داده، برای کودک لذت فراوانی دارد که با فروش آن، این لذت مضاعف هم خواهد شد.

پرستاری

اگر هنگام مراقبت از افراد سالمند، بیماران یا کودکان کوچک­تر، فرزندتان را با خود همراه نموده و مسئولیت­‌هایی را هم به او محول کنید، روحیه­‌ی پرستاری در او تقویت می­‌گردد.

آرایشگری و طراحی چهره

اگر کودک علاقه نشان می­‌دهد، فضایی را برای انجام بازی­‌هایی با محوریت طراحی و آرایش چهره برایش فراهم کنید.

مونتاژ اسباب­‌بازی و لوازم پرورش فکری کودکان

ضمن تهیه­‌ی اسباب­‌بازی­‌های فکری و ساختنی، به او در طراحی و ساختن اسباب­‌بازی‌­های جدید کمک کنید.

پرورش دام

اگر شرایطش را دارید، برای شناخت بیشتر حیوانات و برقراری ارتباط با آن­ها، روش­‌های پرورش مرغ، اردک، بوقلمون، کرم ابریشم، ماهی­های زینتی یا خوراکی، گوسفند، گاو، اسب یا سایر حیوانات را به او نشان و آموزش دهید. شاید کودک شما در آینده شغل­هایی در راستای پرورش دام یا دامپزشکی را برای خود برگزیند.

مشاغل و مهارت­‌های تکنولوژیک

دسته بندی دوم مشاغل سرگرمی کودکان

 

گیمری

اگر فرزندتان وقت زیادی را صرف بازی­‌های کامپیوتری می­‌کند، خیلی نگران نباشید! در صورتی که او مهارت بالایی در شناخت، تجزیه­ و تحلیل و انجام سریع بازی­‌های کامپیوتری و کمی هم شانس داشته باشد، می­‌تواند در آینده به عنوان یک گیمر مشغول به کار شود. این شغل در حال حاضر یکی از پردرآمدترین مشاغل دنیاست.

تولید محتوا

در حال حاضر شاید بیش از هر شغل دیگری، تولیدکنندگان محتواهای گوناگون تصویری، صوتی، متنی و غیره در حال کسب درآمد هستند. شما می­‌توانید در صورتی که کودکتان به این کار علاقه نشان دهد، از همین حالا او را با این کار آشنا کنید. وقتی کودک شما با انجام این نوع فعالیت درآمدی کسب کند، انگیزه‌­هایش افزایش پیدا خواهند کرد.

بلاگری

بلاگری در واقع شاخه­‌ای از تولید محتواست که کودکان نیز می­‌توانند به راحتی مهارت­‌های لازم برای آن را آموخته و بسته به میزان خلاقیت خود، در بستر شبکه‌­های اجتماعی پرطرفدار به کسب درآمد بپردازند.

یوتیوبری

فعالیت در یوتیوب که یک شبکه­‌ی اجتماعی پرطرفدار است، جذب مخاطب با ارائه­‌ی محتواهای جالب، اجرای تبلیغات و رسیدن به درآمد از این طریق می­‌تواند یکی دیگر از مشاغل مناسب کودک شما باشد.

ساخت پادکست

امروزه پادکست­‌ها یکی از پرطرفدارترین انواع محتواها به حساب می­‌آیند و شما می­‌توانید گویندگی و سایر مهارت­‌های لازم برای آن را از حالا به فرزندتان آموزش بدهید.

ساخت ربات

آموزش رباتیک و طراحی و مونتاژ ربات­‌ها یکی از بهترین تمرینات برای پرورش خلاقیت در کودکان است که در آینده می­‌تواند آن­ها را به شاخه­‌های برنامه­‌نویسی، مکانیک، الکترونیک و غیره هدایت کند. در حال حاضر کلاس­‌های آموزش رباتیک متناسب با کودکان در آموزشگاه­‌های بسیاری برگزار می­‌گردد.

برنامه­‌نویسی

سیطره­‌ی برنامه‌­نویسی در بازارهای کاری آینده، به حدی گسترده است که امروزه کلاس­های آموزش برنامه­‌نویسی با بهره‌­گیری از برنامه­‌های کاربردی ویژه­‌ای همچون اسکرچ برای کودکان نیز برگزار می­‌گردد. این برنامه­‌ها با روش‌­های بصری و مفرح، کدنویسی، ایجاد منطق و تفکر خلاق را به کودکان و نوجوانان آموزش می­‌دهند.

 

مشاغل و مهارت‌­های بومی ایرانی

دسته بندی سوم مشاغل سرگرمی کودکان

سفالگری

یادگیری مهارت سفالگری برای کودکان مفرح، درآمدزا، سرگرم­ کننده و جذاب است.

گلیم­‌بافی

با یاد دادن ابتدایی این مهارت از کودکی، می­‌توانید فرزند خود را برای خلق آثار هنرمندانه­‌ی زیبا و زنده­‌نگه­‌داشتن این هنر اصیل ایرانی آماده کنید.

معرفی پدیده‌­های گردشگری

اگر در منطقه­‌ای توریستی زندگی می­‌کنید، کودک شما می­‌تواند در آینده یک اقامتگاه بوم­‌گردی را اداره نماید.

نگارگری

نگارگری یکی از هنرهای اصیل ایرانی است که در آن هنرمند با به­‌کارگیری هنر نقاشی، تصاویری خیال­‌انگیز و رویایی را در هم می­‌آمیزد.

حصیربافی

اگر از کودکی اصول اولیه­‌ی این هنر را به فرزندتان آموزش دهید، در آینده می­‌تواند صنایع دستی فوق­‌العاده‌­ای را با استفاده از بافت الیاف گیاهی تولید کند. خوشبختانه در سال­های اخیر تقاضا برای این نوع محصولات رو به افزایش است.

قلم­زنی

می­‌توان با در نظر گرفتن احتیاط، هنر تزیین و کنده­‌کاری نقوش گوناگون بر روی اشیای فلزی را به کودکان آموخت.

خاتم‌­کاری

خاتم­‌کاری یکی دیگر از هنرهای ارزشمند ایرانی است که همین حالا هم کودکان بسیاری در شهرستان­‌های اصفهان، شیراز و غیره در آن مهارت دارند.

معرق­‌کاری

در معرق­‌کاری آثار هنری زیبایی با استفاده از تکه­‌های ریز چوب، فلز، پارچه، کاشی و غیره ساخته می­‌شوند. می­‌توانید با آموزش ساخت کلاژ شروع کنید و در ادامه این مهارت را به کودک خود بیاموزید.

منبت‌­کاری

منبت‌­کاری هنر کنده‌­کاری روی چوب است که می­‌تواند برای کودکان بسیار سرگرم‌­کننده و جالب باشد و در آینده به درآمدزایی آن­ها کمک کند.

چادرشب‌­بافی

چادرشب‌­بافی یکی از هنرهای اصیل استان­‌هایی نظیر گیلان است که در آن با استفاده از چند ابزار ساده پارچه­‌های ارزشمندی تولید می­‌شود که می­‌توان به قیمت خوبی آن­ها را به فروش رساند و کودکان نیز به راحتی می­‌توانند آن را یاد بگیرند.

سوزن­‌دوزی

سوزن­‌د‌وزی بلوچی، ترکمن، اصفهان و غیره از هنرهایی است که برای ایجاد نقوش زیبا روی پارچه به کار می­‌رود. آثار ارزشمند حاصل از این هنر نیز با قیمت مناسبی توسط علاقه‌مندان خریداری می­‌شود.

مکرَمه­‌بافی

مکرَمه­‌بافی هنری است که در آن تنها با ایجاد گره­‌هایی در نخ مکرمه آثار هنری زیبایی خلق می­‌شود. فقط کافی است چگونگی ایجاد گره­‌های متنوع را به کودکتان بیاموزید تا در آینده بتواند از آن برای کسب درآمد بیشتر بهره ببرد.

مهارت­‌های شخصیتی کلی

دسته بندی چهارم مشاغل سرگرمی کودکان

جدا از مهارت­‌های مخصوص هر کار، کودکان به مهارت‌­هایی کلی احتیاج دارند که در آینده برای کار کردن در کنار سایر افراد برای آن­ها ضرورت دارد. این مهارت­‌ها شامل موارد زیر است:

روحیه­‌ی همکاری و هماهنگی با دیگران

توانایی شنیدن نظرات دیگران، برقراری ارتباط سالم و کار تیمی از کودکی ضرورت دارد.

خلاقیت

ابتکار و خلاقیت در هر کاری منجر به برتری نسبت به سایر رقبا و کسب درآمدهای دور از انتظار می­‌شود و پرورش آن در کودکان امروز بسیار الزامی است.

مواجهه با شکست

کودکان باید یاد بگیرند که در طول زندگی در بسیاری از موارد شکست را متحمل خواهند شد و در این مواقع ضمن حفظ انگیزه و پشتکار، باید از شکست­‌های خود بیاموزند.

تفکر تحلیلی و حل مسئله

توانایی تجزیه­ و تحلیل، به چالش کشیدن آموزه‌­های قبلی و روش‌­های صحیح حل مسئله از توانایی­‌های الزامی برای آینده­‌ی کودکان است که برای نمونه، تمرین ریاضیات می‌­تواند این مهارت­‌ها را به طرز چشم­گیری در کودک تقویت نماید.

تصمیم­‌گیری

لازم است از کودکی توانایی اخذ تصمیمات قاطعانه را ضمن مشورت گرفتن و بررسی همه­‌ی ابعاد مسائل، در فرزندان خود نهادینه کنیم.

مذاکره

دنیای امروز بر محور مذاکره و برقراری دیالوگ پیش می­‌رود و اگر کودک شما این مهارت را به خوبی نداشته باشد، در زندگی و شغل آینده­‌ی خود با مشکل مواجه خواهد شد.

انعطاف­‌پذیری

کودک باید یاد بگیرد که دانش خود را به روز کند، همواره در حال آموزش باشد، در مقابل افراد و نظرات گوناگون انعطاف نشان دهد و با تغییرات لازم کنار بیاید.

رهبری و مدیریت گروه

اگر فرزند شما بخواهد در آینده کسب­ و کار ویژه­ ی خود را راه‌­اندازی نماید یا رهبری یک گروه به او سپرده شود، باید این مهارت را از کودکی یاد بگیرد.

دسته بندی پنجم مشاغل سرگرمی کودکاندر نظر داشته باشید که قرار نیست همه دکتر یا مهندس شوند و مشاغل خلاقانه­‌ی بسیاری وجود دارد که نقش­‌های مهمی در اجتماع ایفا می­‌کنند. هر کاری که فرزند شما از آن لذت ببرد و درآمد نسبتا خوبی را برایش فراهم کند، می­‌تواند گزینه­‌ای ایده­‌آل باشد. وظیفه­‌ی شما تشویق کودک و کمک به ابراز علاقمندی­‌ها و شکوفایی خلاقیت­‌های خاص اوست. در این میان با توجه به قرار گرفتن در مطلع عصر تکنولوژی، پیش­بینی می­‌شود مشاغل مربوط به حوزه‌­ی فناوری، کامپیوتر و اینترنت، بازار کار فوق­‌العاده‌­ای داشته باشند. بنابراین در صورتی که فرزندتان به فعالیت در این زمینه علاقه نشان دهد، این رشته‌ها می­‌توانند یکی از بهترین حوزه‌­های شغلی باشد.

 

4.2/5 - (5 امتیاز)

من، زینب قاضی‌زاده، برنامه‌نویس و مهندس نرم‌افزار، عاشق کتاب، دوچرخه‌سواری، ماهیگیری، بافتنی و ... یادگرفتن چیزهای تازه هستم و آموزه‌های جدیدم رو اینجا در می‌چند با شما به اشتراک میذارم. شروع همکاری با می‌چند از سال ۱۳۹۹ تا امروز.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده − چهار =